Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Brașov z największą w Rumunii zajezdnią pod autobusy elektryczne. Jest się czego uczyć

infobus
09.12.2025 08:02
0 Komentarzy

W grudniu 2025 r. władze Brașova oficjalnie potwierdziły zakończenie budowy największego w Rumunii zaplecza dla autobusów elektrycznych i hybrydowych obsługujących komunikację miejską.

Inwestycja o wartości ok. 132 mln lei (ok. 628 mln CZK) została zrealizowana dla operatora RATBV i obejmuje garaż na 157 autobusów, pełną infrastrukturę ładowania, serwis, lakiernię, stację paliw i myjnię automatyczną. Projekt, finansowany częściowo ze środków UE, to pierwszy etap szeroko zakrojonej modernizacji zapleczy operatora.

Rozkład jazdy

  1. Ile autobusów pomieści nowe depo w Brașovie?
  2. Jaką powierzchnię zajmuje główny budynek garażowy?
  3. Ilu elektrycznych autobusów używa obecnie operator RATBV?
Brașov modernizuje transport publiczny. Nowe depo dla elektrobusów RATBV już gotowe
Brașov modernizuje transport publiczny. Nowe depo dla elektrobusów RATBV już gotowe

Największe depo elektrobusów w Rumunii

Zakończone właśnie centrum serwisowo-garażowe to kluczowa inwestycja w rozwój transportu publicznego w Brașovie. Nowe zaplecze RATBV, określane jako największa tego typu infrastruktura w Rumunii, powstało zgodnie z założeniem zapewnienia obsługi dynamicznie powiększającej się floty autobusów zero- i niskoemisyjnych. Operator eksploatuje dziś 72 autobusy elektryczne (z czego 60 dostarczyła SOR Libchavy, a pozostałe to przegubowe pojazdy Karsan) oraz 25 autobusów hybrydowych. Uzupełnieniem taboru jest 52 trolejbusów Solaris, a także ponad 100 autobusów Euro 6, obsługujących głównie strefy podmiejskie.

Sercem inwestycji jest garaż o powierzchni 25 000 m², wyposażony w infrastrukturę elektryczną umożliwiającą ładowanie każdego z 157 pojazdów jednocześnie. Zimą w utrzymaniu gotowości do wyjazdu mają pomóc systemy ogrzewania przestrzeni postojowej. Obiekt zaprojektowano z myślą o obsłudze nie tylko autobusów elektrycznych, lecz także hybryd oraz pojazdów spalinowych – dostępne są m.in. cztery stanowiska tankowania oleju napędowego oraz AdBlue.

Brașov modernizuje transport publiczny. Nowe depo dla elektrobusów RATBV już gotowe
Brașov modernizuje transport publiczny. Nowe depo dla elektrobusów RATBV już gotowe

Plus OZE

Ważnym elementem ekologicznego podejścia jest pełne wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Cały dach garażu pokrywają panele fotowoltaiczne, a myjnia automatyczna korzysta z wody deszczowej gromadzonej w podziemnym zbiorniku. Obiekt obejmuje również pełen zestaw warsztatów – od mechaniki i elektromechaniki przez strefy podnośników po 20-metrową lakiernię, która pozwala na pełną obsługę dużych autobusów w krótkim czasie.

Projekt zrealizowała Asocierea Eren Cons SRL + IMSAT Cuadripol SA, przy wsparciu BOG ART SRL, Logosol SRL i Cuadripol SA. Pierwszy kontrakt finansowano z programu REGIO 2014–2020, jednak z uwagi na niewykorzystanie części środków projekt podzielono i kontynuowano w ramach programu Regiunea Centru 2021–2027, priorytet „mobilność miejska zeroemisyjna”. Drugi etap wsparcia unijnego wyniósł 63,59 mln lei, większość w formie bezzwrotnej dotacji.

Mer Brașova George Scripcaru podkreśla, że zakończona inwestycja to „dopiero początek modernizacji infrastruktury RATBV”. W planach są kolejne przebudowy garaży – Rulmentul oraz obiektu przy Şoseaua Cristianului – tak by cały system komunikacji miejskiej opierał się na nowoczesnych, energooszczędnych i przyjaznych użytkownikom standardach.

Naszym zdaniem

Brașov od lat konsekwentnie inwestuje w ekologiczny transport publiczny, czego przykładem jest rozbudowa floty elektrobusów i trolejbusów oraz udział w projektach finansowanych przez UE. Zakończenie budowy największego w Rumunii depo dla autobusów elektrycznych to logiczna kontynuacja tych działań. Patrząc na wcześniejsze zakupy SOR, Karsan i Solaris, nowa baza znacząco podniesie efektywność utrzymania taboru i ułatwi dalsze elektryfikowanie komunikacji miejskiej. Wiele wskazuje na to, że Brașov buduje jeden z najbardziej zaawansowanych systemów zaplecza dla elektrobusów w całym regionie.

Brașov modernizuje transport publiczny. Nowe depo dla elektrobusów RATBV już gotowe
Brașov modernizuje transport publiczny. Nowe depo dla elektrobusów RATBV już gotowe

Komentarze