Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowoczesny Dworzec Główny w Poznaniu oddany do użytku

inforail
29.05.2012 15:52
0 Komentarzy
Wybudowany w dziesięć miesięcy nowy dworzec Poznań Główny jest już dostępny dla pasażerów. Pierwsi z nich mogli skorzystać z obiektu o godzinie 16:00. Trzy godziny wcześniej uroczystego otwarcia dworca dokonał Prezydent RP –Bronisław Komorowski. W nowoczesnym budynku pasażerowie znajdą wszystko, co niezbędne w trakcie podróży: kasy i automaty biletowe, punkty informacyjne, czyste toalety, przechowalnię bagażu, sklepy i kawiarenki.
Nowy dworzec posiada trzy poziomy. Najniższy z nich to perony z torami kolejowymi. Na pierwszym piętrze, dostępnym bezpośrednio z Mostu Dworcowego zlokalizowane są pomieszczenia związane bezpośrednio z obsługą podróżnych –kasy biletowe, toalety, punkt informacyjny oraz cztery punkty handlowe. Drugie piętro zarezerwowane jest przede wszystkim dla funkcji handlowo –usługowych. Przewidziano tu także miejsce na przechowalnię bagażu, strefę VIP PKP Intercity, pomieszczenia pierwszej pomocy oraz biura Policji i Służby Ochrony Kolei.
Hol dworcowy wraz z holem kasowym nowego dworca ma powierzchnię 1414 m kw. Podróżni będą korzystać z 10 kas biletowych – PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i Kolei Wielkopolskich. Dodatkowo, na terenie dworca ustawionych zostanie 9 automatów biletowych. Dla pasażerów dostępna będzie też przechowalnia bagażu, nowoczesne toalety (również dla osób niepełnosprawnych) i pokój dla matki z dzieckiem.
Nowy Poznań Główny (foto: Trigranit)
Wszelkie niezbędne w podróży informacje, podróżni uzyskać będą mogli w Punkcie Informacji Kolejowej połączonej z Centrum Informacji Miejskiej. Punkt usytuowany będzie w holu dworcowym na wysokości kas biletowych. Dworzec zaopatrzony będzie również w nowoczesny system informacji o rozkładzie jazdy, zbudowany ze specjalnych wyświetlaczy LED i biało –granatowe tablice kierunkowe w języku polskim i angielskim. Na nowym dworcu przewidziane jest także zamontowanie 3 bankomatów oraz jednego wpłatomatu.
W pierwszych dniach czerwca dostępne będą dla podróżnych pierwsze cztery punkty handlowe, m.in. kawiarenki i salonik prasowy. W następnych miesiącach swoje punkty otwierać będą kolejni prywatni najemcy. Łącznie na nowym dworcu zagospodarowanych zostanie 1500 m²powierzchni handlowej.
Budowa dworca PKP Poznań Główny, realizowana w ramach Partnerstwa Publiczno Prywatnego przez PKP S.A. oraz TriGranit Development Corporation, to pierwszy etap budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Trwają już zaawansowane prace przy wznoszeniu nowego terminala autobusowego PKS, centrum rozrywkowo-handlowego Poznań City Center, wielopoziomowego parkingu na 1500 aut oraz nowego układu komunikacyjno-drogowego, umożliwiającego swobodny wjazd na teren tzw. Wolnych Torów. Zakończenie drugiego etapu inwestycji przewidziano na IV kwartał 2013 roku.
Autorem projektu i koncepcji architektonicznejZintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu jest międzynarodowe biuro architektoniczne Bose International Planning and Architecture, autorem projektu architektoniczno-budowlanego poznańska Pracownia Pentagram Architekci.
Obok dworca kolejowego w Poznaniu, w najbliższych dniach pasażerom udostępnione zostaną
m.in. gruntownie wyremontowane, nowoczesne dworce we Wrocławiu, Gdyni i Warszawie Wschodniej (to już jutro, 30 maja). W ciągu ostatniego roku, zupełnie nową formę zyskało 30 dworców w całym kraju, m.in. Warszawa Stadion, Malbork, Iława, Przemyśl, Terespol, czy Leszno. Prace budowlane trwają obecnie w 56 miastach. 
W bezpośrednim sąsiedztwie stadionów piłkarskich, uruchomiono natomiast przystanki kolejowe Gdańsk Stadion i Wrocław Stadion. 1 czerwca ruszą pociągi, łączące Lotnisko Chopina z centrum Warszawy i Stadionem Narodowym.
Kalendarium budowy nowego dworca w Poznaniu :
Decyzja o budowie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu podjęta została przez PKP SA. pod koniec 2007 roku. W 2008r. powstała Koncepcja Programowo-Przestrzennej, stanowiąca ogólną wizję projektu nowego dworca. W czerwcu 2010 r. zakończyło się postępowanie wyłaniające wykonawcę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego –PKP SA. i TriGranit Development Corporation podpisały Umowę Inwestycyjną.
23 marca 2011, w trakcie Dni Przyjaźni Polsko-Węgierskiej, w obecności prezydenta Węgier nastąpiła uroczysta inauguracja inwestycji.
Pierwsze prace budowlane związane z wylewaniem fundamentów przeprowadzone zostały w czerwcu 2011 roku, przy okazji prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe remontów peronów 1, 2, 3. Budowa dworca na dobre ruszyła w sierpniu 2011 roku po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego.
18 maja 2012 r. Wojewoda Wielkopolski przekazał Polskim Kolejom Państwowym i spółce TriGranit Development Corporation pozwolenie na użytkowanie obiektu. Pierwsi pasażerowie weszli na dworzec 29 maja, o godz. 16.00

Komentarze