Interpelacja w sprawie odmowy wprowadzenia postoju pociągu IC Chopin w Wodzisławiu Śląskim przez spółkę PKP Intercity
2 grudnia poseł Michał Woś wystosował interpelacje nr 13971 do ministra infrastruktury w sprawie odmowy wprowadzenia postoju pociągu IC Chopin w Wodzisławiu Śląskim przez spółkę PKP Intercity.
Jak pisze poseł
“zanowny Panie Ministrze,
z wielkim niepokojem przyjmuję informację o decyzji spółki PKP Intercity, która mimo wielu apeli odmówiła wprowadzenia postoju pociągu międzynarodowego IC Chopin w Wodzisławiu Śląskim.
Pociąg ten, łączący Polskę z Czechami i Austrią, przejeżdża przez Wodzisław Śląski bez zatrzymania, co w praktyce pozbawia ponad 250 tysięcy mieszkańców południa Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego dostępu do szybkiego, bezpośredniego połączenia z Warszawą, Pragą oraz Wiedniem. Decyzja ta stoi w sprzeczności zarówno z oczekiwaniami lokalnej społeczności, jak i z zasadą równomiernego dostępu obywateli do transportu publicznego oraz przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Z dostępnych analiz oraz wcześniejszych deklaracji wynika, że postój w Wodzisławiu Śląskim nie wymagałby znaczącej ingerencji w rozkład jazdy – czas zatrzymania wynosi zaledwie kilka minut, zaś wprowadzenie go nie zaburzyłoby międzynarodowego charakteru połączenia. Jednocześnie przyniosłoby wymierne korzyści mieszkańcom dynamicznie rozwijającej się części Śląska, w której od lat istnieje stabilny popyt na połączenia dalekobieżne.
W świetle powyższego proszę Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Z jakich konkretnych powodów PKP Intercity odmówiło wprowadzenia postoju pociągu IC Chopin w Wodzisławiu Śląskim?
- Czy ministerstwo otrzymało od PKP Intercity szczegółową analizę dotyczącą wpływu postoju na punktualność i organizację ruchu tego połączenia? Jeżeli tak – proszę o jej przedstawienie.
- Czy spółka przedstawiła jakiekolwiek dane dotyczące potencjalnej liczby pasażerów obsługiwanych na tym przystanku oraz uzasadnienie ekonomiczne odmowy postoju?
- Czy ministerstwo planuje podjąć działania nadzorcze wobec PKP Intercity w związku z tą decyzją, która rodzi uzasadnione obawy dotyczące marginalizowania południowej części subregionu zachodniego?
- Czy jest rozważane ponowne polecenie wprowadzenia postoju – ze względu na znaczenie społeczne, komunikacyjne i gospodarcze tej decyzji – w ramach bieżącej lub przyszłej korekty rozkładu jazdy?
- Czy ministerstwo analizuje możliwość dodatkowej interwencji w zakresie rozkładów jazdy pociągów międzynarodowych tak, aby ich trasy lepiej odpowiadały na potrzeby mieszkańców regionów, które obecnie odczuwają wykluczenie transportowe?
W imieniu mieszkańców południa województwa śląskiego zwracam się z prośbą o pilne działania mające na celu przywrócenie elementarnej dostępności transportowej regionu i ponowne rozpatrzenie postoju w Wodzisławiu Śląskim.”
Czekamy na odpowiedź mionistra


Komentarze