TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Za tydzień decyzja o opłatach za parkowanie w Krakowie
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 11.07.2019 09:51:31
Za tydzień decyzja o opłatach za parkowanie w Krakowie (foto: UMK)

W przyszłą środę (17 lipca) na nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Krakowa radni zadecydują o opłatach za parkowanie. Według propozycji Zarządu Transportu Publicznego w ścisłym centrum mają one wzrosnąć z 3 do 9 zł; 7 lub 5 zł za pierwszą godzinę, w zależności od strefy.

Opłaty mają być pobierane także w weekendy. Do tej pory kierowcy za parkowanie w soboty i niedzielę w Krakowie nie płacili

"Uchwała jest przygotowywana z myślą o mieszkańcach Śródmieścia" – mówił w środę dyrektor Zarządu Transportu Publicznego, Łukasz Franek. Dodał, że miasto musi stosować narzędzia takie jak strefa płatnego parkowania, co daje szansę na większą rotację na miejscach parkingowych i ma zachęcać mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego. "Zawsze będzie pewna liczba osób, które muszą przyjechać do centrum samochodem, ale one także będą beneficjantami tych rozwiązań, bo nie będą krążyć w poszukiwaniu miejsc parkingowych" – dodał Franek.

Odnosząc się do kwestii stawek dyrektor Franek mówił, że 9 zł za godzinę parkowania w centrum to nie jest opłata zbyt wysoka, ale "rynkowa" - porównywalna z cenami, jakie obowiązują na parkingach komercyjnych. Dodał, że przy obecnej stawce strefa płatnego parkowania nie działa - ponad 90 proc. miejsc jest zajętych i trzeba krążyć co najmniej kilkanaście minut, żeby znaleźć wolne miejsce. "Tu nie chodzi o wpływy, ale o to, żeby było łatwiej zaparkować" – podkreślił.

Dodał, że od 16 lat – od 2003 r. - nie było żadnych zmian stawek, bo nie pozwalały na to przepisy krajowe i miasta nie mogły różnicować opłat. Jak poinformował w projekcie uchwały jest propozycja podzielenie podstref płatnego parkowania na trzy grupy cenowe – zależnie od atrakcyjności turystycznej i zatłoczenia na ulicach.

Radni z różnych klubów sygnalizowali, że zaproponowane stawki są zbyt wysokie, choć wszyscy byli zgodni, że podwyżki są potrzebne.

Włodzimierz Pietrus (PiS), występując w imieniu klubu, apelował o przesunięcie dyskusji na wrzesień, żeby po wakacjach głos w tej sprawie mogli zabrać krakowianie oraz przedstawiciele dzielnic. "Pan prezydent proponuje drożyznę. To drastycznie wysokie stawki. One powinny być podwyższone, ale nie w taki sposób" – mówił Pietrus.

"Strefa ma dwie podstawowe funkcje: albo skok na kasę, albo chcemy rotacji – pierwotny sens istnienia strefy był taki, żeby kształtować ruch tak, by nie było niedoboru miejsc parkingowych. Widzę, że bardziej chodzi o łupienie mieszkańców i turystów" – ocenił Pietrus. Dodał, że podwyższenie opłat ograniczy możliwość korzystania z tych obszarów miasta przez przedsiębiorców.

Radny Koalicji Obywatelskiej Wojciech Krzysztonek mówił, że wprowadzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania jest w interesie krakowian, którzy na jej terenie mieszkają, ale trzeba pamiętać także o tych, którzy żyją poza nią. "Te stawki są radykalnie za wysokie, nie do zaakceptowania dla mieszkańców" – mówił. Zaznaczył przy tym, że w jego ocenie opłaty trzeba podnieść, pamiętając jednak o tym, żeby nie było to zbyt dotkliwe dla przedsiębiorców.

Radny Przyjaznego Krakowa Łukasz Wantuch proponował zróżnicowanie stawek: wprowadzenie maksymalnych dla turystów, minimalnych dla mieszkańców.

"Przecież przy tych stawkach, spacer z rodziną po Plantach, pójście do kościoła, to 30 zł za trzy godziny. To horrendalna cena" – mówił radny PiS Michał Drewnicki. Dodał, że radni nie mieliby zastrzeżeń, gdyby polityka transportowa miasta była dobrze realizowana: szybko budowane byłby parkingi typu "park and ride", a miasto dążyłoby do budowy metra.

Radni mówili też, że można podnosić stawki, ale wtedy gdy mieszkańcy mają realną alternatywę, tymczasem w Krakowie opóźnienia w budowie nowych linii tramwajowych są ogromne. Trwają też remonty.

Wniosek klubu PiS o odrzucenie uchwały w pierwszym czytaniu nie zyskał poparcia radnych.

Prezydent Krakowa złożył wniosek o zwołanie w tej sprawie w przyszłą środę nadzwyczajnej sesji Rady Miasta. Wtedy radni mają zdecydować nie tylko o wysokości opłat za parkowanie, ale także o likwidacji spółki Miejska Infrastruktura, która do tej pory była odpowiedzialna za budowanie w mieście parkingów i obsługę strefy płatnego parkowania. Te zadania ma przejąć Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

"Powodem rozwiązania spółki jest niedostateczne tempo realizacji programu parkingowego w naszym mieście" - mówił wiceprezydent Andrzej Kulig. Dodał, że przyczyn takiej sytuacji było wiele i leżały one po stronie Miejskiej Infrastruktury i poza nią. M.in. chodziło o to, że nie udało się znaleźć sposobu, jak zgodnie z prawem łączyć środki tej spółki i ZIKiT, brakowało pomysłu na formułę przekazywania terenów należących do ZIKiT do Miejskiej Infrastruktury i był opór mieszkańców przeciw lokalizacjom parkingów. Wiceprezydent dodał, że spółka zarabiała z tytułu obsługi strefy ponad 50 mln zł rocznie, a ubiegły rok zakończyła zyskiem ok. 12 mln zł.

Radni wnioskowali o sporządzenie dodatkowego audytu i udzielenie im - jeszcze zanim podejmą decyzję w tej sprawie – kompleksowej informacji o sytuacji spółki, w tym – o sytuacji finansowej oraz stanie zatrudnienia.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Kraków
parking
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....