Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek autobusów elektrycznych w 2020 r.

infobus
24.02.2021 16:00
0 Komentarzy

W 2020 r. br. segment nowych elektrobusów w Polsce odnotował aż 200 nowych rejestracji i tym samym przekroczyliśmy poziom 400 autobusów elektrycznych w naszym kraju.

Oczywiście to elektryczne przyspieszenie zawdzięczamy kontraktowi stulecia na 130 przegubowych ebusów dla MZA Warszawa. Nieprędko taki kontrakt się powtórzy…

416 polskich ebusów

W 2020 r. poziom sprzedaży wszystkich autobusów miejskich w naszym kraju wyniósł 704 szt., w tym:

  • 306 szt. z napędem diesla (udział 43,4%);
  • 200 szt. z napędem elektrycznym (udział 28,5%);
  • 165 szt. z napędem gazowym (udział 23,5%) ;
  • 33 szt. z napędem hybrydowym (udział 4,6%).

To oznacza, że ponad połowa zarejestrowanych nowych autobusów miejskich w zeszłym roku miał alternatywny napęd, a co czwarty miał napęd elektryczny! Ten rekordowy udział na poziomie 28,5% jest efektem przede wszystkim realizacji jednego kontraktu – dla MZA Warszawa na łącznie 130 szt. przegubowych elektrobusów Solaris Urbino 18 electric.

Przypomnijmy, że w całym 2019 r. zostało zarejestrowanych w Polsce 55 ebusów, co oznaczało spadek w porównaniu do 2018 r. o 9 szt. Wówczas mieliśmy łącznie 216 ebusów – teraz jest to aż 416 szt.! Dla lata temu i rok temu udział ebusów w miejskim rynku wynosił 5,6%, a teraz aż 28,5%. To oznacza elektryczną rewolucję!

Dobry rok

W 2020 r. najwięcej ebusów w Polsce odebrały takie miasta, jak: Warszawa i Radom. Z kolei w 2019 r. najwięcej elektrobusów dostarczono do: Poznania; i Rzeszowa.

Zdecydowanym liderem rynku elektrobusów w Polsce jest marka Solaris, która dostarczyła wszystkie ebusy w Polsce (poza sześcioma egzemplarzami, które zarejestrował Automet, Autosan, SOR i Volvo). Dla porównania w rankingu e-marek w 2019 roku dominował Solaris (39) przed Volvo (8) i Ursusem (7).

Po 2020 r. najwięcej autobusów elektrycznych w naszym kraju jeździło w następujących miastach:

  • Warszawie –161 szt.
  • Zielonej Górze – 43 szt.
  • Krakowie – 29 szt.
  • Jaworznie – 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa, to najwięcej elektrycznych autobusów mamy w:

  • Mazowieckim – 181 szt.
  • Wielkopolskim – 47 szt.
  • Lubuskim – 43 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowanie wygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do końca 2020 r. dostarczył na polski rynek prawie 324 szt. elektrobusów.

Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., a stawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowało na podium dzięki inowrocławskiemu i świdnickiemu zamówieniu (razem 10 szt.)

Elektryczna pula

Dane za 2020 rok pokazują, że polski rynek elektrycznych autobusów zaczyna się dynamicznie rozkręcać. Na koniec grudnia prognozy dla tego segmentu rynku wyglądają następująco:

  • w trakcie dostaw (z podpisanymi umowami) było 257 autobusów elektrycznych;
  • w procedurze przetargowej były 62 e-busy;
  • z uzyskanym finansowaniem, ale jeszcze przed ogłoszeniem przetargu było 26 elektrobusów.

To razem daje liczbę 345 autobusów elektrycznych, które w najbliższej przyszłości – czyli w latach 2020-2022 – wyjadą na polskie ulice.

W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupy elektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony Unii Europejskiej. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewaliśmy się, że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego Transportu Publicznego do którego miasta zgłosiły wolę zakupu do 1082 elektrobusów. Tak się jednak nie stanie. W marcu 2020 r. NCBiR poinformował o zawieszeniu procedury. Teraz o popularności napędu mają zadecydować pieniądze z NFOŚiGW w ramach programów Kangur, Gepard, a przede wszystkim “Zielony transport publiczny”, który ma wesprzeć samorządy kwotą 1,3 mld zł na zakup co najmniej 500 autobusów zasilanych prądem lub wodorem.

Obecne Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska zamknął pierwszy nabór ZTPO, gdzie 33 miasta zgłosiły swoje wnioski o dofinansowanie zakupu

  • 302 ebusów,
  • 7 trolejbusów
  • i 122 pojazdów wodorowych.

Te ostatnie konstrukcje chce kupić Poznań, GZM, Chełm i Włocławek. Jak na razie trwa procedura oceny formalnej i merytorycznej złożonych projektów. Spodziewamy się, że pierwsze przetargi z ZTP ruszą pod koniec br. i będą miały realny wpływ na obraz rynku w 2022, a przede wszystkim w 2023 r.

Szybko wyczerpane środki z alokacji programu Zielony Transport Publiczny to potwierdzenie, że zwiększa się świadomość znaczenia elektromobilności w samorządach i chętnie wdrażane są nowe technologie. To dobry krok w kierunku zeroemisyjności w polskich miastach. Transport publiczny to dobry pierwszy krok aby upowszechnić elektromobilność wśród mieszkańców i pokazać zalety pojazdów elektrycznych na szeroką skalę tak jak to dzieje się chociażby w Warszawie, czy Zielonej Górze.

Statystyczna oferta

W powyższym artykule wykorzystano dane z raportu o polskim rynku nowych autobusów, który został przygotowany przez firmę „JMK analizy rynku transportowego”. Jego koszt to 150 PLN netto miesięcznie.

Na rok 2020 JMK przygotowało szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] / zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę. Do usłyszenia!

Komentarze