Degradacja i odnowa dworców kolejowych
inforail
07.08.2013 09:28
0 Komentarzy
Degradacja i odnowa dworców kolejowych
Poza Dworcem Zachodnim, gdzie planowane jest wybudowanie jedynie niewielkiego obiektu dla podróżnych, wskazać można inne przykłady dworców, które spotkała różnego rodzaju degradacja.
Przykład pierwszy to dworzec Warszawa Wileńska. Pierwszy obiekt w jego miejscu otwarto w 1863 r. i była to linia warszawsko-petersburska w ówczesnej Rosji Carskiej. Była to druga linia kolejowa, która dotarła do Warszawy (po warszawsko-wiedeńskiej), co decydowało o jej pierwszorzędnym znaczeniu. Budynek został zniszczony w trakcie pierwszej wojny światowej, po czym odbudowano go w okrojonej formie. Po wybudowaniu linii średnicowej, czołowy Dworzec Wileński stracił na znaczeniu. W okresie powojennym obiekt służył jako dworzec podmiejski obsługujący pociągi z kierunku północno-wschodniego. Budynek był niewielki i o niskim standardzie. W 2000 r. rozpoczął się pierwszy projekt modernizacji dworca, obejmujący budowę centrum handlowego. Zbudowano 4-poziomowy budynek ze sklepami, a dworzec odsunięto w kierunku wschodnim. W rezultacie, obiekt do obsługi podróżnych został zdegradowany do roli przybudówki centrum handlowego. Rozdział pomiędzy „ważniejszym”zespołem sklepów a „pomniejszym”dworcem wyraźnie uwidaczniają wielokrotnie niższe standardy wykończeniowe dworca. Dodatkowo, na dworcu jest zawsze ciemno, gdyż przykryto go parkingiem wielopoziomowym, a oświetlenie jest słabe. Tym samym, budowa centrum handlowego wprawdzie zapewniła zysku prywatnemu inwestorowi, lecz nie poprawiła znacznie standardu obsługi podróżnych korzystających z pociągów.
Jako dwa kolejne przykłady wymienić można dwa wybitne dzieła modernistycznej architektury. Pierwszym z nich jest dworzec w Katowicach, wyróżniający się żelbetowymi kielichami podtrzymującymi strop. Po wybudowaniu obiekt został znacząco zaniedbany. W latach 90. i 2000. nie przeprowadzano w nim żadnych znaczących prac remontowych. Wnętrze dworca zajął chaotyczny handel i gastronomia, co szybko doprowadziło obiekt do stanu ruiny. Teren przejęła grupa Neinver, która zburzyła obiekt i zrekonstruowała go, umieszczając na miejscu przyległego dworca autobusowego centrum handlowego. Nowe perony autobusowe zostały ukryte pod dworcem kolejowym. Oczywiście najbardziej wysunięte do kluczowej ul. 3 Maja jest centrum handlowe.
Drugim przykładem zdegradowanego obiektu jest Dworzec Centralny, w którego remont zainwestowano ostatnio 60 mln zł, a obecnie inwestuje się dalsze 22 mln zł. Ten dworzec zaprojektowano ze znaczną liczbą przejść podziemnych i nadziemnych. Przejść nadziemnych w formie kładek nie zrealizowano, zaś przejścia podziemne do dziś stanowią utrapienie podróżnych. Szerokie przejścia podziemne w latach 90. zaaranżowano na budki handlowe. Ich stan dramatycznie pogorszył się, a brak jakichkolwiek remontów uczynił Dworzec Centralny miejscem odstraszającym. Dopiero kapitalny remont przywrócił obiektowi przyzwoity stan –i tym razem wykonano zadanie należycie, zwłaszcza w odniesieniu do tuneli. Nie udało się jednak zmodernizować schodów, ani dokładnie doszczelnić stropów, co nastąpi dopiero przy obecnym remoncie.
Powyższe przykłady dają wyraz temu, iż nie zawsze „modernizacja”wychodzi na korzyść podróżnym korzystającym z usług kolei.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
W lutym więcej pasażerów na kolei
31.03.2025
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Nowy przystanek na kolejowej mapie Polski. Brodnica Południowa
Infrastrukturaza darmo
07.04.2025
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Komentarze