Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM dla Poznania to za mało. Chce SKM

inforail
02.07.2018 07:06
0 Komentarzy

Powstająca szybkakolej miejska w najbliższych latach stanie się w zatłoczonym Poznaniu istotnymuzupełnieniem komunikacji publicznej – uważają władze miasta. Jej kluczowymelementem ma być uruchomiona w czerwcu Poznańska Kolej Metropolitalna.

PKM to projekt komunikacyjny, współfinansowany przezwielkopolski samorząd, miasto Poznań, powiat poznański oraz gminy i powiatypołożone wzdłuż 9 linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego. System narazie połączył stolicę regionu z Grodziskiem Wielkopolskim, Nowym Tomyślem,Jarocinem i Wągrowcem. W kolejnych latach połączeń ma przybywać. W godzinachszczytu składy na trasach PKM kursują co pół godziny.

Od września PKM pojedzie również do Swarzędza. Część składówdocierać będzie do tego miasta z Nowego Tomyśla i Jarocina; pociągi przejadą podrodze przez kolejne poznańskie przystanki i stację Poznań Główny. W opiniiwiceprezydenta miasta Macieja Wudarskiego, uruchomienie takich, przebiegającychprzez cały Poznań, połączeń to istotny element budowy w stolicy Wielkopolskiszybkiej kolei miejskiej.

„Dla nas szczególnie ważne jest to, że zarówno władzeregionu, jak i PKP PLK zmieniają nastawienie; jeszcze kilka lat temu stanowiskobyło takie, że kolej miała przede wszystkim dowozić pasażerów z aglomeracjipoznańskiej. Obecnie, biorąc pod uwagę zatłoczenie komunikacyjne Poznania,okazuje się, że kolej może być bardzo ciekawą alternatywą i uzupełnieniem dlakomunikacji miejskiej” – powiedział PAP Wudarski.

Wiceprezydent wyjaśnił, że rozwój szybkiej kolei miejskiejuzależniony jest od rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, która swójdocelowy kształt ma osiągnąć w 2021 roku. „Wówczas np. na stacji PoznańWschód pociąg będzie się zatrzymywał co 10 minut” – zauważył.

Podkreślił też, że aby szybka kolej miejska była efektywna,potrzebne jest stworzenie w Poznaniu nowych przystanków kolejowych. Bardzoważna jest również budowa trzeciego toru między Poznaniem Głównym, a PoznaniemWschód, dzięki któremu przez stolicę Wielkopolski będzie mogło przejeżdżaćwięcej pociągów. Trwają przygotowania do realizacji tej inwestycji.

„Zwiększenie liczby przystanków jest tu niezbędnymelementem; na terenie miasta brakuje ich kilkunastu. W ramach dokumentów, któreprzygotowujemy w związku z budową trzeciego toru, wiemy już, że w rejonie ul.Pułaskiego powstanie przystanek Poznań Grudzieniec. Bardzo intensywniepracujemy nad przystankiem Poznań Zawady na trasie do Swarzędza. Miasto jużniedługo zacznie projektowanie przystanku Poznań Druskiennicka, czyli kolejnegoprzystanku potrzebnego na trasie do Piły” – powiedział.

Zdaniem wiceprezydenta, na razie trudno jest określić, kiedyuda się osiągnąć docelową liczbę nowych przystanków kolejowych.

„To są trudne inwestycje. W przypadku budowyprzystanków Poznań Niestachowska czy Poznań Hetmańska mamy do czynienia zeskomplikowaną infrastrukturą kolejową, ale myślę, że uda się co roku, co dwalata oddać do użytku kolejny przystanek. Istotną informacją dla poznaniakówzainteresowanych szybką koleją miejską są również toczące się prace projektowenad koleją obwodową, która przewiduje możliwość wykorzystania obwodnicy towarowejPoznania” – powiedział.

Wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak przypomniał, żenowe przystanki kolejowe na terenie Poznania zostały uwzględnione wbiznesplanie PKM. Podkreślił, że ich utworzenie jest ważne także dla osób spozamiasta, dojeżdżających PKM do Poznania do pracy czy szkoły. „Przecież niewszyscy pasażerowie muszą dojeżdżać do stacji Poznań Główny i stąd przesiadaćsię w dalszą drogę tramwajem czy autobusem. Sieć przystanków kolejowychumożliwi im dojazd bezpośrednio np. na Jeżyce czy Junikowo” – powiedziałPAP Jankowiak.

Na razie nie wiadomo, kiedy w Poznaniu mogłaby ruszyć budowatrzeciego toru. W 2019 roku gotowe ma być studium wykonalności. Wartośćinwestycji może przekraczać miliard zł. Rozpatrywana jest możliwość budowy wramach tego przedsięwzięcia dwóch nowych torów.

Poznańska Kolej Metropolitalna docelowo obejmie zasięgiemobszar w promieniu ok. 50 km od Poznania; składy będą dojeżdżać do stacji: NowyTomyśl, Grodzisk Wielkopolski, Kościan, Jarocin, Września, Gniezno, Wągrowiec,Oborniki i Szamotuły.


Komentarze