O priorytetach dla efektywnych tramwajów
infotram
11.03.2010 10:13
0 Komentarzy
O priorytetach dla efektywnych tramwajów
Jaki musi być tramwaj, aby przyciągać pasażerów? Efektywny? Traktowany priorytetowo? A może jedno i drugie? Czy takie połączenie jest możliwie? Szukamy odpowiedzi na te pytania.
W ostatnim tygodniu lutego w gmachu Politechniki Warszawskiej odbyła się IV konferencja naukowo-techniczna „Miasto i transport 2010”. Jak wszyscy doskonale wiemy ważnym elementem systemu transportu w większości aglomeracji jest komunikacja szynowa, w stolicy naszego kraju –tramwajowa. Także z tego powodu na konferencji nie mogło zabraknąć wystąpienia przedstawicieli największego polskiego przewoźnika tramwajowego –Tramwajów Warszawskich. Grzegorz Madrjas i Jarosław Szustek przygotowali prezentację na temat „Efektywność komunikacji tramwajowej a priorytet dla tramwajów”.
Kilka informacji o warszawskiej sieci tramwajowej
Stołeczną sieć tramwajową charakteryzowaliśmy już w InfoTramkilkakrotnie. Warto jednak przypomnieć pewne fakty. W stolicy Polski około 80% stanowią torowiska wydzielone. Średnia odległość międzyprzystankowa wynosi około 450 m, zaś średnia prędkość komunikacyjna na sieci to około 18,5 km/h. Niezadawalający, naszym zdaniem, jest jednak udział odcinków z aktywnym priorytetem w sygnalizacji świetlnej, które stanowią zaledwie 4%. Jak zatem poprawić ten wynik? Przedstawiciele Tramwajów Warszawskich zaproponowali dwie grupy metod.
Dwie metody
Pierwsza z nich to tzw. metody bierne, która zakładają rozwiązania „na stałe”. Druga –metody czynne –to rozwiązania adaptujące się do warunków ruchu. Najlepsze, zdaniem prelegentów, metody uzyskuje się poprzez połączenie dwu ww. metod. Cechami charakteryzującymi bierne uprzywilejowanie tramwaju są takie elementy sterowania ruchem jak: eliminacja relacji kolizyjnych sterowanych sygnałem ogólnym, koordynacja sygnalizacji z uwzględnieniem prędkości komunikacyjnej tramwaju czy wreszcie stosowanie krótkich cykli lub podwójnych otwarć. W przypadku czynnego uprzywilejowania tramwaju przedstawiciele Tramwajów Warszawskich wyróżniają priorytet bezwzględny i priorytet względny (bez śledzenia i ze śledzeniem). Podstawowym elementem realizacji tego założenia jest rejestracja obecności tramwaju. Co do sygnalizacji świetlnej to konieczna jest zmiana realizowanego programu sterowania poprzez wydłużenie sygnału zezwalającego, przywołanie fazy z obsługą tramwaju, przywołanie fazy specjalnej i przywołanie sygnału dla grupy tramwajowej. Ale priorytetu nie zapewnia już sygnalizacja wzbudzana, o stałym miejscu w cyklu dla fazy wzbudzanej, zwłaszcza przy długich cyklach, późna reakcja sterownika (detekcja blisko linii zatrzymania).
Charakterystyczne dla priorytetu bezwzględnego jest uwzględnianie przede wszystkim warunków ruchu tramwajowego, możliwość pogorszenia warunków na wlotach podporządkowanych, skuteczny do zastosowania w miejscach mniej złożonych, ale zapewniający wysokie oszczędności czasu dla tramwajów.
Aby nieco przybliżyć powyższe zagadnienia z praktycznego punktu widzenia warto za autorami prezentacji przytoczyć kilka przykładów z Warszawy. Priorytet bierny zastosowano:
– przy Rondzie Waszyngtona –koordynacja sterowania na przejazdach ukośnych;
– w Alejach Jerozolimskich –ograniczenie relacji skrętnych kolizyjnych;
Priorytet czynny to chociażby ul. Powstańców Śląskich, gdzie zastosowano detekcję obecności.
Zamierzonych efektów nie daje natomiast, mimo, iż działa priorytet warunkowy w Alejach Jerozolimskich na odcinku pl. Zawiszy –Rondo de Gaulle`a. Przyczyn takiego stanu rzeczy należy upatrywać w zbyt małej liczbie zastosowanych urządzeń czy problemach z serwisowaniem.
Jak to robią inni?
Berlin – Zarządzanie ruchem tramwajowym w stolicy Niemiec realizowane jest poprzez system RBL. Zakłada on dążenie do zapewnienia ruchu tramwajów bez zatrzymań, priorytetowe przydzielanie fazy tramwajowej na żądanie, w przypadku braku zgłoszeń tramwajów utrzymanie koordynacji dla samochodów czy wykorzystanie komunikacji radiowej z telegramami w formacie VDV.
Monachium –tamtejsza sieć tramwajowa charakteryzuje się niskim udziałem torowisk wydzielonych –tylko 50%. Podstawowym założeniem jest tam zatrzymywanie tramwajów tylko na przystankach. W ciągu 10 lat udało się zwiększyć prędkość komunikacyjną z 16,5 km/h do 21,2 km/h. Podniesiona została także punktualność z 60% na 80% oraz zwiększyły się, o 25%, przychody ze sprzedaży biletów. Teraz pora na Warszawę…
Źródło: materiały konferencyjne
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje nie dojadą do dworca Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
17.03.2025
Gdańsk: Tramwaje wracają na ul. 3-go Maja
Pasażerza darmo
17.03.2025
Tramwaje MPK Łódź wrócą na Dąbrowę. Pojedzie tam linia nr 13
Pasażerza darmo
04.03.2025
Łódź: Tramwaje linii 15 wracają na Stoki
Pasażerza darmo
03.03.2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów MPK Łódź. Przebudowa wodociągu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Tramwaje wróciły na ulicę Kołłątaja we Wrocławiu
Pasażerza darmo
10.02.2025
W weekend warszawskie metro ponownie nie dojedzie na Kabaty
Pasażerza darmo
07.02.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą na Stoki. Będą zastępcze autobusy
Pasażerza darmo
07.02.2025
Po tygodniowej przerwie tramwaje MPK Łódź wracają na Piotrkowską
Pasażerza darmo
30.01.2025
Zmiany w kursowaniu warszawskich tramwajów i metra. Pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.01.2025
Awaryjna naprawa torowiska we Wrocławiu. Zmiany w komunikacji tramwajowej
Pasażerza darmo
27.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie jeżdżą ul. Piotrkowską
Pasażerza darmo
24.01.2025
W Hyundaiu zepsuły się hamulce. Zablokował centrum Warszawy
Pasażerza darmo
22.01.2025
W Bydgoszczy więcej kursów obsłużą tramwaje niskopodłogowe
Pasażerza darmo
21.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą ul. Gdańską
Pasażerza darmo
09.01.2025
Metro nie dojedzie do Bemowa. Pojadą autobusy
Pasażerza darmo
02.01.2025
Gdańsk uruchamia nocną sylwestrową linię tramwajową N0
Pasażerza darmo
31.12.2024
Elbląg uruchamia nocne tramwaje w sylwestrową noc
Pasażerza darmo
31.12.2024
MPK Wrocław zawiesza dwie linie tramwajowe
Pasażerza darmo
30.12.2024
Mikołajkowy tramwaj zapewni dojazd na Bydgoski Jarmark Świąteczny
Pasażerza darmo
06.12.2024
Gdańsk: Weekendowe prace na pętli Zaspa
09.11.2024
Więcej z Działu Prawo
Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
27.12.2024
Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
23.08.2024
Na żądanie pasażera i poza przystankiem. MPK Kraków mówi stanowcze nie!
Prawoza darmo
30.12.2023
Próbował wepchnąć inne osoby pod pociąg metra. Szuka go Policja
Prawoza darmo
08.12.2023
Sprawca wypchnięcia z tramwaju w Rudzie Śląskiej zatrzymany
Prawoza darmo
24.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Skody za Tatry. W Brnie
28.03.2025
Nowa era paryskiego metra z nowymi składami MF19
Przewoźnicyza darmo
18.02.2025
Ołomuniec wycofuje tramwaje Astra i Tatra T3
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
MPK Kraków z kolejnymi używanymi tramwajami. Trzy GT8SU
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
Kijów zamówił trzy kolejne tramwaje od Tatra Yug
Przewoźnicyza darmo
08.02.2025
Grudziądz z kasą na 3 nowe tramwaje
29.01.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Trwa budowa metra na Bemowie
10.03.2025
Gdańsk zawiesza linię nr 4. Kursy wykona linia nr 2
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Komentarze