Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MAN wygrywa z Solarisem o 1,23 pkt. W Sosnowcu

infobus
09.06.2021 14:10
0 Komentarzy
9 czerwca Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu poinformowało o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 5 autobusów przegubowych z silnikami diesla Euro 6.

Dodatkowo, w opcji, przewidziano poszerzenie zamówienia o trzy takie egzemplarze. Nowe pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy.

CO CHCIAŁ SOSNOWIEC?

O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Natomiast kluczowa dla wyjaśnienie wyboru PKM Sosnowiec jest analiza parametrów technicznych, gdzie spółka premiowała następujące rozwiązania:

  • szkielet nadwozia wykonany ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 3 pkt,
  • poszycie zewnętrzne nadwozia – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 1 pkt,
  • przebieg między wymianami oleju silnikowego wynoszący co najmniej 60 000 km – 1,5 pkt,
  • pojemność silnika od 9,2 dm3 do 10 dm3 – 1,5 pkt,
  • spełnienie przez autobusy wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu – 1 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej – 2 pkt,
  • 100% oświetlenia wykonanego w technologii LED (wewnętrzne i zewnętrzne) – 0,5 pkt,
  • skrzynia biegów 4 lub 5 biegowa – 0,5 pkt,
  • trzy-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 1 pkt,
  • silnik spalinowy i autobus tego samego producenta – 2 pkt,
  • zależna oś przednia – 2 pkt.

Ponadto, zamawiający dodatkowo premiuje udzielenie przez producenta gwarancji całopojazdowej w okresie 60 miesięcy.

DWIE OFERTY

Na samym początku dzisiejszego otwarcia ofert, PKM Sosnowiec poinformowało jakim dysponuje budżetem. To 7.995.000 PLN brutto / 6.500.000 PLN netto, co daje kwotę za jeden sosnowiecki autobus przegubowy na poziomie 1.300.000 PLN netto. Nie za dużo i dlatego obie złożone oferty go przekroczyły. Od najtańszej sosnowiecki budżet dzieli kwota 379.700 PLN brutto.

W Sosnowcu swoje propozycje przedstawiły dwie firmy:

  • MAN Truck & Bus Polska na sumę 8.374.700 PLN brutto / 6.808.699,10 PLN netto, co daje jednostkową kwotę za autobus MAN Lion`s City 18 C na poziomie 1.361.739,80 PLN netto. Plus dostawa w ciągu 6 m-cy i gwarancja a na okres 36 m-cy;
  • Solaris Bus & Coach na sumę 8.450.100 PLN brutto / 6870.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszy Urbino 18 na poziomie 1.374.000 PLN netto. Plus dostawa w ciągu 6 m-cy i gwarancja a na okres 36 m-cy.

9 marca komisja PKM-u poinformowała, że wybiera ofertę MAN-a, przyznając mu o 0,33 pkt. więcej w kategorii cena i 1 pkt. więcej w zakresie oceny technicznej. I to wystarczyło do zwycięstwa MAN. Czekamy teraz na umowę!

Screenshot 2021 06 09 At 15 52 09 Informacja O Wyborze Pdf
Screenshot 2021 06 09 At 15 52 09 Informacja O Wyborze Pdf 1

SOSNOWieckie autobusy

Autobusy dla Sosnowca mają mieć długość od 17,8 do 18,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm w każdym progu drzwi. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2. Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem zasilanym olejem napędowym spełniającym normę czystości spalin EURO 6. Pojemność skokowa silnika ma być wyższa niż 9 dm3. Z kolei moc maksymalna silnika powinna wynieść co najmniej 235 kW.

W przedziale pasażerskim przewidziane będzie miejsce dla przewozu co najmniej jednego roweru, miejsce to musi być wyposażone w urządzenie zapobiegające przemieszczaniu się roweru (uchwyt koła roweru oraz pas mocujący) oraz właściwie oznakowane z przyznaniem priorytetów w pierwszej kolejności wózka inwalidzkiego i dziecięcego. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni, w oparciu i siedzisku. Pasażerowie i kierowca będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane.

Z kolei stanowisko kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami, wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów.  Drzwi kabiny kierowcy mają być wyposażone w zamek patentowy (zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy).

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne diodowe w kolorze żółto-pomarańczowym lub zbliżonym, dostosowujące automatycznie jasność  świecenia do  aktualnie panujących warunków atmosferycznych (przednia, dwie boczne, tylna). Z kolej wewnętrzne tablice informacyjne (2 sztuki) – w postaci ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 21,5 cali przeznaczone będą do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez PKM.

DALSZE ZAKUPY

Na koniec dodajmy, że sosnowiecki PKM odbiera teraz 14 nowych autobusów elektrycznych marki Solaris, a w kwietniu firma zapowiedziała dalsze inwestycje taborowe i to na łącznie 16 hybryd plug-in. To efekt wyboru do dofinansowania dwóch projektów przewoźnika z listy rezerwowej konkursu w ramach śląskiego RPO – o tym pisaliśmy TUTAJ.

Pamiętajmy, że do PKM Sosnowiec trafi też 8 elektrobusów z łącznej puli 32 autobusów elektrycznych, zamawianych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Obecnie zagłębiowski przewoźnik eksploatuje 35 autobusów hybrydowych (marki Volvo) oraz trzy elektryczne (marki Solaris) – na łącznie ok. 240 posiadanych pojazdów.

Komentarze