Cieszyn remontuje rynek w ramach tramwajowego projektu
Rusza remont i przebudowa głównego rynku w Cieszynie. Rzecznik magistratu Katarzyna Koczwara poinformowała PAP, że w poniedziałek rozpocznie się on od demontażu kostki brukowej.
Całość remontu będzie kosztowała blisko 11,4 mln zł. Prace potrwają rok.
Remont
„Przetarg wygrała firma z Bielska-Białej. Jednym z kryteriów przy wyborze tej oferty było jej doświadczenie w pracach w zabytkowych przestrzeniach i zorganizowanie badań archeologicznych” – powiedziała w rozmowie z PAP Katarzyna Koczwara.
Z dokumentacji przetargowej wynika, iż cieszyński rynek czeka remont oraz przebudowa. Remontu konserwatorskiego doczeka się znajdująca się w centrum placu fontanna św. Floriana. Prace obejmą zagospodarowanie zieleni i małej architektury.
Zakres robót obejmie m.in. wyrównanie poziomów placu i okalającej go jezdni wraz z wymienioną nawierzchni. Odtworzona zostanie nawierzchnia granitowa. W obrębie płyty rynku umieszczone zostaną elementy małej architektury, jak donice z zielenią, ławki, czy stojaki na rowery. Zamówienie obejmuje nasadzenia nowych drzew i przesadzenie istniejących. Pracom towarzyszyły będą badania archeologiczne.
Ze specyfikacji wynika, że realizacja zadania potrwa rok.
Remont jest elementem projektu o nazwie „Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju – rozwój transgranicznej turystyki”. W pierwszym etapie prace objęły ulicę Głęboką, która wiedzie od rynku w kierunku wzgórza Zamkowego i mostu granicznego nad rzeką Olzą. Zakończył się on w ub.r.
Powstanie rynku datowane jest na schyłek XV w. Obecnie w jego centrum znajduje się fontanna św. Floriana, ustawiona w latach 70. XVIII w. Wzniesione kamienice są stylu barokowo-klasycystycznym.
Ul. Głęboka liczy ok. 400 m i przebiega od głównego placu miasta w bezpośrednie pobliże mostu granicznego z Czechami. Zakres prac obejmował m.in. przebudowę i remont jezdni oraz chodników. O tramwajach przypomina m.in. szyna wkomponowana w nawierzchnię.
Trasa tramwajowa powstała w Cieszynie w 1911 r. Łączyła historyczne centrum miasta z jego zachodnią częścią, położoną za rzeką Olzą (obecnie Czeski Cieszyn). Trasa wiodła od dzisiejszej ulicy Bielskiej przez Rynek i ulicę Głęboką, a następnie przez most na Olzie, główną ulicę współczesnego Czeskiego Cieszyna aż do dworca kolejowego. Linia istniała jeszcze po 1920 r., w którym miasto zostało podzielone miedzy Polskę i Czechosłowację, choć kontrola graniczna uniemożliwiała utrzymanie płynności. Zlikwidowano ją w 1921 r. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze