Wrocław: Zakończenie kolejnych inwestycji
15 grudnia 2009 r. we Wrocławiu jest uroczyste zakończenie inwestycji Projekt ISPA/FS2001/PL/16/P/PT/015 Poprawa stanu infrastruktury kolejowej w Polsce oraz zadania Odbudowa elementów wrocławskiej estakady kolejowej i wiaduktów w ciągu linii 271 oraz 273 wraz z robotami towarzyszącymi.
Projekt Poprawa stanu infrastruktury kolejowej w Polsce ISPA/FS 2001/PL/16/P/PT/015
Cel projektu -przywrócenie sprawności technicznej zużytych i wyeksploatowanych elementów infrastruktury na liniach kolejowych w Polsce .
Linie objęte pracami zakwalifikowane są do projektu TINA (europejskiego projektu rozwoju sieci transportowej do 2015 r.), objęte umowami AGC (umowa europejska o międzynarodowych liniach kolejowych), AGTC (umowa o ważnych międzynarodowych liniach transportu kombinowanego) lub stanowią część paneuropejskich korytarzy transportowych.
Realizacja: lata 2001 –2009
Wartość projektu: 175,9 mln €, w tym koszty kwalifikowane -151,5 mln€,
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (75%), budżet państwa (25%)
Projekt realizowany był – w 122 lokalizacjach na terenie 10 województw.
Zakres prac objął m.in.:
313 km nawierzchni kolejowej (wymiana)
43 km sieci trakcyjnej (wymiana)
47 rozjazdów (wymiana)
23 km szyn obrabianych cieplnie(wymiana)
27 obiektów inżynieryjnych (naprawa)
17 przejazdów samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (montaż)
Efekt:
•uzyskanie poprawy bezpieczeństwa ruchu pociągów na łącznej długości 386,6 km
•zwiększenie punktualności ruchu pociągów na łącznej długości 386,6 km
•zwiększenie niezawodności przewozów pasażerskich i towarowych
•likwidacja ograniczeń prędkości pociągów – 133 lokalizacji
•skrócenie czasu jazdy pociągów pasażerskich łącznie 204 min
•17 przejazdów kolejowo –drogowych zwiększenie bezpieczeństwa
Podstawowym celem odbudowy estakady i wiaduktów (nad ul.: Zielińskiego, Stysia, Placem Rozjezdnym i Zaporoską) było zwiększenie prędkości z 20 – 30 km/h do 60 km/h i poprawa nośności.
Estakada jest bardzo istotna dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Zapewnia wyjazdy pociągów z Dworca Głównego w pięciu kierunkach, do: Poznania, Zielonej Góry, Legnicy, Oleśnicy, Jeleniej Góry.
Usytuowanie jej w strefie ochrony konserwatorskiej, przy prowadzeniu robót, wymaga uzgodnienia z Miejskim Konserwatorem Zabytków. Z jego decyzji wynikały rekonstrukcje dawnych elementów m.in. kamiennych obelisków m.in. nad ul. Powstańców Śląskich.
Prace odbywały się są przy zamknięciu tylko jednego z trzech torów. Wymagały bardzo dobrej organizacji i zachowania szczególnej ostrożności.
Wrocławska estakada kolejowa powstała na przełomie XIX i XX wieku. Wiadukty pierwotnie były stalowe oparte na przyczółkach i żeliwnych filarach. Do dnia dzisiejszego dwa z nich nadal posiadają oryginalny wygląd: kamienne elementy przyczółków, kute balustrady, ciekawy kształt filarów.
Wartość prac: 25 milionów zł.
Źródła finansowania: Fundusz Kolejowy, środki PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze