TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

W Tychach płatność za bilety kartą
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 05.02.2020 16:30:48
W Tychach płatność za bilety kartą

W pojazdach komunikacji miejskiej w Tychach i okolicy za bilet można płacić kartą zbliżeniową - poinformowała w środę rzeczniczka Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kamila Rożnowska. Najwcześniej w połowie 2021 r. ma to być też możliwe w całej Metropolii.

Jak poinformowała Rożnowska, płatności kartą zbliżeniową są już możliwe we wszystkich ok. 160 autobusach i trolejbusach w obrębie dawnego tyskiego porozumienia komunikacyjnego. Z początkiem 2019 r. tamtejsze samorządy powierzyły organizację komunikacji miejskiej Metropolii, wykorzystującej Śląską Kartę Usług Publicznych jako nośnik biletów elektronicznych.

"System ŚKUP tam nie występował, a po integracji transportu publicznego pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego, trzeba było go rozszerzyć właśnie o gminy podregionu tyskiego. Dlatego też opcja ta pojawi się w pierwszej kolejności w Tychach i okolicach" - wskazała Rożnowska. Dodała, że zamawiając nowe kasowniki dla systemu ŚKUP, zapewniono możliwość wykorzystania kart bankowych.

Docelowo opcja ta ma się pojawić we wszystkich pozostałych autobusach i tramwajach ZTM. "Chcemy, żeby to był standard w komunikacji, dlatego pracujemy nad tym rozwiązaniem w związku z planowaną i globalną modernizacją systemu ŚKUP. W pierwszej połowie tego roku chcemy ogłosić przetarg na jego modyfikację" - powiedział cytowany przez Rożnowską członek zarządu GZM Jacek Brzezinka.

Rzeczniczka Metropolii objaśniła, że aby kupić bilet za pomocą karty płatniczej, należy na ekranie głównym kasownika wybrać kolejno: rodzaj biletu (strefowo-czasowy lub w taryfie odległościowej), bilet normalny lub ulgowy oraz liczbę biletów (wszystkie zostaną wykorzystane od razu). Potem należy przyłożyć kartę do kasownika, a płatność potwierdzi informacja na wyświetlaczu.

Kasownik nie wydrukuje potwierdzenia płatności ani biletu. Podczas kontroli należy okazać kartę, za pomocą której kupiono bilet. Kontrolerzy – wyposażeni w odpowiednie terminale - zidentyfikują transakcję za pomocą unikalnego tokena, nie widząc danych karty. Zbliżeniowy sposób płatności w tyskich autobusach zrealizowano w standardzie MTT, którego bezpieczeństwo potwierdzają m.in. certyfikaty międzynarodowych organizacji płatniczych Visa i Mastercard.

Według wcześniejszych informacji zarząd GZM chce wprowadzić zbliżeniowe płatności w komunikacji miejskiej na całym swym terenie wraz z unowocześnieniem lub modyfikacją systemu ŚKUP. Będzie to możliwe po zakończeniu tzw. okresu trwałości unijnego projektu, który dofinansował wdrożenie ŚKUP, czyli po czerwcu 2021 r.

Wdrożony w 2015 r., z kilkuletnim opóźnieniem, system ŚKUP krytykowany jest jako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny. System działa off-line. Umożliwia to np. natychmiastowe kasowanie kartą biletu w kasowniku (bez łączenia z siecią), ale też wiąże się często z wielogodzinnym przekazywaniem na kartę kupionych przez portal ŚKUP biletów czy długim uruchamianiem systemu po każdym wyruszeniu pojazdu na trasę.

GZM od 1 stycznia 2019 r. przejęła - poprzez własny Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) - organizację komunikacji miejskiej na swoim terenie od trzech dotychczasowych organizatorów, w tym największego KZK GOP, który koordynował wdrażanie systemu ŚKUP. Przejmując prawa i obowiązki organizatorów Metropolia przejęła nadzór nad ŚKUP, sygnalizując przygotowania do wprowadzenia poprawek systemu.

Metropolia określiła założenia nowych rozwiązań - m.in. pracę systemu on-line, zmianę funkcji karty ŚKUP z nośnika danych na identyfikator klienta w systemie, z możliwością wykorzystania innych identyfikatorów, a także możliwość zapłaty środkami z systemu, kartą płatniczą, przelewem czy innymi formami płatności.

Umowę na dostarczenie i wdrożenie ŚKUP KZK GOP podpisał z konsorcjum Asseco Poland (obecnie Asseco Data Systems) i BRE Banku (obecnie mBank) w styczniu 2012 r. Finansowany m.in. unijnymi środkami system miał zacząć działać w 2013 r. Wdrażany stopniowo w drugiej połowie 2015 r., ruszył w listopadzie 2015 r.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Tychy
bilet
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....