Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prędkość pociągów nie wpływa na sygnał Rp1

inforail
01.03.2018 13:02
0 Komentarzy

Wracamy do tematusygnałów dźwiękowych pociągów. Na problem ten poskarżyła się posłankaMałgorzata Pępek.

W odpowiedzi na jej interpelację wiceminister Andrzej Bittelpodaje, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacjioraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowanialinii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie sygnałdźwiękowy Rp 1 „Baczność” maszynista pociągu podaje przed każdym przejazdemkolejowo-drogowym niezależnie od pory doby, kategorii przejazdu, aniistniejących ograniczeń prędkości dla pociągów. Innymi słowy, wprowadzenieograniczenia prędkości dla pociągów zgodnie z przepisami nie jest czynnikiemeliminującym konieczność użycia sygnału Rp 1 „Baczność”.

W związku z powyższym, wskazane w interpelacji nasilenieczęstotliwości używania przez maszynistów pociągów Rp 1 „Baczność” w rejonie przejazdówkolejowo-drogowych na pewno nie jest wynikiem zmian w przepisach, może byćnatomiast wynikiem zmian w rozkładzie jazdy pociągów pasażerskich i towarowych,tj. np. zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów w godzinach nocnych.

Niemniej jednak mam świadomość, że używanie sygnału Rp 1″Baczność” przed przejazdami kolejowo-drogowymi może być uciążliwe dlamieszkańców budynków położonych w sąsiedztwie przejazdów kolejowo-drogowych –stwierdza Bittel. Świadczą o tym coraz częściej wpływające do tutejszegoresortu skargi mieszkańców na hałas powodowany przez m.in. używanie sygnału Rp1 „Baczność”. Dlatego też obecnie procedowany jest projekt rozporządzeniaMinistra infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunkówtechnicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych orazbocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie. W projekcie tym zawarty jestprzepis mówiący o tym, że dla przejazdów kolejowo-drogowych kategorii A zobsługą na miejscu i przejazdów kolejowo-drogowych kategorii B, o ile zachowanesą warunki widoczności czoła pociągu z drogi publicznej z odległości 5 m,ustawienie wskaźnika W 6a nie jest wymagane. Oznacza to, że po wejściu w życieprocedowanego obecnie projektu rozporządzenia, przed przejazdami kolejowo-drogowymispełniającymi powyższe warunki sygnał Rp 1 „Baczność” będzie podawany wograniczonym zakresie – wyjaśnia wiceminister.

Bittel przypomina też, że na obszarze miejscowości Chybie,która jest przedmiotem interpelacji, w ciągu linii kolejowej nr 93 Trzebinia –Zebrzydowice znajdują się 3 przejazdy kolejowo-drogowe: w km 59,303 (ul.Jagodowa), w km 60,083 (ul. Objazdowa) i w km 60,447 (ul. Bielska). Wszystkieww. przejazdy posiadają kategorię A, tj. wyposażone są w rogatki osłaniającecałą szerokość jezdni oraz sygnalizatory drogowe ostrzegające o zbliżającym siępociągu. Na przedmiotowych przejazdach nie ma wprowadzonych ograniczeńprędkości dla pociągów. Od 2010 roku na żadnym z tych przejazdów nie odnotowanowypadków.


Komentarze