Pierwsza zmodernizowana Škoda 19T już we Wrocławiu
MPK Wrocław stawia nie tylko na zakup nowych tramwajów, ale również na modernizację pojazdów, które od lat służą mieszkańcom miasta.
W piątek, 31 października 2025 roku, na zajezdni Borek zaprezentowano pierwszy z sześciu odnowionych tramwajów Škoda 19T, które w najbliższym czasie wrócą do regularnej eksploatacji.
Rozkład jazdy:
- Jakie najważniejsze zmiany wprowadzono w zmodernizowanych tramwajach Škoda 19T?
- Dlaczego MPK Wrocław zdecydowało się na modernizację pojazdów zamiast zakupu nowych tramwajów?
- Kiedy pasażerowie będą mogli zobaczyć pierwszy odnowiony tramwaj Škoda 19T na wrocławskich torach?
Nowe życie znanych tramwajów
Tramwaje Škoda 19T to pojazdy dobrze znane wrocławianom – od 2010 roku kursują m.in. na liniach 18 i 21. Ich największą zaletą jest dwukierunkowość, dzięki czemu mogą obsługiwać trasy bez klasycznych pętli końcowych, co jest szczególnie przydatne podczas remontów czy organizacji ruchu wahadłowego.
– „To jedyne dwukierunkowe tramwaje w naszej flocie, dlatego ich modernizacja była koniecznością. Po 15 latach i blisko milionie przejechanych kilometrów zdecydowaliśmy się na gruntowną przebudowę, zamiast zakupu nowych pojazdów. To rozwiązanie bardziej ekonomiczne i ekologiczne” – podkreśla Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Koszt modernizacji jednego tramwaju wynosi około 6 mln zł, podczas gdy zakup nowego to wydatek nawet o 10 mln zł wyższy. Prace wykonuje firma SAATZ, odpowiedzialna wcześniej za modernizację pojazdów Škoda 16T.
Nowoczesne technologie i większy komfort
Modernizacja tramwaju Škoda 19T to nie tylko remont, ale niemal całkowita przebudowa. Z pierwotnej konstrukcji zachowano jedynie szkielet, a cała reszta została wymieniona.
– „Tramwaje zostały dostosowane do współczesnych standardów technologicznych. Wyposażono je w nowoczesne napędy SiC, energooszczędne oświetlenie LED oraz nowy system bezpieczeństwa” – tłumaczy Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK.
W pojazdach pojawiły się też nowe systemy informacji pasażerskiej, monitoring, licznik pasażerów oraz podświetlane poręcze ze stali nierdzewnej. Wszystko to ma zwiększyć komfort i bezpieczeństwo podróży.
Dodatkowo tramwaje zostały przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wprowadzono pochylnie, elementy w alfabecie Braille’a oraz przestrzenie przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Każdy zmodernizowany tramwaj zostanie także wyposażony w defibrylator AED.
Inwestycja w przyszłość wrocławskiej komunikacji
Pierwszy odnowiony pojazd dotarł do Wrocławia wcześniej niż zakładano. Po zakończeniu testów technicznych wyjedzie na tory na początku 2026 roku. Kolejne tramwaje będą modernizowane sukcesywnie.
W ramach umowy firma SAATZ odnowi sześć pojazdów, a MPK rozważa wykorzystanie opcji rozszerzenia kontraktu o kolejne 25 tramwajów. Łączna wartość inwestycji wyniesie 186 mln zł.
– „Modernizacja Škód 19T to ważny krok w stronę nowoczesnego i przyjaznego pasażerom transportu publicznego. Dzięki temu rozwiązaniu przedłużamy żywotność tramwajów o kolejne 15 lat, poprawiając jednocześnie komfort i bezpieczeństwo podróży” – podsumowuje prezes MPK Wrocław.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok







Komentarze