TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Zapnij pasy. Dla bezpieczeństwa.
Piotr Kołaczek - Opublikowano: 04.03.2008 17:09:44 2 komentarze
Zapnij pasy. Dla bezpieczeństwa.

Start –zapnij pasy. Wznoszenie –ciągle pasy. Turbulencja –znowu pasy. Zniżanie i lądowanie –jeszcze raz: zapnij pasy. Do tego słyszysz, że byłoby dobrze, gdybyś je zapinał zawsze, kiedy siedzisz w fotelu. Masz wrażenie, że przez większą część lotu jesteś bezsensownie skrępowany? Kusi cię, żeby zignorować polecenie kapitana i oszukać stewardessy? Pewnie Ci się uda, tylko czy warto? Niektóre lotniczy przepisy bezpieczeństwa wydają się nieżyciowe, restrykcje przesadzone a załoga niepotrzebnie skrupulatnaw ich egzekwowaniu. A jednak wszystkie te ograniczenia mają sens. Większość z nich wprowadzono w życie jako zalecenia po wypadkach, w których ktoś zginął lub odniósł poważne obrażenia.

 

Pasy bezpieczeństwa w samolocie różnią się od samochodowych konstrukcją i przeznaczeniem. W samochodach instaluje się najczęściej pasy trójpunktowe, które podczas gwałtownego hamowania zapobiegają przemieszczaniu się ciała do przodu, a więc i uderzeniu wkierownicę albo szybę. W samolocie pasy obejmują pasażera tylko w talii, tułów nie jest przytrzymywany. Dlatego w sytuacji zagrożenia nagłym hamowaniem lub wyjechaniem poza pas startowy niezbędne jest przyjęcie pozycji bezpiecznej, demonstrowanej przed startem przez personel pokładowy i pokazanej na schematach umieszczonych w instrukcjach bezpieczeństwa. Pasy wielopunktowe, podobne do stosowanych w samochodach rajdowych, instaluje się jedynie na fotelach pilotów i personelu pokładowego.

Pojedynczy „pasażerski”pas biodrowy, zapobiega przede wszystkim urazom powstającym przy gwałtownych zmianach wysokości, na przykład w turbulencji. Podczas normalnego lotu manewry wznoszenia i zniżania rozpoczynają się i kończą łagodnie, są wykonywane z prędkością pionową zazwyczaj nie przekraczającą 10 –15 m/s. W niespokojnym, turbulentnym powietrzu samolot opada lub wznosi się bardzo gwałtownie, często z prędkością przekraczającą 30 m/s. Tak nagłą utratę wysokości można porównać z niespodziewanym, brutalnym wyszarpnięciem fotela spod pośladków. Siedzisko „ucieka”w dół a pas biodrowy ma pociągnąć ciało w ślad za nim. Nieprzypięty pasażer, zgodnie z zasadą bezwładności, będzie się poruszał w dół ale z prędkością znacznie mniejszą niż samolot. A to oznacza, że bardzo szybko dogoni go sufit kabiny, oddalony od głowy o nie więcej niż jeden metr. Ponieważ masa pasażera jest pomijalnie mała w porównaniu z masą samolotu (powiedzmy 70 kg i 20 000 kg) efekt spotkania głowy ze ścianką kabiny jest łatwy do przewidzenia.

Powie ktoś –zaryzykuję, moje bezpieczeństwo, moja sprawa. Gdyby „zbuntowany”pasażer zagrażał tylko sobie, być może załoga pokładowa nie nalegałaby tak bardzo na przestrzeganie przepisów. Problem w tym, że w wykonującym gwałtowne manewry samolocie wszystko, co raz zostanie wyrzucone w powietrze staje się pociskiem o nieprzewidywalnym kierunku, zasięgu i sile rażenia. Obojętne, czy będzie to pasażer, jego bagaż podręczny, aparat fotograficzny, książka, lornetka, laptop albo... dziecko. Z każdą „górką”i „dolinką”wykonaną przez samolot niezabezpieczone osoby i przedmioty będą się odbijać od ścian, wyposażenia kabiny i współpasażerów nabijając sińce, łamiąc kości, siejąc zamęt i spustoszenie.

 

Jak bardzo prawdopodobne jest wystąpienie podczas lotu sytuacji, w której zapięte pasy mogą uratować życie lub przynajmniej uchronić przed złamaniami i stłuczeniami? Trudno powiedzieć, bo nagła zmiana wysokości może wynikać z wielu przesłanek: meteorologicznych, technicznych, nawigacyjnych. To nie znaczy, że latanie jest niebezpieczne. Tak, jak nie jest niebezpieczna jazda autobusem komunikacji miejskiej. Trzymanie się uchwytów w autobusie trudno uznać za przesadną ostrożność. To samo można powiedzieć o pasach w samolocie: są środkiem bezpieczeństwa adekwatnym do sposobu podróżowania. Dobrze wyregulowane, niezbyt mocno dociągnięte nie przeszkadzają.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Pasy
Bezpieczenstwo
Samolot
  • ala – 04.08.2012

    A co zrobić jeżeli tak jak w moim przypadku poprostu się nie mogę dopiąć ?? Pasy są za krótkie . Co powinnam zrobić ?

  • ala – 04.08.2012

    A co zrobić jeżeli tak jak w moim przypadku poprostu się nie mogę dopiąć ?? Pasy są za krótkie . Co powinnam zrobić ?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....