Z Chorzowa do Amsterdamu, potem do Arabii Saudyjskiej?
Chorzowski Alstom Konstal świętuje 150-lecie istnienia. To jedna z najdłużej działających firm przemysłu transportowego w Polsce, powstała w 1864 roku jako zakład produkujący podzespoły dla taboru kolejowego, lokomotywy kopalniane, konstrukcje mostowe i wagony towarowe. Pierwszy tramwaj wyprodukowany został w 1931 r. Do 1997 roku w Chorzowie powstało 4500 tramwajów eksploatowanych w całej Polsce, któż nie zna wagonów typu N, 13N czy 105N i jego różnych wariacji? Od 1997 roku zakład jest częścią koncernu Alstom i specjalizuje się w produkcji wagonów metra oraz tramwajów nowej generacji. Ściśle współpracuje także w produkcji dużych komponentów z innymi fabrykami koncernu. Dziś całość produkcji fabryki trafia niestety na eksport, gdyż Alstomowi trudno jest wygrać rywalizację z polskimi firmami takimi jak PESA czy Solaris. Ostatnio nie udało się także pokonać Siemensa, który wygrał przetarg na dostawę wagonów dla II linii metra w Warszawie. Usytuowanie w olbrzymim koncernie jakim jest Alstom powoduje, że w Chorzowie nie są produkowane składy Pendolino dla PKP Intercity. Te powstają we Włoszech. Na Śląsku nie ma bowiem odpowiednich hal produkcyjnych, w których takie składy można by budować.
Owa dzisiejsza specjalizacja wynika też z historycznych uwarunkowań, zakłady Konstalu kojarzą się od dawna z produkcją tramwajów. Dziś w Chorzowie powstają tylko komponenty do tramwajów, ostatnimi kompletnymi pojazdami były te, produkowane dla Istambułu. Obecnie w Chorzowie budowane jest metro dla Amsterdamu, wcześniej powstawały tu wagony dla podziemnej kolejki w Budapeszcie. Przypomnijmy, że swego czasu Alstom dostarczał też pociągi dla metra w Warszawie. Z pociągów Alstomu korzystają również mieszkańcy Barcelony, Budapesztu, Istambułu, Singapuru, Szanghaju czy Buenos Aires. Jak podkreśla Radosław Banach, prezes Alstom Konstal w polskiej fabryce odbywa się cały proces budowy metra dla Amsterdamu. Od konstrukcji szkieletu, poprzez zabudowę pojazdu, jego wyposażanie aż po lakierowanie i testy dynamiczne. W Chorzowie znajduje się bowiem tor testowy, na którym przeprowadzane są wspomniane testy. W pociągach Metropolis wykorzystywane są nowoczesne i sprawdzone w eksploatacji technologie. Konstrukcja pociągów umożliwia obniżenie kosztów konserwacji oraz ułatwia zarządzanie ruchem, zapewniając jednocześnie wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa pasażerów. Każdy z sześciowagonowych pociągów Metropolis o długości 116 metrów będzie mógł jednorazowo przewozić nawet 1400 pasażerów. Nadwozia pociągów wykonywane są z aluminium, a podczas malowania wagonów wykorzystana jest precyzyjna technika nakładania farb wodnych. Co ważne przy budowie składów wykorzystywane są także komponenty od polskich firm.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze