Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zmodernizują kolejkę na Szyndzielnię

infotrans
08.12.2015 07:20
0 Komentarzy

Kolej linowa na Szyndzielnię, jedna z atrakcji turystycznychBielska-Białej, zostanie zmodernizowana. Austriacka firma Doppelmayr ma na to13 miesięcy. Szef zawiadującej koleją gminnej spółki ZIAD Janusz Kisiel podał,że prace będą kosztowały 12 mln zł.

W poniedziałek w bielskim magistracie przedstawiciele obuspółek podpisali umowę.

-?We wrześniu przyszłego roku kolej zostanie zamknięta.Rozpocznie się demontaż dotychczasowych urządzeń i instalacja nowych. Po trzechmiesiącach mają zostać przeprowadzone testy i odbiory. Liczymy, że pierwsituryści wyjadą na Szyndzielnię na przełomie stycznia i lutego 2017 r.? ?powiedział Kisiel.

Zdaniem prezydenta Bielska-Białej Jacka Krywultamodernizacja jest bardzo ważna dla miasta. Wyjaśnił, że kolejka to jeden z symbolimiasta, z którego mieszkańcy i turyści chętnie korzystają. Prezes Kisiel dodał, że inwestycja zostaniesfinansowana w 2/3 z podwyższenia kapitału akcyjnego spółki. Nowe akcje obejmiegmina Bielsko-Biała. Pozostała część będzie pochodziła z funduszy ZIAD.

Zdaniem Bogdana Tarki, prezesa polskiego przedstawicielstwaaustriackiej firmy, dzięki modernizacji poprawi się komfort podróżowania orazniezawodność kolei. Wymienione zostaną m.in. napęd główny i linanośno-napędowa. Turyści zasiądą w nowych 6-osobowych wagonikach. Będą onedostępne także dla niepełnosprawnych na wózkach.

Gondolowa kolej linowa powstała w 1953 r. i do drugiejpołowy lat 90. była jedyną tego typu powojenną inwestycją w Polsce. Wedługszacunków ZIAD w ciągu 62 lat z atrakcji skorzystało kilkanaście milionówturystów. Żeby pokonać trasę o długości ponad 1,8 tys. m potrzeba było 13minut. W ciągu godziny na górującą nad miastem Szyndzielnię mogło wyjechać 300osób. W 1995 r. kolej została zmodernizowana. Czas wyjazdu skrócił się do 6minut, a przepustowość wzrosła niemal trzykrotnie. Jak podała spółka, obecnakolej jest już przestarzała i wykazuje objawy zużycia technicznego. Ma za sobądwie poważne awarie, które ograniczyły maksymalną przepustowość do 700 osób nagodzinę. Wkrótce czekałoby ją wyłączenie. Po zakończeniu obecnej modernizacjiprzepustowość i czas jazdy nie zmienią się.

Jak dodał Kisiel, ZIAD miał do wyboru modernizację lubbudowę nowej kolei. Wybrane rozwiązanie jest o połowę tańsze, a jednocześnie wminimalnym stopniu ingeruje w przyrodę. Prace zostaną przeprowadzone jedynie wewnętrzach istniejących budynków, a wymiana liny odbędzie się przy użyciuśmigłowca. (PAP)

Komentarze