Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Z Chorzowa do Amsterdamu, potem do Arabii Saudyjskiej?

infotram
23.06.2014 10:49
0 Komentarzy

Chorzowski Alstom Konstal świętuje 150-lecie istnienia. To jedna z najdłużej działających firm przemysłu transportowego w Polsce, powstała w 1864 roku jako zakład produkujący podzespoły dla taboru kolejowego, lokomotywy kopalniane, konstrukcje mostowe i wagony towarowe. Pierwszy tramwaj wyprodukowany został w 1931 r. Do 1997 roku w Chorzowie powstało 4500 tramwajów eksploatowanych w całej Polsce, któż nie zna wagonów typu N, 13N czy 105N i jego różnych wariacji? Od 1997 roku zakład jest częścią koncernu Alstom i specjalizuje się w produkcji wagonów metra oraz tramwajów nowej generacji. Ściśle współpracuje także w produkcji dużych komponentów z innymi fabrykami koncernu. Dziś całość produkcji fabryki trafia niestety na eksport, gdyż Alstomowi trudno jest wygrać rywalizację z polskimi firmami takimi jak PESA czy Solaris. Ostatnio nie udało się także pokonać Siemensa, który wygrał przetarg na dostawę wagonów dla II linii metra w Warszawie. Usytuowanie w olbrzymim koncernie jakim jest Alstom powoduje, że w Chorzowie nie są produkowane składy Pendolino dla PKP Intercity. Te powstają we Włoszech. Na Śląsku nie ma bowiem odpowiednich hal produkcyjnych, w których takie składy można by budować.

Budowa metra dla Amsterdamu w zakładach Alstom Konstal w ChorzowieBudowa metra dla Amsterdamu w zakładach Alstom Konstal w ChorzowieBudowa metra dla Amsterdamu w zakładach Alstom Konstal w ChorzowieBudowa metra dla Amsterdamu w zakładach Alstom Konstal w Chorzowie 

Owa dzisiejsza specjalizacja wynika też z historycznych uwarunkowań, zakłady Konstalu kojarzą się od dawna z produkcją tramwajów. Dziś w Chorzowie powstają tylko komponenty do tramwajów, ostatnimi kompletnymi pojazdami były te, produkowane dla Istambułu. Obecnie w Chorzowie budowane jest metro dla Amsterdamu, wcześniej powstawały tu wagony dla podziemnej kolejki w Budapeszcie. Przypomnijmy, że swego czasu Alstom dostarczał też pociągi dla metra w Warszawie. Z pociągów Alstomu korzystają również mieszkańcy Barcelony, Budapesztu, Istambułu, Singapuru, Szanghaju czy Buenos Aires. Jak podkreśla Radosław Banach, prezes Alstom Konstal w polskiej fabryce odbywa się cały proces budowy metra dla Amsterdamu. Od konstrukcji szkieletu, poprzez zabudowę pojazdu, jego wyposażanie aż po lakierowanie i testy dynamiczne. W Chorzowie znajduje się bowiem tor testowy, na którym przeprowadzane są wspomniane testy. W pociągach Metropolis wykorzystywane są nowoczesne i sprawdzone w eksploatacji technologie. Konstrukcja pociągów umożliwia obniżenie kosztów konserwacji oraz ułatwia zarządzanie ruchem, zapewniając jednocześnie wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa pasażerów. Każdy z sześciowagonowych pociągów Metropolis o długości 116 metrów będzie mógł jednorazowo przewozić nawet 1400 pasażerów. Nadwozia pociągów wykonywane są z aluminium, a podczas malowania wagonów wykorzystana jest precyzyjna technika nakładania farb wodnych. Co ważne przy budowie składów wykorzystywane są także komponenty od polskich firm.

Metra dla Amsterdamu na testach dynamicznych w zakładach Alstom Konstal w ChorzowieMetra dla Amsterdamu na testach dynamicznych w zakładach Alstom Konstal w ChorzowieMetra dla Amsterdamu na testach dynamicznych w zakładach Alstom Konstal w ChorzowieMetra dla Amsterdamu na testach dynamicznych w zakładach Alstom Konstal w Chorzowie

Produkcja Metropolisów dla Amsterdamu rozpoczęła się w 2012 roku i trwa nadal, ponieważ zamawiający zdecydował się na skorzystanie z opcji i zakup dodatkowych pociągów. Początkowo miało być ich 23, z czego 21 zostało zbudowanych w Chorzowie. Władze Amsterdamu zdecydowały się na zamówienie kolejnych pięciu składów. Co dalej? Po zakończeniu budowy pociągów dla Amsterdamu Chorzów nadal ma budować metro. Wielce prawdopodobne jest, że będą to składy dla Rijadu w Arabii Saudyjskiej. To właśnie Alstom będzie dostawcą taboru dla podziemnej kolejki w tym mieście.

Komentarze