MI: Obecnie nie jest możliwe zagwarantowanie stałości cen biletów PKP IC
PKP Intercity S.A. na bieżąco analizuje dynamicznie zmieniające się otoczenie spółki, wyniki sprzedażowe oraz zachowania pasażerów – poinformował wiceminister Andrzej Bittel, odpowiadając na interpelację poselską.
Spółka bierze pod uwagę segmenty pasażerów, relacje, sezonowość, czasy przejazdu, komfort podróży, otoczenie konkurencyjne, prowadzone prace remontowe oraz modernizacyjne, elastyczności cenowe pasażerów, podaż miejsc i frekwencje w poszczególnych pociągach.
Podwyżki u przewoźników regionalnych
Jak przypomniał Andrzej Bittel rolą PKP Intercity jest zaproponowanie odpowiedniego produktu w odpowiednim czasie za odpowiednią cenę, mając na uwadze cenową dostępność usługi przejazdu dla jak największej liczby pasażerów oraz przeciwdziałanie zjawisku nierównomiernego napełnienia poszczególnych pociągów. Obecnie, w tak dynamicznie zmieniającym się otoczeniu (min. zmiana zachowań pasażerów, strona kosztowa, otoczenie prawne, konkurencja), spółka nie jest w stanie zagwarantować stałości cen (braku podwyżek lub obniżek cen) w długim okresie czasu lub zmian w portfolio ofert (modyfikowania, dodawania nowych lub usuwania ofert handlowych)
Wprowadzona od 13 stycznia 2022 r. zmiana cennika PKP Intercity jest pierwszą zmianą cen biletów na przejazdy pociągami wszystkich kategorii od czasu zmian wprowadzonych w rozkładzie jazdy 2013/14. W okresie od 2014 do 2021 roku kolejowi przewoźnicy regionalni zmieniali wielokrotnie ceny swoich biletów argumentując to m.in.: wzrostem nakładów inwestycyjnych, rosnącymi kosztami eksploatacji, inwestycjami taborowymi, wzrostem kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej, wzrostem kosztów realizacji przewozów, wzrostem kosztów energii elektrycznej, wzrostem płacy minimalnej. Ceny biletów, sprzedawanych przez przewoźników regionalnych, m.in. Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie, Łódzką Kolej Aglomeracyjną, POLREGIO, czy Koleje Wielkopolskie były zwiększane jednorazowo od 5 do 13%. Dodatkowo, w grudniu 2021 roku nastąpiła kolejna podwyżka cen biletów na przejazd, m. in. Koleje Mazowieckie średnio o 5%, POLREGIO o 10%, Koleje Wielkopolskie o 10%, SKM Trójmiasto o 9%.
MI monitoruje
Ministerstwo Infrastruktury na bieżąco monitoruje wykonanie przez PKP Intercity umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich. Dodatkowo, Ministerstwo przeprowadza kontrole obejmujące zakres i jakość świadczonych usług, a w uzasadnionych przypadkach podejmuje interwencje mające na celu wdrożenie działań zaradczych. Należy także zwrócić uwagę, że spadek liczby podróżnych, po dynamicznym wzroście w latach 2016-2019, związany jest głównie z obecną sytuacją spowodowaną pandemią COVID-19. Rozprzestrzenianie się wirusa SARS-COV-2 spowodowało, że cześć podróżnych w obawie przed zakażeniem zrezygnowało z transportu publicznego na rzecz transportu indywidualnego – podał Andrzej Bittel.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze