Interpelacja w sprawie możliwości reaktywacji linii kolejowej nr 281 Oleśnica-Chojnice
16 października poseł Bartosz Józef Kownacki wystosował interpelacje nr 12980 do ministra infrastruktury w sprawie możliwości reaktywacji linii kolejowej nr 281 Oleśnica-Chojnice
Jak pisze poseł
“Szanowny Panie Ministrze,
w programie „Samorządni” wyemitowanym 15 października 2025 r. przez TVP Bydgoszcz przedstawiono problem, który od wielu lat budzi ogromne emocje wśród mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego i sąsiednich regionów. Chodzi o linię kolejową nr 281 łączącą Oleśnicę z Chojnicami, przebiegającą m.in. przez Gniezno, Janowiec Wielkopolski, Kcynię, Nakło nad Notecią oraz Więcbork.
Jak wskazano w programie, zarówno władze samorządowe, jak i mieszkańcy apelują o przywrócenie pasażerskich połączeń kolejowych na tym odcinku. Dla wielu osób byłaby to nie tylko wygodna, ale wręcz niezbędna alternatywa transportowa. Linia nr 281 mogłaby stać się realnym wsparciem dla pracowników dojeżdżających do większych ośrodków, jak również dla uczniów i studentów, którzy obecnie napotykają duże trudności komunikacyjne.
Reaktywacja tej linii wpisywałaby się w cele krajowej polityki transportowej oraz strategii zrównoważonego rozwoju, których filary to odbudowa regionalnych połączeń kolejowych i ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego mniejszych miejscowości. Warto przypomnieć, że linia nr 281 była niegdyś ważnym szlakiem zarówno pasażerskim, jak i towarowym, a jej infrastruktura – choć częściowo zdegradowana – na wielu odcinkach wciąż istnieje i mogłaby być wykorzystana po modernizacji.
W związku z powyższym proszę Pana Ministra o odpowiedź na następujące pytania:
- Czy w Ministerstwie Infrastruktury prowadzone są obecnie analizy lub prace koncepcyjne dotyczące reaktywacji linii kolejowej nr 281 Oleśnica–Chojnice?
- Czy w ramach programu „Kolej Plus” lub innych instrumentów finansowych (np. Krajowego Planu Odbudowy, Funduszu Kolejowego) rozważane jest objęcie tej trasy dofinansowaniem w celu przywrócenia ruchu pasażerskiego?
- Czy istnieją aktualne dane techniczne i ekonomiczne oceniające stan torowiska, obiektów inżynieryjnych oraz możliwość przywrócenia ruchu z wykorzystaniem obecnej infrastruktury?
- Czy ministerstwo przewiduje uzyskanie wsparcia samorządów lokalnych (np. powiatów: nakielskiego, sępoleńskiego, żnińskiego, gnieźnieńskiego) w przygotowaniu dokumentacji projektowej i kosztorysowej niezbędnych do ubiegania się o środki inwestycyjne?
- Czy w perspektywie finansowej 2027–2034 planowane jest włączenie linii nr 281 do strategicznej sieci połączeń regionalnych stanowiących alternatywę dla transportu drogowego w północno-zachodniej Polsce?
- Jakie działania ministerstwo planuje podjąć, aby linie takie jak 281 – o dużym znaczeniu społecznym, ale nieeksploatowane od lat – nie zostały całkowicie zdegradowane i mogły być w przyszłości przywrócone do użytku?
Linia kolejowa nr 281 stanowi istotny element sieci komunikacyjnej północno-zachodniej Polski. Jej reaktywacja może mieć kluczowe znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego regionów, przez które przebiega, co umożliwiłoby mieszkańcom mniejszych miast i wsi dostęp do rynku pracy, edukacji, opieki zdrowotnej i usług publicznych. Z punktu widzenia państwa oznaczałaby natomiast realizację polityki ograniczania wykluczenia komunikacyjnego oraz wsparcie ekologicznego transportu publicznego.
W dobie rosnących kosztów życia i cen paliw kolej regionalna powinna być postrzegana jako strategiczny element polityki transportowej państwa – zarówno w aspekcie społecznym, jak i gospodarczym.
Mając na uwadze powyższe, proszę o rozważenie możliwości włączenia linii nr 281 do priorytetowych działań modernizacyjnych i przywrócenia połączeń pasażerskich na tej trasie.”
Czekamy na odpowiedź ministra
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 
                             
                             
                             
Komentarze