Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zmiany w poznańskich jednostkach transportowych

infotrans
25.03.2019 17:43
0 Komentarzy

Miasto wprowadzazmiany w zarządzaniu komunikacją i transportem publicznym w Poznaniu. Strukturymiejskich jednostek zostaną uproszczone i uporządkowane, a proces podejmowaniadecyzji – usprawniony.

Powstanie też kompleksowa „Polityka mobilności”,dotycząca poruszania się po Poznaniu.

– Transport publiczny to jeden ze strategicznych obszarówrozwoju miasta – podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. -Dlatego zarządzanie nim musi być skoordynowane, przemyślane i konsekwentne.Każdy mieszkaniec miasta musi mieć jasność, kto i za co odpowiada. Temu właśniemają służyć zmiany, które wejdą w życie od kwietnia. Naszym strategicznym celemjest zwiększenie udziału podróży transportem publicznym wśród poznaniaków. Niema innej alternatywy – jeśli chcemy żyć w mieście bez korków, w mieścieczystym, zielonym, bez hałasu, przyjaznym dla pieszych. Musimy inwestować wautobusy i buspasy, tramwaje i zielone torowiska. Nie będziemy nikogo na siłęprzesadzać z samochodu w tramwaj. To ma być wybór każdego poznaniaka. Chciałbymteż, abyśmy uświadomili sobie, że także z punktu widzenia kierowców każdy nowyprzystanek tramwajowy, każda nowa linia autobusowa czy kilometr drogi rowerowej- to zysk. To bowiem szansa, że dzięki temu więcej mieszkańców skorzysta z alternatywnychsposobów transportu, a co za tym idzie – mniej ludzi wyjedzie na ulice samochodami,co zmniejszy korki. W ubiegłym roku zbadano natężenie ruchu w Poznaniu. Okazałosię, że w czasie wakacji, gdy wszystkim łatwiej i płynniej jeździ się pomieście, natężenie ruchu samochodowy spada o niecałe 9 procent. To pokazuje, oco toczy się gra.

Zarząd TransportuMiejskiego

– Chcemy dostosować struktury do nowych zadań i celów – mówiJan Gosiewski, dyrektor ZTM. – Dlatego podkreślamy znaczenie trzechnajważniejszych obszarów, którymi się zajmujemy. Są nimi: rozwój transportupublicznego, rozbudowa infrastruktury komunikacyjnej i utrzymywanie jej w odpowiednim stanie oraz dbanie orelacje z klientami.

Działy merytoryczne nie będą zajmowały się sprawami, którenie są związane wprost z zakresem ich działania, a odpowiednie zadania trafiądo działów, pełniących rolę obsługi administracyjnej jednostki.

Z istniejących dotychczas pięciu zastępców pozostanie czterech:ds. publicznego transportu zbiorowego (Wojciech Miechowicz), ds. infrastrukturytransportowej (Tomasz Łapszewicz) ds. sprzedaży i obsługi klientów (MałgorzataPilichowska-Woźniak) oraz ds. ekonomicznych (Ewa Wieczorek).

Kluczowymi zadaniami pionu Publicznego Transportu Zbiorowegobędą: rozwój systemu informacji pasażerskiej, przygotowanie planuskomunikowania dzielnic peryferyjnych oraz integracja z gminami

Z kolei pion Infrastruktury Transportowej ma się zająćm.in.: koncepcjami tras tramwajowych do dworca Poznań Wschód oraz na Marcelin,konsultacjami społecznymi trasy na Klin Dębiecki i II etapu trasy naNaramowice, a także aktualnymi i zaplanowanymi już inwestycjami, jak I etaptrasy na Naramowice, modernizacji GTR, przebudową torowiska na Wierzbięcicach i28 Czerwca 1956r.

Dział zajmujący się sprzedażą biletów opracuje kierunkirozwoju sieci dystrybucji biletów z uwzględnieniem nowych możliwościtechnologicznych (np. płatności bezdotykowych).

Zarząd Dróg Miejskich

Zdecydowaliśmy o przeprowadzeniu odpowiednich zmian, bynasza struktura była przyjaźniejsza dla mieszkańców miasta – wyjaśnia KrzysztofOlejniczak, dyrektor ZDM. – Aby uprościć strukturę, podzieliliśmy obowiązkizwiązane z przygotowaniem, realizacją i obsługą terenowo-prawną inwestycji.Każdy z etapów danego zadania ma odbywać się w ramach jednego wydziału. Takiescalenie działań przyspieszy cały proces inwestycyjny, skróci procespodejmowania decyzji oraz poprawi komunikację.

Po tym, jak stanowisko dyrektora objął Krzysztof Olejniczak,w ZDM nie zostało obsadzone jedno stanowisko zastępcy. Po reorganizacji niebędzie już także zastępcy dyrektora ds. ekonomicznych. Główny księgowy będziepodlegać bezpośrednio dyrektorowi ZDM.

Podobnie jak w ZTM, w ZDM będzie czterech zastępców: ds.inwestycji (Radosław Ciesielski), ds. utrzymania (Ireneusz Woźny), ds.bezpieczeństwa ruchu drogowego (Grzegorz Pluta) oraz ds. przestrzenipublicznej. Ten ostatni pion wyodrębniono w ramach przeprowadzonejreorganizacji struktur ZDM. Stanowisko zastępcy dyrektora odpowiedzialnego zaprzestrzeń publiczną obejmie Piotr Libicki. Będzie on nadal pełnił równieżfunkcję pełnomocnika prezydenta ds. estetyki. Przejście Piotra Libickiego wstruktury ZDM wskazuje na położenie szczególnego nacisku na kształtowanie przestrzeniw obrębie pasa drogowego i zieleni przyulicznej, włączając w to organizacjęspotkań z mieszkańcami i konsultacje społeczne.

W ramach reorganizacji ZDM przesunięto do MiejskiegoInżyniera Ruchu część zadań związanych z przygotowaniem projektów organizacjiruchu w ramach dróg gminnych i powiatowych. Zakres zarządzania drogamiwewnętrznymi pozostanie nadal w strukturach ZDM.

To duże ułatwienie dla mieszkańców miasta. Od tej porykażdy, kto będzie miał uwagi dotyczące np. oznakowania ulicy czy przesunięciaprzejścia dla pieszych, będzie mógł zgłosić je do MIR. ZDM będzie je opiniowałi realizował.

Miejski InżynierRuchu

Zmiany zajdą również u Miejskiego Inżyniera Ruchu. Odpoczątku roku działa on w ramach Biura Koordynacji Projektów i RewitalizacjiMiasta.

MIR korzysta z narzędzia „System WspierającyZarządzanie Ruchem”, które do końca 2019 roku będzie posiadało pełnąinwentaryzację całego miasta. Przejmie on zadania z ZDM, dotyczące projektóworganizacji ruchu na drogach publicznych (poza organizacjami ruchu dotyczącymisygnalizacji świetlnych). Znacząco przyspieszy to wykonanie projektów, aograniczenie zleceń zewnętrznych spowoduje znaczne oszczędności. Nastąpijednoznaczny podział ról przy rozpatrywaniu wniosków podmiotów zewnętrznychdotyczących zmian organizacji ruchu na drogach publicznych.

Powołany zostanie zespół ds. opiniowania projektóworganizacji ruchu wraz z ZDM, ZTM, MPK, SMMP. Projektant będzie składałdokumentację do MIR i Policji (w przypadku dróg wojewódzkich i krajowych). MIRbędzie zatwierdzać projekty na podstawie opinii. Uprości i skróci to procedury- dotychczas projektant składał do ZDM i ZTM osobne wnioski, a dopiero po ichuzyskaniu kierował je do MIR. Ważne projekty przygotowane przez MIR będąkonsultowane z radami osiedli i innymi podmiotami

Polityka Mobilności

Poza strukturalnymi i personalnymi zmianami bardzo ważnabędzie rewizja w zakresie dokumentów strategicznych i polityk transportowych.Do jesieni tego roku ma zostać zaktualizowany model ruchu Miasta Poznania.Ruszy też proces stworzenia kompleksowej „Polityki Mobilności”, nadktórym prace mają zakończyć się w 2020 roku.

– Chcemy uruchomić proces związany z tworzeniem jednej,spójnej polityki w zakresie mobilności i transportu – podkreśla GrzegorzKamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP. -Wspólnie wytworzyć jedną strategię, która będzie obejmowała wszystkie związanez transportem zagadnienia.

Uchylona ma zostać obowiązująca od 2008 roku politykaparkingowa i wprowadzone zarządzenie wzakresie standardów wskaźników parkingowych. Zmieniona również będzie politykatransportowa obowiązująca od 1999 roku.

Powstanie zintegrowana „Polityka mobilności” -dokument obejmujący wszystkie dziedziny w obszarze transportu i komunikacji,m.in. politykę transportową, parkingową, program rowerowy, program drogowy,plan zrównoważonego transportu publicznego oraz zagadnienia w zakresieelektromobilności.


Komentarze