Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rekord Solarisa! 1560 autobusów i trolejbusów w 2020 r. [FILM]

infobus
04.03.2021 12:00
0 Komentarzy

W 2020 roku – i to w dobie pandemii COVID-19 – Solaris osiągnął rekordową wysoką sprzedaż 1560 pojazdów.

Spółka zanotowała wzrost przychodów o 18,5% do poziomu 3,2 mld PLN. Dobre widoki na przyszłość potwierdza rosnąca liczba zamówień na autobusy z napędem wodorowym

Wyjątkowy rok

Rok 2020 przyniósł dla gospodarki większości państw na świecie niespotykane wcześniej wyzwania. Minione miesiące były niełatwe również dla europejskiego sektora transportu publicznego i firm produkujących pojazdy w tym segmencie motoryzacji. Pandemia koronawirusa/Covid-19 i związane z nią ograniczenia wymagały od firmy Solaris wypracowania specjalnych procedur i uruchomienia nakładów umożliwiających nieprzerwaną kontynuację działalności. Spółka udowodniła jednak, że nawet w najtrudniejszych okolicznościach dotrzymuje obietnic wobec swoich klientów i partnerów biznesowych. Starania całej organizacji i jej pracowników, aby utrzymać ciągłość działania, a także wprowadzone środki zaradcze przyniosły wymierne efekty.

16 Sales 2020 Pl
16 Sales 2020 Pl

Rys. 1. Sprzedaż pojazdów marki Solaris w latach 2017–2020, dane w sztukach, źródło: Solaris.

W minionym roku Solaris zanotował istotny wzrost sprzedaży i przychodów, co więcej – były to wyniki rekordowe. 2020 przyniósł firmie sprzedaż na poziomie 1560 pojazdów, co jest liczbą najwyższą w 25-letniej historii Solarisa. W porównaniu z rokiem 2019 jest to wzrost o blisko 5% (1487 sztuk w roku 2019).

Większy udział innowacyjnych technologii bateryjnych i hybrydowych w sprzedaży w roku 2020, a także intensyfikacja działań spółki w obszarach after sales oraz sprzedaży części zamiennych, znalazły swoje odzwierciedlenie w znaczącym wzroście przychodów firmy. W minionym roku obroty Grupy Solaris wyniosły ponad 3,2 mld złotych i były większe w porównaniu z rokiem poprzednim o 18,5% (2,7 mld PLN w roku 2019).

15 Revenue Pl
Przychody Grupy Solaris w latach 2019 i 2020 w miliardach PLN, źródło: Solaris

Polska, Niemcy i Włochy

Najwięcej autobusów i trolejbusów marki Solaris w podsumowywanym okresie trafiło do przewoźników w Polsce, Niemczech, Włoszech, Estonii, Czechach, Izraelu i Hiszpanii.

Warty odnotowania jest fakt, że Solaris 18 rok z rzędu zajął pozycję lidera polskiego rynku niskopodłogowych autobusów miejskich z udziałem aż 53%. W porównaniu z rokiem 2019 oznacza to wzrost udziałów rynkowych firmy w Polsce aż o 11 p.p. (42% w roku 2019). Wśród sprzedanych przez Solarisa autobusów w Polsce w roku 2020 królują autobusy elektryczne (194 z 365 ogółem sprzedanych sztuk). Całkowita flota Urbino electric w Polsce to ponad 320 pojazdów, dostarczonych do 27 miast, czyli aż 90% wszystkich elektrycznych autobusów w kraju.

18 Udziay Polska Pl
Polski rynek niskopodłogowych autobusów miejskich w roku 2020, dane w %, źródło: Solaris.

Rok 2020 był także rekordowy dla firmy Solaris pod względem sprzedaży na rynku niemieckim. Spółka dostarczyła do operatorów transportu publicznego łącznie 329 pojazdów. Z tego blisko 40% stanowiły autobusy bateryjne 12- i 18-metrowe (przegubowe).

Co istotne, szczególnie duży wzrost w całkowitej ubiegłorocznej sprzedaży Solaris zanotował w segmencie autobusów z napędami zero- i niskoemisyjnymi. W roku 2018 autobusy hybrydowe, elektryczne i trolejbusy stanowiły łącznie 29% wszystkich sprzedanych pojazdów. W roku 2019 wskaźnik ten wyniósł 40%. Rok 2020 przyniósł kontynuację tego trendu i zwiększoną liczbę sprzedanych pojazdów z alternatywnym napędem aż do 44%. Dynamiczny wzrost udziału autobusów elektrycznych w miksie produkcyjnym i sprzedażowym Solarisa jest zgodny z długofalową strategią rozwoju spółki oraz całej Grupy CAF, której częścią od roku 2018 jest Solaris.

14 Alternative Drives Pl
Udział poszczególnych napędów alternatywnych w strukturze sprzedaży w roku 2020, 2019 i 2018,

Elektromobilny lider

Solaris w roku 2020 był największym w Europie producentem miejskich autobusów elektrycznych z udziałem na poziomie 20%. Łącznie w minionym roku spółka dostarczyła 457 autobusów elektrycznych o długości 12 i 18 metrów. To blisko trzykrotnie więcej niż w roku poprzednim, gdy do klientów trafiły 162 modele Urbino electric.

Do największych kontraktów na dostawy autobusów bateryjnych zrealizowanych w roku 2020 należały dostawy 130 przegubowych Solarisów Urbino electric do Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie, 90 Solarisów Urbino electric do ATM w Mediolanie i 106 autobusów bateryjnych do BVG w Berlinie.

Warto odnotować, że wśród 130 autobusów elektrycznych dla MZA Warszawa, znalazło się także jubileuszowe Urbino – dwudziestotysięczny pojazd, produkowany przez firmę od 1996 roku, czyli od początku działalności. Do dziś autobusy marki Solaris zostały dostarczone do 32 państw i ponad 750 miast. Na imponującą liczbę 20 tysięcy składa się między innymi ponad 1000 elektrobusów, które jeżdżą już w 18 państwach u prawie 100 europejskich przewoźników.

17 Sales Electric Pl
Sprzedaż autobusów elektrycznych marki Solaris w latach 2017-2020, źródło: Solaris.

 

W roku 2020 spółka wygrała istotne przetargi na dostawy autobusów elektrycznych w roku 2021 i kolejnych latach. W portfolio zamówień na 2021 znalazły się między innymi kontrakty na dostawę 50 przegubowych Urbino electric dla MPK w Krakowie, 37 autobusów elektrycznych dla MPK Poznań, czy 16 autobusów zeroemisyjnych dla miejscowości Craiova w Rumunii. Solaris znalazł się także na krótkiej liście potencjalnych dostawców aż do 530 autobusów elektrycznych dla Hamburger Hochbahn. Przewoźnik z Hamburga jeszcze w roku 2020 skorzystał z pierwszej opcji zamówienia na 10 autobusów elektrycznych. Ponadto firma pozyskała na rok 2021 zamówienia na dostawy autobusów bateryjnych dla klientów z Francji, Hiszpanii, Holandii, Łotwy, Włoch i Szwajcarii.

Osiągnięcia Solarisa w zakresie rozwoju rynku elektromobilności zostały zauważone w roku 2020 miedzy innymi przez organizatorów Global E-mobility Forum. Podczas wydarzenia gromadzącego przedstawicieli rządów, naukowców i światowych liderów przemysłu, zdecydowano o przyznaniu firmie tytułu „Global E-mobility Leader” 2020.

Co dalej?

Swoją pozycję europejskiego lidera elektromobilności Solaris buduje nie tylko w oparciu o rozwój pojazdów bateryjnych, ale także poprzez konsekwentne i długofalowe inwestycje w doskonalenie rozwiązań w autobusach opartych o technologię wodorową. Producent wychodzi z założenia, że rozwój wszystkich odnóg elektromobilności – zarówno autobusów bateryjnych, trolejbusów, jak i modeli napędzanych wodorem – powinien przebiegać w synergii oraz że jest to proces niezbędny dla zapewnienia efektywnego transportu przyszłości. W tej chwili Solaris oferuje klientom komplementarne bezemisyjne portfolio, dzięki któremu firma jest przygotowana na współczesne wyzwania zrównoważonego transportu publicznego oraz zróżnicowane potrzeby przewoźników, pasażerów i kierowców.

„Rok 2020 był czasem ogromnych wyzwań dla wielu firm, w tym również tych z sektora transportu publicznego. Mimo że niemal od początku roku na naszym kontynencie panowała pandemia, firma Solaris dokładała ogromnych starań, aby nieprzerwanie kontynuować swoją działalność. Dzięki fantastycznej i odpowiedzialnej postawie naszych pracowników oraz doskonałej współpracy z naszymi klientami i kontrahentami, zakończyliśmy ten rok rekordowo wysoką sprzedażą. Potwierdziliśmy naszym klientom, że mogą liczyć na naszą firmę nawet w najtrudniejszych momentach. Z pewnością razem przetrwamy ten trudny czas dla całej branży i wyjdziemy z tej sytuacji mocniejsi” – podsumował rok 2020 Javier Calleja, Prezes Zarządu Solarisa.

Według prognoz rynkowych w ciągu najbliższych 10 lat segment rynku autobusów miejskich napędzanych wodorem będzie w Europie dynamicznie rosnąć. W 2020 spółka udowodniła, że jest przygotowana na dynamicznie zmieniające się oczekiwania rynku, wygrywając kilka znaczących przetargów na dostawy pojazdów wodorowych. Producent pozyskał zamówienia na budowę autobusów wodorowych dla operatorów w Holandii, Niemczech, Szwecji i Włoszech.

Zobaczcie dzisiejszą konferencję na filmie:

Komentarze