Wschodnia Obwodnica Warszawy dopiero po 2032 roku? MI: jesteśmy na początku drogi
Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło w odpowiedzi na interpelację poselską: budowa kluczowego odcinka drogi ekspresowej S17 – tzw. Wschodniej Obwodnicy Warszawy.
Ma ona rozpocząć się dopiero w 2032 roku, a zakończyć najwcześniej w 2035 roku. Proces inwestycyjny znajduje się na etapie prac przygotowawczych, co zdaniem części parlamentarzystów jest efektem decyzji obecnego rządu o „resecie procedur” z 2025 roku.
Rozkład jazdy:
- W którym roku ma rozpocząć się budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy według obecnego harmonogramu Ministerstwa Infrastruktury?
- Jakie trzy główne warianty przebiegu trasy WOW mają być analizowane w ramach nowej dokumentacji?
- Na kiedy planowane jest wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tego odcinka S17?
STEŚ i DŚU
W odpowiedzi na interpelację nr 11180 posła Michała Moskala (PiS), sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec przekazał szczegóły dotyczące aktualnego stanu projektu. WOW została ponownie ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), ale obecnie inwestycja znajduje się na etapie przygotowania dokumentacji technicznej i środowiskowej.
Główne informacje z pisma:
- Przetarg na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) i materiałów do decyzji środowiskowej (DŚU) ogłoszono dopiero 25 czerwca 2025 r.
- Analizowane będą trzy główne warianty przebiegu trasy, w tym dwa z poprzedniej dokumentacji („czerwony” i „zielony”) oraz jeden nowy – najkrótszy możliwy technicznie.
- Każdy z wariantów ma być rozpatrywany w różnych konfiguracjach, w tym z odcinkami tunelowymi, także w rejonie dzielnicy Wesoła.
- Decyzja środowiskowa (DŚU) planowana jest na I połowę 2029 r.
- ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) ma zostać wydane dopiero w IV kwartale 2032 r.
- Umowa z wykonawcą ma zostać podpisana w I kwartale 2032 r.
Moskal: „To cofnięcie projektu o dekadę”
Poseł Michał Moskal w swojej interpelacji wskazał, że brak 14-kilometrowego odcinka między węzłami Drewnica i Warszawa Wschód skutkuje narastającym zatłoczeniem, zanieczyszczeniem środowiska i obniżeniem bezpieczeństwa w aglomeracji warszawskiej. WOW to bowiem element bazowej sieci TEN-T i korytarza E372 Warszawa–Lwów.
W ocenie posła, decyzja rządu o anulowaniu wcześniejszych decyzji środowiskowych i powrocie do punktu wyjścia to strategiczny błąd:
„Rząd Donalda Tuska nie potrafi wyjść z impasu, który sam stworzył, resetując procedury w marcu 2025 r. Zamiast przyspieszyć inwestycję oczekiwaną od lat, cofnął nas o dekadę, skazując warszawiaków na korki do 2035 r. To czysta niekompetencja – brak zabezpieczenia funduszy unijnych z CEF czy KPO, mimo że WOW kwalifikuje się do nich jako część sieci TEN-T” – powiedział Michał Moskal.
W piśmie ministerstwa podkreślono, że proces konsultacyjny obejmie zarówno spotkania informacyjne w ramach opracowywania STEŚ, jak i formalne konsultacje w ramach postępowania o DŚU
Choć inwestycja znajduje się w sieci TEN-T, Ministerstwo Infrastruktury nie przedstawiło żadnych działań w zakresie pozyskania dofinansowania z programów takich jak CEF, TEN-T czy KPO. Resort ograniczył się do informacji o aneksie do Programu Inwestycji, który zapewnia środki tylko na etap przygotowawczy.
Komentarze