Jakie będą nowe Elfy 3.0 dla Polregio?
W dniu 2 grudnia 2025 roku podpisano umowę na dostawę czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu PESA ELF 3.0 – 61WEa dla POLREGIO. Pojazdy zasilić mają tabor Województwa Świętokrzyskiego, zapewniając nowy standard komfortu i niezawodności w regionalnych przewozach pasażerskich.
Nowe jednostki powstają na bazie najnowszych rozwiązań technicznych platformy ELF 3.0 oraz doświadczeń eksploatacyjnych wcześniejszych generacji pojazdów produkowanych przez PESA Bydgoszcz.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla pasażerów w województwie świętokrzyskim przyniesie wprowadzenie do eksploatacji nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych PESA ELF 3.0?
- Które rozwiązania technologiczne i konstrukcyjne zastosowane w pojazdach ELF 3.0 wyróżniają je na tle wcześniejszych generacji taboru POLREGIO?
- W jaki sposób nowe składy mają wpłynąć na koszty eksploatacji i efektywność funkcjonowania przewozów regionalnych?
Lekka konstrukcja i innowacyjne technologie
Zgodnie z przedstawioną specyfikacją pojazdy charakteryzują się nowoczesną, lekką konstrukcją skorupową, zapewniającą wysoką wytrzymałość oraz bezpieczeństwo podróżnych. Zabudowa modułowa pozwala na precyzyjne wykonanie i zwiększoną trwałość eksploatacyjną.
Konstrukcja ramy wózków wykonywana jest laserowo z elementami spawanymi robotycznie, co podnosi dokładność oraz niezawodność pracy. Efektem jest niższa masa pojazdu, a co za tym idzie – zmniejszone zużycie energii.
Wysoki standard bezpieczeństwa i komfortu
Nowe składy POLREGIO będą wyposażone w system ERTMS/ETCS poziomu 2, zgodny z obowiązującymi normami unijnymi. Zastosowane zostaną również nowoczesne systemy monitoringu i rejestracji parametrów jazdy, które poprawią bezpieczeństwo oraz komfort użytkowników.
Wnętrze pojazdów wyposażone zostanie w ergonomiczne fotele, wydzieloną toaletę przystosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz rozwiązania zwiększające wygodę i pojemność przestrzeni pasażerskiej.
Charakterystyka techniczna pojazdów
Każdy zakontraktowany pojazd będzie dwuczłonowy, o następujących parametrach:
- Układ osi: Bo’2’2’
- Długość całkowita: 44 420 mm
- Szerokość: 2 820 mm
- Wysokość: 4 150 mm
- Wysokość podłogi w strefie wejścia: 760 mm
- Liczba drzwi na stronę: 2/4
- Liczba miejsc siedzących stałych: 108
- Liczba miejsc stojących: 111
- Maksymalna prędkość eksploatacyjna: 160 km/h
- Toaleta: 1 kabina WC
- ETCS poziomu 2: tak
- Wytrzymałość konstrukcji: PII wg PN EN 12663-1
- Wytrzymałość zderzeniowa: Kat. C1 wg PN EN 15227
Pojazdy zapewnią wysoki poziom komfortu, a konstrukcja niskopodłogowa ułatwi korzystanie osobom starszym i o ograniczonej mobilności.
Ekologia i niskie koszty eksploatacji
Producent zastosował materiały nadające się do recyklingu oraz technologie ograniczające zużycie energii. Nowy tabor został zaprojektowany z myślą o długiej żywotności oraz niskich kosztach utrzymania, co ma kluczowe znaczenie dla regionalnego operatora przewozów.
Wzmocnienie taborowe dla regionu
Dzisiejsze podpisanie umowy stanowi kolejny krok w modernizacji i odmładzaniu taboru POLREGIO, a jednocześnie wzmacnia potencjał transportowy województwa świętokrzyskiego. Nowe pojazdy PESA ELF 3.0 umożliwią poprawę niezawodności kursów, zwiększenie komfortu pasażerów oraz rozwój przewozów regionalnych zgodnie z europejskimi standardami.
Pierwsze jednostki mają zostać dostarczone po zakończeniu procesu produkcji i odbiorów technicznych, co oznacza, że pasażerowie regionu już wkrótce skorzystają z zupełnie nowej jakości podróży.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok







Komentarze