Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdański dylemat przetargowy – kto i kiedy dostarczy tramwaje?

infotram
23.06.2009 23:16
0 Komentarzy
Wydawać się mogło, że w cieniu zamówienia na nowe tramwaje w Warszawie podobne postępowanie przetargowe w Gdańsku przejdzie bez większego echa. Stało się jednak inaczej, w dniu 15 czerwca 2009 roku miało miejsce otwarcie ofert. Wtedy to postępowanie nabrało rumieńców. Miasto przeznaczyło na zakup tramwajów 277,55 miliona złotych brutto, co przy zakupie 35 pojazdów daje koszt jednostkowy 7,93 miliona brutto, netto kwota ta wynosi 227,5 miliona złotych, czyli 6,5 miliona złotych za tramwaj Jak wiadomo jest to bardzo niska kwota, biorąc pod uwagę, iż stolica Pomorza chce kupić tramwaje niskopodłogowe z klimatyzacją. Po spektakularnej porażce polityki zagranicznych koncernów, które znacznie zawyżając kwoty chciały osiągnąć bardziej korzystne warunki dla siebie (ogłoszenie przetargu w €), wyciągnięto wnioski i zgłoszone oferty mają już bliższą realnej wartość. Być może właśnie dlatego, że oferty można było składać w €. Przeliczając na jeden tramwaj Stadler zaoferował 9,186 miliona złotych netto, Bombardier 10,106 miliona złotych netto, AnsalodoBreda 10,348 miliona złotych netto, CAF 10,448 miliona złotych netto, natomiast oferta krajowej Pesy wynosi 8,729 miliona złotych brutto za tramwaj. Z postępowania wycofał się natomiast Siemens. Wobec tego zostało ogłoszone, że wszystkie oferty przekroczyły wartość przetargu, a postępowanie zawisło w próżni…
Porównanie ofert (przelicznik €4,4447), Pogrubione –wartości podane przez ZKM Gdańsk
Oferent
Brutto
mln zł ( mln €)
Brutto za jeden tramwaj wmln zł
Netto
mln zł ( mln €)
Netto za jeden tramwaj w mln zł
Zakładane przez ZKM Gdańsk
277,55
7,93
227,5
6,5
Stadler
343,564
(77,297)
9,816
Bombardier
353,735
(79,585)
10,106
AnsaldoBreda
441,89
(99,421)
12,62
362,211
(81,492)
10,348
CAF
365,696
(82,277)
10,448
Pesa
305,520
8,729
250,426
7,155
Jest to już drugi przetarg w którym są porównywane kwoty brutto i netto. Wynika to z faktu, że zagraniczni producenci są zwolnieni z płacenia podatku w Polsce, natomiast krajowi muszą go odprowadzić, w wysokości 22%. Jednak podatek ten przedsiębiorstwa tramwajowe mogą odzyskać, i z tego powodu porównywanie kwot netto dla wszystkich producentów jest zasadne. Gdy uwzględni się ten czynnik kwota brutto, jaką przewidziało ZKM Gdańsk na zakup tramwaju może zostać porównana z kwotą netto, jaką osiągnie się po odzyskaniu podatku. Jest to ważna kwestia, ponieważ ZKM Gdańsk stoi teraz przed dylematem rozstrzygnięcia tego przetargu. Nie ma wątpliwości, że anulując postępowanie nie uda się zakupić nowych tramwajów przed Euro 2012, podczas którego tramwaj ma być głównym środkiem transportu dowożącym kibiców. Dodatkowo w powtórzonym przetargu nie ma szans na uzyskanie niższych cen, takie działanie mija się zatem z celem. Pewną opcją jawi się również podwyższenie kwoty przeznaczonej na zakup, niestety jak zwykle skądś musiałaby ona pochodzić. Wydaje się zatem, że rozwiązaniem kompromisowym jest właśnie uznanie możliwości odliczenia podatku i w ten sposób rozstrzygnięcie przetargu. Jaka opcja zostanie wybrana zobaczymy w najbliższym czasie.
Poniżej szczegółowo prezentujemy zestawienie poszczególnych ofert:
ZKM Gdańsk na zakup 35. tramwajów przeznaczył:
 
 
brutto
277 550 000
PLN
 
 
to daje netto
227 500 000
PLN
 
 
netto za jeden tramwaj
6 500 000
PLN
 
 
 
 
 
 
 
Kurs Euro
4,4447
PLN
 
 
 
 
 
 
 
Stadler
 
 
oferta netto
77 297 530
EUR
 
 
netto po przeliczeniu na PLN
343 564 330
PLN
 
 
netto za jeden tramwaj
9 816 124
PLN
 
 
 
 
 
 
 
Bombardier
 
 
oferta netto
79 585 990
EUR
 
 
netto po przeliczeniu na PLN
353 735 850
PLN
 
 
netto za jeden tramwaj
10 106 739
PLN
 
 
 
 
 
 
 
AnsaldoBreda
 
 
oferta brutto
99 421 253
EUR
 
 
netto
81 492 830
EUR
 
 
netto po przeliczeniu na PLN
362 211 182
PLN
 
 
netto za jeden tramwaj
10 348 891
PLN
 
 
 
 
 
 
 
CAF
 
 
oferta netto
82 277 000
EUR
 
 
netto po przeliczeniu na PLN
365 696 582
PLN
 
 
netto za jeden tramwaj
10 448 474
PLN
 
 
 
 
 
 
 
PESA Bydgoszcz SA
 
 
oferta brutto
305 520 696
PLN
 
 
netto
250 426 800
PLN
 
 
netto za jeden tramwaj
7 155 051
PLN
 

Komentarze