Trasa Łagiewnicka z dofinansowaniem w ramach Planu Junckera

Kraków pozyskał dofinansowaniena budowę Trasy Łagiewnickiej z tzw. Planu Junckera. Europejski BankInwestycyjny (EBI) udzielił miastu pożyczki w wysokości ok. 400 mln zł.
? To już 11 duża inwestycja z Polski z finansowaniem EBI wramach Planu Junckera ? poinformował wiceminister rozwoju Witold Słowik. Łącznawartość tych projektów to ponad 11,6 mld zł, a wsparcia EBI ? 4,1 mld zł. Sześćinwestycji zrealizują prywatne podmioty, trzy ? samorządy (szpital wojewódzki wToruniu, budowa mieszkań komunalnych w Poznaniu, Trasa Łagiewnicka) i dwie ?spółki skarbu państwa (Tauron oraz Przewozy Regionalne).
Kolejne 4 duże inwestycje mają już pozytywną decyzję banku ioczekują na podpisanie umów. – Wśród nich jest duży projekt rządowy spółkiEnerga Operator polegający na rozbudowie i modernizacji sieci. Jego wartość toponad 3,2 mld zł ? powiedział wiceminister Słowik.
W przypadku mniejszych projektów małych i średnich firm, dokońca 2016 r. finansowanie przyznano 4,1tys., przedsiębiorcom z Polski. Wartość podpisanych umów wyniosła ponad 677 mlnzł.
– Takie wyniki plasują nas w unijnej czołówce. Według danychKomisji Europejskiej na koniec stycznia 2017 r. Polska zajmuje 6. pozycję w UEpod względem wykorzystania środków z Planu Junckera ? poinformował wiceministerSłowik.
Budowa Trasy Łagiewnickiej będzie finansowana także z innychźródeł. Niemal 300 mln zł kredytu zapewni Bank Gospodarstwa Krajowego. Z koleiPolski Fundusz Rozwoju (PFR) odpowiadał m.in. za wypracowanie strukturyprawnej, modelowanie finansowe przedsięwzięcia oraz za aranżację finansowania.W jego ramach PFR dostarcza ponad 200 mln zł. Miasto wystąpiło również o blisko100 mln zł dotacji unijnej z Programu Infrastruktura i Środowisko na tramwajowączęść projektu. Wniosek jest w trakcie oceny przez Centrum Unijnych ProjektówTransportowych. Całkowity koszt inwestycji, z uwzględnieniem finansowania wokresie budowy, szacowany jest na ok. 1 mld zł.
W ramach inwestycji powstanie nowoczesna arteria o długościok. 4 km, łącząca istniejącą ulicę Grota-Roweckiego z węzłem ulic Witosa,Halszki i Beskidzkiej. Projekt przewiduje wybudowanie dwóch jezdni z trzemapasami ruchu oraz torów tramwajowych. Przedsięwzięcie wymaga również:
? wydrążeniatrzech tuneli o łącznej długości około półtora kilometra,
? wybudowaniabezkolizyjnych skrzyżowań, nowego, zintegrowanego przystankukolejowo-tramwajowo-autobusowego z centrum obsługi podróżnych,
? wytyczeniakładki dla pieszych i rowerzystów,
? budowydwóch mostów (w tym kolejowego),
? przebudowykoryta rzeki Wilga,
? wybudowaniaprzystanków autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych i ekranów akustycznych.
Budowa trasy przyczyni się do odciążenia ruchu drogowego wścisłym centrum Krakowa i połączy ze sobą południowe dzielnice. Umożliwi teżprzejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenieemisji spalin. Harmonogram zakłada rozpoczęcie prac budowlanych w 2017 oraz ichzakończenie w 2020 roku.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze