Interpelacja w sprawie planowanej podwyżki cen biletów PKP Intercity na 2026 r.
7 października poseł Michał Moskal wystosował interpelacje nr 12761 do ministra infrastruktury w sprawie planowanej podwyżki cen biletów PKP Intercity na 2026 r.
Jak pisze poseł
“Szanowny Panie Ministrze,
w związku z licznymi pytaniami i obawami pasażerów proszę o przedstawienie aktualnych planów dotyczących polityki cenowej PKP Intercity oraz wyjaśnienie, czy od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy 2025/2026 (grudzień 2025), a także w roku 2026, przewidziane są jakiekolwiek podwyżki cen biletów na pociągi dalekobieżne obsługiwane przez tego przewoźnika.
W odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpelację nr 9463 wskazano, że obecnie (tj. stan na I połowę 2025 r.) nie są planowane podwyżki cen biletów w segmencie międzywojewódzkim (IC, TLK) oraz w kategorii premium (EIC, EIP). Ewentualne zmiany cen mają być uzależnione od analiz rynkowych i wymagać będą zgody ministra. Odnotowano także, że PKP Intercity wdrożyło dynamiczny system sprzedaży biletów, a przewoźnik od lat notuje rekordowe wzrosty liczby pasażerów.
Należy podkreślić, że PKP Intercity działa w oparciu o wieloletnią umowę PSC (public service contract), w której zagwarantowano rekordowe środki z tytułu rekompensaty – zgodnie z ostatnim aneksem w latach 2023-2026 budżet państwa przekazuje przewoźnikowi odpowiednio: 1,89 mld zł (2023), 1,88 mld zł (2024), 2,46 mld zł (2025), 2,76 mld zł (2026). Środki mają zapewnić pokrycie kosztów publicznych przewozów i stabilność taryf. W 2023 r. dodatkowo kwotę 6,5 mld zł rozdzielono na lata 2024-2030.
Jednocześnie od nowego rozkładu jazdy w grudniu 2025 r. rynek dalekobieżnych przewozów kolejowych w Polsce znacząco się otwiera na zagranicznych przewoźników. Już we wrześniu, czeska firma RegioJet uruchamia połączenie krajowe Warszawa-Kraków, planowany jest także start Leo Express, FlixTrain oraz Gepard Express. W najbliższych miesiącach i latach konkurencja dalekobieżna na polskich torach będzie większa niż kiedykolwiek, a jej efektem powinno być raczej obniżanie cen biletów kolejowych.
W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Czy Ministerstwo Infrastruktury przewiduje możliwość podwyżek cen biletów PKP Intercity od wejścia w życie rozkładu jazdy 2025/2026 lub w roku 2026, pomimo rekordowych kwot rekompensaty z budżetu państwa w ramach umowy PSC?
2. Czy zwiększenie aktywności zagranicznych przewoźników kolejowych i wzrost konkurencji na rynku przewozów dalekobieżnych wpłynie na decyzje dotyczące polityki cenowej PKP Intercity?
3. Na jakiej podstawie i w jakim trybie podejmowane będą ewentualne decyzje o zmianie cen biletów w przewozach dotowanych?”
Czekamy na odpowiedź ministra
Komentarze