Sejmowe komisje za przyśpieszeniem zmian dot. opodatkowania gruntów kolejowych
Sejmowe komisje infrastruktury oraz komisji samorządu terytorialnego i polityki regionalnej opowiedziały się we wtorek (16 listopada 2021 roku) za przyspieszeniem wejścia w życie przepisów uszczelniających opodatkowanie gruntów kolejowych z 1 stycznia 2023 na 1 stycznia 2022 roku.
Połączone komisje rozpatrzyły we wtorek dwa projekty zmiany ustawy o podatkach i opłatach lokalnych – rządowy i senacki. Oba mają doprecyzować zakres zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów kolejowych. Jako wiodący komisje przyjęły projekt rządowy.
Co w uzasadnieniu?
Jak wskazano w uzasadnieniu projektu rządowego, nowelizacja ma wyeliminować nadużycia i uszczelnić system zwolnień od podatku od nieruchomości w sytuacji wykorzystywania gruntów kolejowych do prowadzenia działalności w obszarze niezwiązanym z kolejnictwem.
Jak podano, projekt doprecyzowuje zakres zwolnienia z podatku, wiążąc go z udostępnianiem infrastruktury kolejowej oraz obiektów infrastruktury usługowej. Jednocześnie wyklucza możliwość korzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości w przypadku gruntów lub ich części zajętych na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności innej niż związana z wykonywaniem zadań zarządcy infrastruktury lub świadczeniem usług przez operatora obiektu infrastruktury usługowej.
Komisje wprowadziły do projektu poprawkę przesuwającą termin wejścia w życie przepisów z 1 stycznia 2023 r. na 1 stycznia 2022 r. Jednocześnie dodano artykuł przewidujący, że przepisy dotyczące zwolnienia z opodatkowania terminali towarowych wejdą w życie rok później, czyli 1 stycznia 2023.
Wiceminister wyjaśniał
Jak tłumaczył wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, wyłączenie terminali towarowych z przyspieszonego terminu wejścia w życie ustawy wynika z konieczności powiadomienia Komisji Europejskiej. „Termin 1 stycznia 2023 daje przestrzeń do tego, by to wykonać” – powiedział Bittel.
Projekt zwalnia terminale towarowe – jako obiekty infrastruktury usługowej – z opodatkowania podatkiem od nieruchomości, ale wyłącznie w zakresie części przeznaczonej do prowadzenia działalności związanej ze świadczeniem usług przewoźnikom kolejowym.
Poprawki
Projekt uszczelniający opodatkowanie gruntów kolejowych wraca do komisji. We wtorek podczas drugiego czytania w Sejmie zgłoszono do niego poprawki.
Chodzi o sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej dotyczące dwóch projektów zmiany ustawy o podatkach i opłatach lokalnych – rządowego i senackiego. Oba mają doprecyzować zakres zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów kolejowych, przy czym jako wiodący przyjęto projekt rządowy.
Według uzasadnienia projektu rządowego nowelizacja ma wyeliminować nadużycia i uszczelnić system zwolnień od podatku od nieruchomości w sytuacji wykorzystywania gruntów kolejowych do prowadzenia działalności w obszarze niezwiązanym z kolejnictwem.
Według relacji posła sprawozdawcy Szymona Pogody (PiS) komisje wprowadziły do projektu dwie poprawki: jedną o charakterze technicznym, a drugą – przesuwającą termin wejścia w życie przepisów z 1 stycznia 2023 r. na 1 stycznia 2022 r. Jednocześnie dodano artykuł przewidujący, że przepisy dotyczące zwolnienia z opodatkowania terminali towarowych wejdą w życie rok później, czyli 1 stycznia 2023. Pogoda podkreślał, że poprawkę tę przyjęto jednogłośnie, „ponad podziałami politycznymi”.
Omawiając sprawozdanie komisji, także pozostali przedstawiciele klubów zgodnie podkreślali, że prace nad projektem odbywały się ponad politycznymi podziałami i „w duchu współpracy”.
Mariusz Trepka (PiS) wskazał również, iż wejście w życie regulacji zwiększy wpływy do budżetów gmin, toteż – jak zapowiedział – jego klub poprze projekt.
Z kolei Zofia Czernow (KO) podkreślała, że w trakcie prac komisji udało się poprawić projekt i uzyskać częściowy kompromis. „Luka podatkowa w podatku od nieruchomości zostanie zniesiona. To wielka ulga i radość w samorządach, bo 200 mln zł wpłynie do samorządów i będzie wykorzystane do finansowania pilnych zadań” – mówiła. Wyraziła też żal, iż projektem nie zajmowała się komisja finansów, co – w jej ocenie – nie pozwoliło należycie przeanalizować zaproponowanych zwolnień podatkowych.
Czernow zaznaczyła, że wcześniejszy termin wprowadzenia w życie przepisów będzie możliwy, jeśli ustawą szybko zajmie się Senat i uzyska ona podpis prezydenta. Zgłosiła ona także w imieniu swojego klubu poprawkę dotyczącą zwolnienia z opodatkowania infrastruktury nieczynnej – KO proponuje, by zamiast bezterminowo obowiązywało ono przez pięć lat.
Robert Obaz (Lewica) również podkreślał, iż dzięki zmianom w przepisach zyskają budżety samorządów, które straciły poważne kwoty wskutek luk w ustawie z 2016 r. Deklarował, że jego klub zagłosuje za ustawą i liczy na szybkie przejście przez projekt ścieżki parlamentarnej.
Podobnie Krzysztof Paszyk (Koalicja Polska – PSL, UED, Konserwatyści) chwalił rozwiązania uszczelniające przepisy podatkowe oraz zgodną współpracę posłów nad projektami. „Jesteśmy dzisiaj zdeterminowani jako klub, aby tę pracę zakończyć w bardzo pozytywny sposób” – powiedział.
Z kolei Mirosław Suchoń z Polski 2050 zaznaczył, że procedowany projekt łączy przepisy zaproponowane przez rząd oraz Senat. Zwrócił uwagę, że przyspieszenie wejścia w życie przepisów jest dobrym krokiem, gdyż zakończy uprzywilejowanie podatkowe podmiotów korzystających z luki w przepisach.
Uczestniczący w posiedzeniu wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel ocenił, że galerie handlowe działające na terenach kolejowych już w tej chwili płacą podatki od nieruchomości. Podkreślał też, że luka podatkowa wynikała nie ze sformułowania przepisów, a ich interpretacji dokonanej przez sądy administracyjne.
Według autorów projekt doprecyzowuje zakres zwolnienia z podatku, wiążąc go z udostępnianiem infrastruktury kolejowej oraz obiektów infrastruktury usługowej. Jednocześnie wyklucza możliwość korzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości w przypadku gruntów lub ich części zajętych na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności innej niż związana z wykonywaniem zadań zarządcy infrastruktury lub świadczeniem usług przez operatora obiektu infrastruktury usługowej.
Projekt zwalnia terminale towarowe – jako obiekty infrastruktury usługowej – z opodatkowania podatkiem od nieruchomości, ale wyłącznie w zakresie części przeznaczonej do prowadzenia działalności związanej ze świadczeniem usług przewoźnikom kolejowym.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze