Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Będzie rozbudowa linii kolejowej Będzin – Katowice Ligota

inforail
27.11.2020 10:45
0 Komentarzy

foto: PKP PLK

Ogłoszenie przetargów na remonty i rozbudowę odcinków linii kolejowych na odcinku od Będzina do Katowic Ligoty, dzięki którym m.in. samorządy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) chcą znacznie zwiększyć ruch aglomeracyjny, jest planowane w 2021 r. – podała spółka PKP PLK.

Zarządca kolejowej infrastruktury zastrzega, że ogłoszenie przetargów na wykonanie prac jest uzależnione od dostępności środków z nowej perspektywy europejskiej.

Przetarg w 2021 roku

Chodzi o przedsięwzięcie PKP PLK pod nazwą: „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice”.

Zostało ono pierwotnie przygotowane pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility) na lata 2014-20. Jednak finansowanie z tego źródła wystarczyło na wsparcie części prac w terenie w południowej części regionu (przebudowywany obecnie odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków.

Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel poinformował, że spółka w 2021 r. zamierza ogłosić przetargi na roboty budowlane w ramach Krajowego Programu Kolejowego oraz nowej perspektywy unijnej o wartości ok. 16 mld zł – za 4 mld zł w I półroczu i za 12 mld zł w II – pod warunkiem, że od połowy przyszłego roku dostępne będą środki unijne z nowej perspektywy.

W zestawieniu przetargów PLK planowanych na II półrocze w 2021 r. znalazły się wszystkie odcinki linii E65 w woj. śląskim, dla których w obecnej perspektywie przygotowano dokumentację projektową. Chodzi o odcinki Tychy – Most Wisła i Zabrzeg – Zebrzydowice oraz znajdujące się na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii odcinki Będzin – Katowice Szopienice Południowe oraz Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice.

GZM postuluje rozbudowę

W poprzednich latach samorządowcy z regionu – zarówno ze szczebla samorządów lokalnych, które zrzeszają się w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, jak i ze szczebla wojewódzkiego – deklarowali potrzebę znacznej rozbudowy transportu kolejowego w regionie. Akcentowali jednak, że na przeszkodzie stoi znacznie ograniczona przepustowość linii kolejowych, szczególnie na odcinku Będzin – Katowice Ligota.

Wobec tych planów PLK przygotowała projekt rozbudowy linii E65 w centralnej części woj. śląskiego, pod kątem m.in. tworzenia tam przez GZM Kolei Metropolitalnej. Zgodnie ze specyfikacją, na podstawie której powstała dokumentacja, dla zwiększenia przepustowości między Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd. zaprojektowano zmianę układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny oraz układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. – Szopienice Płd.

Według wcześniejszych informacji PLK na etapie prac koncepcyjnych poza rozbudową tej linii rozważano m.in. budowę nowych peronów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a także budowę nowego przystanku Katowice Morawa.

Projektowana przebudowa odcinka Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice obejmuje m.in. zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego. Obok rozbudowy linii analizy dotyczyły nowego przystanku Katowice Damrota.

Kolej Metropolitalna

W pierwszej połowie tego roku PLK prowadziły też postępowanie, aby zamówić dokumentację studialną dla rozbudowy dalszego odcinka linii z Katowic, który ma wykorzystywać Kolej Metropolitalna – od Katowic Ligoty do Tychów. Także tam chodzi m.in. o budowę dwóch nowych torów dla przewozów aglomeracyjnych. W skład tego opracowania ma wejść studium wykonalności.

Podobną dokumentację przedprojektową PLK zamówiły 9 października br. dla odcinka Będzin – Zawiercie. Ma ona opisywać możliwości modernizacji oraz dobudowy dodatkowych torów pod kątem ruchu aglomeracyjnego na trasie Katowice – Będzin – Zawiercie, a także separacji ruchu pasażerskiego i towarowego na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Zawiercie. Termin realizacji tych prac studialnych planowany jest na lata 2020-2022.(PAP)

Komentarze