Kto wyprodukuje autobusy spalinowe dla MZK Bielsko-Biała? Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej jest w trakcie poszukiwań dostawcy autobusów spalinowych klasy I kategorii MINI, MAXI i MEGA.
Przetarg nieograniczony został podzielony na trzy części, z których każda dotyczy pojazdów o różnej pojemności. Jednocześnie w toku są jeszcze dwa inne przetargi na dostawę autobusów dla MZK. Na autobusy wodorowe oraz na autobusy elektryczne. Wracamy jednak do zamówienia na autobusy spalinowe, gdzie opisaliśmy już w InfoBusie ogłoszony przetarg. Jaki kierunek zakupowy obrał MZK? Sprawdzamy SWZ.
Spis treści:
- Na jakie trzy klasy autobusów podzielono przetarg w Bielsku-Białej?
- Jakie kryteria oceny ofert obowiązują w przetargu na autobusy spalinowe?
- Kiedy zostaną otwarte oferty na ten przetarg?
Kryteria oceny ofert
Zamawiający podzielił przetarg na trzy części: część 1 (MINI), część 2 (MEGA), część 3 (MAXI). MZK w każdej części będzie oceniał oferentów z uwzględnieniem trzech kryteriów: ceny (60%), rozwiązań technicznych (30%), warunków gwarancji (10%).
W części 1 przetargu (klasa MINI), MZK przyznaje premie za następujące rozwiązania:
- materiał szkieletu nadwozia i podwozia – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium – 10 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – tworzywa sztuczne wzmocnione, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) – 10 pkt,
- przebieg międzyobsługowy wynoszący powyżej 60.000 km – 10 pkt,
- pojemność skokowa silnika – powyżej 4,0 dm3 – 10 pkt,
- moc silnika powyżej 125 kW – 10 pkt,
- zawieszenie przednie – oś sztywna – 10 pkt,
- skrzynia biegów 6 biegowa – 10 pkt,
- ilość czynnika chłodniczego potrzebna do pierwszego napełnienia układu klimatyzacji – poniżej 5 kg – 10 pkt,
- spełnienie dodatkowych wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 10 pkt,
- liczba miejsc siedzących – 23 i więcej – 10 pkt.
Z kolei w części 2 (MEGA) punktacja wygląda następująco:
- materiał szkieletu nadwozia i podwozia – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium – 10 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – tworzywa sztuczne wzmocnione, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) – 10 pkt,
- przebieg międzyobsługowy wynoszący powyżej 60.000 km – 10 pkt,
- pojemność skokowa silnika – powyżej 11,0 dm3 – 10 pkt,
- moc silnika minimum 240 kW – 8 pkt,
- zawieszenie przednie – niezależne – 7 pkt,
- okno zewnętrzne, boczne w kabinie kierowcy – otwierane elektrycznie – 5 pkt,
- możliwość przeprowadzenia obsług technicznych klimatyzacji od wewnątrz autobusu (bez konieczności wchodzenia na dach pojazdu), co najmniej w zakresie wymiany filtra osuszacza, filtrów parownika, dostępu do zaworów – rozprężonego, serwisowego, magnetycznego i bezpieczników klimatyzacji – 5 pkt,
- ilość czynnika chłodniczego potrzebna do pierwszego napełnienia układu klimatyzacji –11,5 kg i poniżej – 8 pkt,
- spełnienie dodatkowych wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 7 pkt,
- Istnieje możliwość rekuperacji energii – 6 pkt,
- liczba miejsc siedzących z dostępem bezpośrednim z poziomu niskiej podłogi – 14 i więcej – 7 pkt,
- demontaż i montaż poszycia bocznego autobusu bez stosowania technik spawania, zgrzewania, klejenia lub nitowania z podziałem poszycia na części poziome i pionowe, ułatwiające obsługę – 7 pkt.
I na koniec ocena techniczna w części 3 (MAXI):
- materiał szkieletu nadwozia i podwozia – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium – 10 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – tworzywa sztuczne wzmocnione, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) – 10 pkt,
- przebieg międzyobsługowy wynoszący powyżej 60.000 km – 10 pkt,
- pojemność skokowa silnika – od 7,5 do 8,5 dm3 – 10 pkt,
- moc silnika minimum 220 kW – 8 pkt,
- zawieszenie przednie – niezależne – 7 pkt,
- okno zewnętrzne, boczne w kabinie kierowcy – otwierane elektrycznie – 5 pkt,
- możliwość przeprowadzenia obsług technicznych klimatyzacji od wewnątrz autobusu (bez konieczności wchodzenia na dach pojazdu), co najmniej w zakresie wymiany filtra osuszacza, filtrów parownika, dostępu do zaworów – rozprężonego, serwisowego, magnetycznego i bezpieczników klimatyzacji – 5 pkt,
- ilość czynnika chłodniczego potrzebna do pierwszego napełnienia układu klimatyzacji – poniżej 6 kg – 8 pkt,
- spełnienie dodatkowych wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 7 pkt,
- Istnieje możliwość rekuperacji energii – 6 pkt,
- liczba miejsc siedzących z dostępem bezpośrednim z poziomu niskiej podłogi – 12 i więcej – 7 pkt,
- demontaż i montaż poszycia bocznego autobusu bez stosowania technik spawania, zgrzewania, klejenia lub nitowania z podziałem poszycia na części poziome i pionowe, ułatwiające obsługę – 7 pkt.
Wymagania dla autobusów MAXI i MEGA
Autobusy spalinowe mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m (MAXI) i od 17,5 do 18,75 m (MEGA). Ich wysokość nie może przekraczać 3,3 m. Mają to być konstrukcje z płaską podłogą bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, posiadającą wszystkie wejścia bezstopniowe o wysokości maksymalnej 330 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Autobusy będą napędzane silnikiem spalinowym, przystosowanym do paliwa zawierającego biokomponenty w ilościach maksymalnych przewidzianych przez obowiązujące w Polsce normy i przepisy. Silnik musi spełniać normy emisji spalin Euro 6. Jego moc ma wynosić minimum 205 kW (MAXI) i 230 kW (MEGA).
Kabina ma być typu zamkniętego, doprowadzona do szyby przedniej lub minimum do deski rozdzielczej z oszklonymi drzwiami do przestrzeni pasażerskiej zamykanymi na zamek patentowy. Wewnątrz kabiny znajdzie się fotel kierowcy podgrzewany z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, zawieszony pneumatycznie, wyposażony w zagłówek i trzypunktowy pas bezpieczeństwa, a także radio oraz gniazdo USB. Z kolei siedzenia pasażerskiej będą wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym (lub z tworzywa sztucznego) z możliwością łatwego demontażu i montażu, ergonomiczne, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti” z wkładką tapicerską na całej powierzchni (oparcie i siedzisko).
Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe LED (diody w kolorze białym). Informację pasażerską uzupełnią tablice informacyjne wewnętrzne (multimedialne wyświetlacze LCD).
MINI wymagania
Z kolei autobusy klasy MINI powinny cechować się długością od 7,5 do 8,0 m i wysokością max 3,25 m.
Będą to konstrukcje bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach. MZK dopuszcza stopnie poprzeczne za drzwiami środkowym.
Wymiana pasażerów ma odbywać się przez dwoje drzwi w układzie: 1 – 2 – 0 lub 2 – 2 – 0.
Jednostką napędową będzie silnik o mocy – min. 125 kW, spełniający normę emisji spalin Euro 6. W pozostałym zakresie wyposażenie będzie podobne jak w zamawianych autobusach klasy MAXI i MEGA.
O ile w częściach dotyczących autobusów MAXI i MEGA wysuwa się na prowadzenie jeden producent i jest nim bezapelacyjnie Solaris, o tyle w części MINI trudno wskazać na potencjalnego zwycięzcę. W autobusach solowych i przegubowych Solaris może liczyć na pełną liczbę punktów w kryteriach technicznych. Konkurencja nie będzie w stanie nadrobić strat punktowych ceną i gwarancją. Z kolei w autobusach klasy MINI mogą być to pojazdy na bazie Mercedes-Benz lub Iveco. O zamówienie może starać się również Karsan. Oferentów poznamy w dniu 15 listopada.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/982143
Komentarze