Pierwsze starcie na międzymiastowe hybrydy w Polsce. Dla Kolei Małopolskich
7 lutego spółka Koleje Małopolskie otworzyła oferty w przetarg na dostawę siedmiu nowych autobusów z układami mild hybrid. I to z unijnym dofinansowaniem.
Wszystko wskazuje na to, że będą to pierwsze w Polsce hybrydowe autobusy międzymiastowe klasy MAXI (wcześniej model Intouro K hybrid zakupiło Wijewo, ale w klasie MIDI) – i to albo właśnie Mercedes-Benz Citaro LE U hybrid, albo Iveco Crossway 12 LE hybrid. Czekamy na decyzję kolejarzy.
Oryginalne dofinansowanie
Krajowa premiera 12-metrowych hybryd klasy II to jeden ciekawych elementów tego przetargu. Kolejnym jest dofinansowanie z unijnego projektu „Małopolska Tarcza Humanitarna. Fundusze Europejskie dla Ukrainy. Sprostanie wyzwaniom migracyjnym poprzez zakup taboru autobusowego Działanie 14.4 REACT-EU dla sprostania wyzwaniom migracyjnym – tabor autobusowy”. Nieźle pomyślane.
Kolejarskie hybrydy mają być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2023 roku i spełniać następujące wymaganie techniczne: Długość autobusów: 11,50 – 12,50 m; Szerokość autobusów: 2,40 – 2,55 m; Maksymalna wysokość autobusów: 3,50 m; Łączna liczba miejsc: co najmniej 70; Liczba miejsc przeznaczonych na wózek inwalidzki lub dziecięcy: minimum 1; Układ drzwi: 2-2-0 lub 1-2-0. Drzwi na prawej stronie ściany nadwozia. W przypadku zastosowaniu układu 2-2-0 dopuszcza się odgrodzenie jednego skrzydła; Silnik pojazdu spalinowy, wysokoprężny, o pojemności co najmniej 7,7 dm3. Jednostka musi być przystosowana do paliwa zawierającego biokomponenty.
Zamontowany w autobusach napęd hybrydowy ma umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Układ hybrydowy ma odzyskiwać energię podczas hamowania i wykorzystywać ją do ładowania magazynu energii elektrycznej akumulatorów, superkondensatorów lub też innych rozwiązań.
dwie oferty
7 lutego swoje propozycje położyły dwie firmy:
- ABP BUS & Coach – która już dostarczała autobusy dla Kolei Małopolskich – z kwotą 11.537.400,00 PLN brutto / 9.380.000,00 zł netto, co daje jednostkowy koszt Iveco Crossway 12 LE hybrid na poziomie 1.340.000 PLN netto;
- EvoBus Polska – któr tym samym zadebiutowała w kolejowych przetargach w Polsce – z kwotą 13.300.728,00 PLN brutto / 10.813.600,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Mercedes-Benz Citaro LE U hybrid na poziomie 1.544.714 PLN netto.
Z kolei kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia wynosi aż 15.000.000,00 PLN brutto, czyli obie oferty spokojnie się w niej mieszczą. Teraz małopolscy kolejarze ocenią złożone propozycje według dwóch kryteriów:
- Kryterium techniczne / Waga: 30%, gdzie ocena nastąpi za: liczbę stałych miejsc siedzących; aktywny tempomat (asystent hamowania automatycznego); ujednolicenie rozwiązania technicznego w postaci tego samego producenta nadwozia i silnika, ułatwiające utrzymanie pojazdu; pełne oświetlenie LED; miejsce na koło zapasowe.
- Cena – Waga: 70%
W tej sytuacji bliżej zwycięstwa wydaje się być diler Iveco, ale poczekamy na decyzję komisji. Generalnie nowe pojazdy maja dotrzeć do bazy kolejowego przewoźnika w ciągu 7 m-cy od podpisania umowy.
WCZEŚNIEJSZE ZAKUPY
Na koniec podkreślmy, że ten najnowszy kontrakt potwierdza fakt, że autobusy sprawdziły się w Kolejach Małopolskich. Przypomnijmy, że firma ogłosiła w 2022 roku aż cztery postępowania na zakup pojazdów pod linie ALD:
- we wrześniu Koleje Małopolskie ogłosiły przetarg na zakup w formie leasingu finansowego trzech autobusów niskowejściowych klasy MAXI, w którym otrzymała jedna ofertę od Leasing Spółka na sumę 1.037.388,78 PLN brutto. I ta propozycja została uznana za najkorzystniejszą.
- przed wakacjami spółka ogłosiła przetarg na zakup trzech fabrycznie nowych pojazdów klasy MINI, gdzie otrzymała dwie oferty: od Magdaleny Okuń na sumę 1.685.961,00 PLN brutto oraz Truck Import – Export Wynajem / Mercus na sumę 2.394.810,00 PLN brutto. Tutaj rozstrzygnięcie jeszcze nie zapadło;
- na samym początku 2022 roku spółka odebrała dwa fabrycznie nowe autobusy niskowejściowe LowEntry – Iveco Crossway 12;
- i pierwsze zamówienie na międzymiastowe autobusy klasy MAXI w naszym kraju z układami mild hybrid i to z unijnym dofinansowaniem. O tym oryginalnym kontrakcie piszemy powyżej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze