Rekord opóźnienia w Polsce; MI podaje ile wyniosło i do kogo należy
W obecnym rozkładzie jazdy najwyższe opóźnienie osiągnął pociąg ENE 34012/3 czeskiego przewoźnika RegioJet, kursujący w dniu 18 grudnia 2022 roku – poinformował wiceminister Andrzej Bittel.
Wyniosło ono 775 minut.
Skąd opóźnienia?
Jak podał wiceminister opóźnienie ww. pociągu wynikało z przyczyn pozostających po stronie przewoźnika. Były to późne zgłoszenie gotowości do jazdy, usterka taboru, usuwanie tej usterki.
Andrzej Bittel wskazał, że do głównych przyczyn opóźnień należy zaliczyć:
- warunki atmosferyczne, takie jak niskie temperatury, silny wiatr,
- awarie sieci trakcyjnej, takie jak spadki, zaniki, brak napięcia,
- awarie elementów taboru,
- niespodziewane wydarzenia na szlaku kolejowym (np. kolizje z samochodami na przejazdach kolejowo-drogowych)
- opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenia przypisane przewoźnikowi, od którego przyjmowany jest pociąg,
- wydłużony czas przejazdu (wynikający z różnych przyczyn, np. realizacja przewozu składem zastępczym),
- niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia torowe, ograniczenia wynikające z modernizacji, uszkodzenia urządzeń infrastruktury).
Monitoring opóźnień
Ministerstwo, jako organizator przewozów dalekobieżnych, na bieżąco monitoruje poziom opóźnień pociągów objętych umową PSC z PKP Intercity. Nalicza również kary umowne w sytuacji niedotrzymania przez ww. przewoźnika obowiązków wynikających z postanowień Umowy Ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich z dnia 31 grudnia 2020 r. oraz Umowy Rocznej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich.
Ministerstwo identyfikuje przyczyny opóźnień spowodowanych przez przewoźników, np. długie lokowanie podróżnych, środek trakcyjny niezgodny z rozkładem jazdy lub jeden maszynista w pociągu bez ETCS. Identyfikuje również przyczyny opóźnień spowodowanych przez zarządcę infrastruktury, np. nieprzewidziane w rozkładzie jazdy ograniczenie przepustowości, awarie lub usterki infrastruktury.
Andrzej Bittel podał także, że Ministerstwo Infrastruktury podejmuje szereg działań, które powinny minimalizować ryzyka wystąpienia przyczyn opóźnień – jak m.in.:
zapewnienie PKP Intercity płynności finansowej w ramach umowy PSC na poziomie umożliwiającym realizację strategii taborowej czy zatrudnieniowej,
dofinansowanie działalności PKP Polskich Linii Kolejowych zarówno w zakresie wydatków bieżących (w tym odnośnie do utrzymania i remontów linii kolejowych) jak i w zakresie realizacji inwestycji w infrastrukturę kolejową.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze