Co z szybkim pociągiem Wrocław-Warszawa?
PKP PLK jest na półmetku prac związanych z modernizacją trasy kolejowej Częstochowa –Fosowskie. Odnowione tory pozwolą podróżnym pokonać trasę z Wrocławia do Warszawy szybciej niż do tej pory. Roboty mają zakończyć się na przełomie 2014/2015 roku. PKP planuje uruchomić na tej trasie ekspresowe połączenie między stolicą a Wrocławiem.
Minus jest taki, że pociąg będzie jechał drogą okrężną przez Opole i Częstochowę, a nie w linii prostej przez Łódź.
–Rewitalizacja trasy Częstochowa –Fosowskie obejmuje prace na łącznie ponad 98 km torów. Efektem ma być skrócenie trasy z Wrocławia do Warszawy –zapowiadają przedstawiciele PKP PLK.
Podróż między tymi dwoma miastami realnie może się skrócić do 3 godzin i 45 minut.
–Przebudowa trasy pozwoli na przywrócenie prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 70 km/h dla towarowych –mówi Mirosław Siemieniec z PKP PLK.
To wynik dużo lepszy od dotychczasowe, bo teraz do Warszawy jedziemy około 6 godzin. Jednak zdaniem radnych z Obywatelskiego Dolnego Śląska, którzy walczyli o remont krótszej trasy do Warszawy przez Łódź, jest to wariant ciągle mało atrakcyjny.
–Cieszymy się oczywiście, że czas przejazdu do Warszawy się skróci i jest to pewien postęp. Jednak to rozwiązanie prowizoryczne i tymczasowe, a do tego mało atrakcyjne w stosunku do przejazdów samochodem –mówi Patryk Wild z ODŚ.
Radny sejmiku województwa dolnośląskiego podkreśla, że w linii prostej z Dworca Wrocław Główny do stacji Warszawa Centralna jest 302 kilometry, natomiast trasa przez Opole –ponad 430 kilometrów.
–Aby konkurować z autokarami i autami, pociąg musi jechać do Warszawy około 2 godzin 30 minut, góra trzech godzin, a takie możliwości daje tylko trasa w linii prostej –wylicza Patryk Wild.
Tym bardziej że kolejne odcinki ekspresowej drogi S8 są w budowie i po zakończeniu wszystkich inwestycji drogowych na trasie Wrocław –Warszawa samochody jeszcze przyspieszą. Dlatego radni ODŚ, wspierani przez senatora Jarosława Obremskiego z Wrocławia, nie przestają walczyć o inwestycje w trasę z Wrocławia do stolicy przez Łódź.
–5 grudnia, zaraz po zmianie ministra transportu, senator Obremski złożył oświadczenie w tej sprawie do nowej minister. Potem złożyliśmy jeszcze jedno oświadczenie pod koniec stycznia, w którym zwracamy się o ponowne rozpatrzenie budowy szybkiego połączenia z Wrocławia do Warszawy przez Łódź –mówi Wojciech Partyka, dyrektor biura senatora Obremskiego.
Jest nawet światełko i to dosłownie w tunelu, bo trwa budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna, a inwestycja w tunel średnicowy w Łodzi została wpisana do projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Pierwszy etap (głowica) ma być oddany do użytku już w 2015 roku.
–To 1/4 sukcesu, bo do pełnego sukcesu brakuje trzech podobnych inwestycji: budowy 49 km torów łączących Wieruszów –Sieradz, elektryfikacji 44 km torów na trasie Oleśnica –Kępno i nadanie reszcie linii Wrocław –Łódź prędkości szlakowej 200 km/h –wylicza Wojciech Partyka.
Lobbujący mają już nawet gotową ekspertyzę dotyczącą rewitalizacji linii Wieruszów –Sieradz. Teraz pozostaje tylko czekać na pozytywne decyzje minister Elżbiety Bieńkowskiej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze