Będzie lepiej? O stałym procencie budżetu na rowery w Krakowie
Będzie lepiej? O stałym procencie budżetu na rowery w Krakowie
O możliwości stałego procentowego finansowania infrastruktury rowerowej w Krakowie pisze na I bike Kraków Jakub Stępak
Na stronie I bike Kraków czytamy:
Kilka dni temu informowaliśmy, że dzięki wysiłkom radnego Pawła Ścigalskiego udało się zabezpieczyć niespełna 2 miliony złotych na infrastrukturę rowerową w Krakowie. To niewiele –fakt –jednak budżet miasta jest w tym roku bardzo szczupły i w zasadzie ogranicza się do spłacania gotowych inwestycji (pomińmy szczegóły…) i dokończenia rozpoczętych. Jedyna poważna inwestycja planowana na ten rok to ul. Mogilska.
2 miliony złotych to oczywiście o wiele mniej niżby się nam marzyło i o wiele za mało, by sprawnie rozbudowywać sieć dróg rowerowych w Krakowie. Rozwiązaniem, jakie proponowaliśmy miejskim radnym to przeznaczanie stałego procenta wydatków na transport na infrastrukturę rowerową.
W 2013 roku ponad 720 mln zł zostanie przeznaczone na transport, z czego ponad 420 mln zł na transport zbiorowy. Kraków nie posiada szczegółowych badań udziału w ruchu rowerzystów, jednak można z dużym zapasem powiedzieć, że wynosi on ponad 3%. Łatwo policzyć, że gdyby z wszystkich wydatków na transport przeznaczyć odpowiedni procent na infrastrukturę rowerową wychodzi 20 milionów z hakiem. O takiej kwocie faktycznie przeznaczonej na rowery możemy w Krakowie tylko pomarzyć (rekord, zgodnie z moją wiedzą i pamięcią, to 5,3 mln zł w zeszłym roku), chociaż…
Właśnie dzisiaj wspomniany już radny Ścigalski złożył w Radzie Miasta Krakowaprojekt uchwały kierunkowej (dla laików: taka uchwała wyznacza kierunki działań dla Prezydenta Miasta –sama w sobie nie stanowi prawa), zakładający przeznaczanie 0,3% wszystkich wydatków budżetu Miasta na rozwój infrastruktury rowerowej w Krakowie.
Wydatki budżetu na 2013 rok opiewają na 3,5 mld złotych, więc ten niewielki procent dawałby 10 mln złotych. Więcej niż kiedykolwiek, a trzeba pamiętać że tegoroczny budżet jest “kryzysowy”.
Co musi się stać, żeby to zaistniało i zadziałało?
Po pierwsze Rada Miasta musi przyjąć uchwałę. To wydaje się proste, bo projekt złożył radny większościowego klubu, a krakowska Platforma Obywatelska często pomagała rowerzystom.
Po drugie, i to wydaje się bardziej problematyczne, prezydent Majchrowski musi wykazać się odrobiną dobrej woli i uchwałę zrealizować. Przykład uchwały kontrapasowej, pokazuje, że sukces w Radzie Miasta nie musi się wcale przekładać na rzeczywistość… Pomóc może stale rosnąca Masa Krytyczna i Święto Cykliczne – podczas tych wydarzeń można gołym okiem zobaczyć, że rowerzystów jest naprawdę dużo.
Źródło: http://ibikekrakow.com/2013/01/09/bedzie-lepiej-o-stalym-procencie-budzetu-na-rowery/
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze