Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsza łódzka Gamma gotowa do testów; pasażerów zabierze na początku 2023 roku

infotram
06.12.2022 14:15
0 Komentarzy

Na Mikołaja Łódź dostała nowy tramwaj. To Moderus Gamma, pierwszy z 30 zakontraktowanych w firmie Modertrans.

6 grudnia 2022 roku został zaprezentowany w zajezdni Telefoniczna.

Na miarę

Wszystkie nowe składy mają zostać dostarczone w przyszłym roku. Według zapewnień Prezesa Modertransu Jarosława Bakinowskiego koniec dostaw przewidziany został na październik 2023 roku. Moderusy do Łodzi będą trafiać partiami, najprawdopodobniej po trzy sztuki.

Pierwsza Gamma ma teraz przejść testy i uzyskać dopuszczenie do ruchu. To warunkuje start dostaw kolejnych wagonów.

– Tym razem Mikołaj przyjechał do nas tramwajem. Pierwszy Moderus Gamma został właśnie przywieziony do Łodzi. Trafił do nas prosto z zakładów Modertrans w Poznaniu. To pierwszy z trzydziestu nowych tramwajów, które zasilą tabor MPK Łódź. Kolejne będą sukcesywnie dostarczane do Łodzi od początku  2023. Bardzo dziękuję za dotychczasową współpracę firmie Modertrans i  mam nadzieję, że przed nami kolejne ważne projekty – zapowiada Adam Pustelnik, pierwszy wiceprezydent Łodzi.

Moderus Gamma dla Łodzi to jeden z najnowocześniejszych wagonów wyprodukowanych w Polsce. Dla Łodzi został „uszyty” na miarę i jest efektem współpracy producenta z zamawiającym.

Tramwaj robi bardzo dobre wizualne wrażenie. Oczywiście na ocenę tego jak będzie sprawował się w ruchu liniowym musimy poczekać do rozpoczęcia tych kursów. Wizualnie wygląda jednak świetnie. Wniosek z tego taki, że Gammie ładnie i w zielonym i w niebieski i także w czerwonym. Przypomnijmy, że finalna malatura łódzkich tramwajów została wybrana przez mieszkańców miasta. W internetowym głosowaniu wzięło  19,6 tys. osób. Zwycięski projekt charakteryzuje się żółtymi pasami pod i nad oknami nawiązując do klasycznego schematu malowania pojazdów MPK Łódź. Równocześnie kształt wykroju żółtych pasów uwydatnia smukłe i dynamicznie zaprojektowaną formę ściany czołowej.

Warszawiacy chyba mogą Łodzi zazdrościć… Niestety stolica postawiła takie warunki udziału w postępowaniu przetargowym, że Modertrans został wyeliminowany już na wstępie. A szkoda, bo nie trzeba byłoby być może wozić tramwajów statkami z Korei… Przedstawiciele władz Łodzi wyraźnie dziś podkreślili, że cieszą się, że zamówienie na tramwaje dla miasta jest realizowane przez polskiego producenta, choć w przetargu startowały także firmy zagraniczne.

Dobre informacje dla mieszkańców Łodzi są natomiast takie, że dziś padła zapowiedź o kolejnym planowaniu postępowaniu przetargowym na zakup 10 niskopodłogowych tramwajów. Czy dostarczy je Modertrans? Tego dziś rzecz jasna nie wiemy. Prezes firmy Jarosław Bakinowski zapowiada jednak walkę o kolejne kontrakty, co oznacza bardzo prawdopodobny start w następnym łódzkim przetargu.

– Ten tramwaj jest szyty na miarę dla Miasta Łódź, wyposażony w najnowsze, a jednocześnie sprawdzone w branży rozwiązania. Zgodnie z wymaganiami Zamawiającego w tramwaju wykonano niezależne wejście do kabiny motorniczego oraz zastosowano nowe konstrukcyjnie rozwiązanie w obszarze wózków – wózki zamontowane do tramwaju pełnią funkcję w układzie: dwa wózki skrajne są obrotowe, dwa wózki środkowe – sztywne. Jednak wszystkie wózki są ze sobą zamienne – obrotowe mogą pełnić funkcję sztywnych i odwrotnie – dodaje Jarosław Bakinowski, prezes Zarządu Modertrans Poznań.

Testy nowego tramwaju potrwają około miesiąca. A to oznacza, że pierwsi pasażerowie pojadą nim już na początku 2023 roku. Na pewno nie trzeba będzie czekać na liniowy debiut tak długo jak ma to miejsce w Warszawie, gdzie wdrożenie do ruchu kolejnych koreańskich tramwajów trwa miesiącami…

Tramwaje są w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring, informację pasażerską, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, a także z miejscem do bezpiecznego przewozu rowerów. Motorniczy będzie miał do dyspozycji ergonomiczną, klimatyzowaną kabinę, wyposażoną w wygodny, pneumatyczny
i regulowany fotel, zapewniający komfort pracy, w tym ochronę przed wstrząsami. Tramwaj ma  konstrukcję pięcioczłonową. Wewnątrz przedziału pasażerskiego zostało zamontowane oświetlenie w technologii LED. Nowe tramwaje będą obsługiwane w przebudowanej zajezdni Chocianowice.

Wartość zakupu 30 tramwajów to  268,5 mln zł.

Komentarze