Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie będą nowe Elfy 3.0 dla Polregio?

inforail
03.12.2025 19:45
0 Komentarzy

W dniu 2 grudnia 2025 roku podpisano umowę na dostawę czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu PESA ELF 3.0 – 61WEa dla POLREGIO. Pojazdy zasilić mają tabor Województwa Świętokrzyskiego, zapewniając nowy standard komfortu i niezawodności w regionalnych przewozach pasażerskich.

Nowe jednostki powstają na bazie najnowszych rozwiązań technicznych platformy ELF 3.0 oraz doświadczeń eksploatacyjnych wcześniejszych generacji pojazdów produkowanych przez PESA Bydgoszcz.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów w województwie świętokrzyskim przyniesie wprowadzenie do eksploatacji nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych PESA ELF 3.0?
  2. Które rozwiązania technologiczne i konstrukcyjne zastosowane w pojazdach ELF 3.0 wyróżniają je na tle wcześniejszych generacji taboru POLREGIO?
  3. W jaki sposób nowe składy mają wpłynąć na koszty eksploatacji i efektywność funkcjonowania przewozów regionalnych?
Elf 3.0.dla Polregio
Elf 3.0.dla Polregio

Lekka konstrukcja i innowacyjne technologie

Zgodnie z przedstawioną specyfikacją pojazdy charakteryzują się nowoczesną, lekką konstrukcją skorupową, zapewniającą wysoką wytrzymałość oraz bezpieczeństwo podróżnych. Zabudowa modułowa pozwala na precyzyjne wykonanie i zwiększoną trwałość eksploatacyjną.

Konstrukcja ramy wózków wykonywana jest laserowo z elementami spawanymi robotycznie, co podnosi dokładność oraz niezawodność pracy. Efektem jest niższa masa pojazdu, a co za tym idzie – zmniejszone zużycie energii.

Wysoki standard bezpieczeństwa i komfortu

Nowe składy POLREGIO będą wyposażone w system ERTMS/ETCS poziomu 2, zgodny z obowiązującymi normami unijnymi. Zastosowane zostaną również nowoczesne systemy monitoringu i rejestracji parametrów jazdy, które poprawią bezpieczeństwo oraz komfort użytkowników.

Wnętrze pojazdów wyposażone zostanie w ergonomiczne fotele, wydzieloną toaletę przystosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz rozwiązania zwiększające wygodę i pojemność przestrzeni pasażerskiej.

Charakterystyka techniczna pojazdów

Każdy zakontraktowany pojazd będzie dwuczłonowy, o następujących parametrach:

  • Układ osi: Bo’2’2’
  • Długość całkowita: 44 420 mm
  • Szerokość: 2 820 mm
  • Wysokość: 4 150 mm
  • Wysokość podłogi w strefie wejścia: 760 mm
  • Liczba drzwi na stronę: 2/4
  • Liczba miejsc siedzących stałych: 108
  • Liczba miejsc stojących: 111
  • Maksymalna prędkość eksploatacyjna: 160 km/h
  • Toaleta: 1 kabina WC
  • ETCS poziomu 2: tak
  • Wytrzymałość konstrukcji: PII wg PN EN 12663-1
  • Wytrzymałość zderzeniowa: Kat. C1 wg PN EN 15227

Pojazdy zapewnią wysoki poziom komfortu, a konstrukcja niskopodłogowa ułatwi korzystanie osobom starszym i o ograniczonej mobilności.

Ekologia i niskie koszty eksploatacji

Producent zastosował materiały nadające się do recyklingu oraz technologie ograniczające zużycie energii. Nowy tabor został zaprojektowany z myślą o długiej żywotności oraz niskich kosztach utrzymania, co ma kluczowe znaczenie dla regionalnego operatora przewozów.

Wzmocnienie taborowe dla regionu

Dzisiejsze podpisanie umowy stanowi kolejny krok w modernizacji i odmładzaniu taboru POLREGIO, a jednocześnie wzmacnia potencjał transportowy województwa świętokrzyskiego. Nowe pojazdy PESA ELF 3.0 umożliwią poprawę niezawodności kursów, zwiększenie komfortu pasażerów oraz rozwój przewozów regionalnych zgodnie z europejskimi standardami.

Pierwsze jednostki mają zostać dostarczone po zakończeniu procesu produkcji i odbiorów technicznych, co oznacza, że pasażerowie regionu już wkrótce skorzystają z zupełnie nowej jakości podróży.

Komentarze