Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Tychach płatność za bilety kartą

infotrans
05.02.2020 14:30
0 Komentarzy

W pojazdachkomunikacji miejskiej w Tychach i okolicy za bilet można płacić kartązbliżeniową – poinformowała w środę rzeczniczka Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii Kamila Rożnowska. Najwcześniej w połowie 2021 r. ma to być teżmożliwe w całej Metropolii.

Jak poinformowała Rożnowska, płatności kartą zbliżeniową sąjuż możliwe we wszystkich ok. 160 autobusach i trolejbusach w obrębie dawnegotyskiego porozumienia komunikacyjnego. Z początkiem 2019 r. tamtejsze samorządypowierzyły organizację komunikacji miejskiej Metropolii, wykorzystującej ŚląskąKartę Usług Publicznych jako nośnik biletów elektronicznych.

„System ŚKUP tam nie występował, a po integracji transportupublicznego pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego, trzeba było gorozszerzyć właśnie o gminy podregionu tyskiego. Dlatego też opcja ta pojawi sięw pierwszej kolejności w Tychach i okolicach” – wskazała Rożnowska. Dodała, żezamawiając nowe kasowniki dla systemu ŚKUP, zapewniono możliwość wykorzystaniakart bankowych.

Docelowo opcja ta ma się pojawić we wszystkich pozostałychautobusach i tramwajach ZTM. „Chcemy, żeby to był standard w komunikacji,dlatego pracujemy nad tym rozwiązaniem w związku z planowaną i globalnąmodernizacją systemu ŚKUP. W pierwszej połowie tego roku chcemy ogłosićprzetarg na jego modyfikację” – powiedział cytowany przez Rożnowską członekzarządu GZM Jacek Brzezinka.

Rzeczniczka Metropolii objaśniła, że aby kupić bilet zapomocą karty płatniczej, należy na ekranie głównym kasownika wybrać kolejno:rodzaj biletu (strefowo-czasowy lub w taryfie odległościowej), bilet normalnylub ulgowy oraz liczbę biletów (wszystkie zostaną wykorzystane od razu). Potemnależy przyłożyć kartę do kasownika, a płatność potwierdzi informacja nawyświetlaczu.

Kasownik nie wydrukuje potwierdzenia płatności ani biletu.Podczas kontroli należy okazać kartę, za pomocą której kupiono bilet.Kontrolerzy – wyposażeni w odpowiednie terminale – zidentyfikują transakcję zapomocą unikalnego tokena, nie widząc danych karty. Zbliżeniowy sposób płatnościw tyskich autobusach zrealizowano w standardzie MTT, którego bezpieczeństwopotwierdzają m.in. certyfikaty międzynarodowych organizacji płatniczych Visa iMastercard.

Według wcześniejszych informacji zarząd GZM chce wprowadzićzbliżeniowe płatności w komunikacji miejskiej na całym swym terenie wraz zunowocześnieniem lub modyfikacją systemu ŚKUP. Będzie to możliwe po zakończeniutzw. okresu trwałości unijnego projektu, który dofinansował wdrożenie ŚKUP,czyli po czerwcu 2021 r.

Wdrożony w 2015 r., z kilkuletnim opóźnieniem, system ŚKUPkrytykowany jest jako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny. Systemdziała off-line. Umożliwia to np. natychmiastowe kasowanie kartą biletu wkasowniku (bez łączenia z siecią), ale też wiąże się często z wielogodzinnymprzekazywaniem na kartę kupionych przez portal ŚKUP biletów czy długimuruchamianiem systemu po każdym wyruszeniu pojazdu na trasę.

GZM od 1 stycznia 2019 r. przejęła – poprzez własny ZarządTransportu Metropolitalnego (ZTM) – organizację komunikacji miejskiej na swoimterenie od trzech dotychczasowych organizatorów, w tym największego KZK GOP,który koordynował wdrażanie systemu ŚKUP. Przejmując prawa i obowiązkiorganizatorów Metropolia przejęła nadzór nad ŚKUP, sygnalizując przygotowaniado wprowadzenia poprawek systemu.

Metropolia określiła założenia nowych rozwiązań – m.in.pracę systemu on-line, zmianę funkcji karty ŚKUP z nośnika danych naidentyfikator klienta w systemie, z możliwością wykorzystania innychidentyfikatorów, a także możliwość zapłaty środkami z systemu, kartą płatniczą,przelewem czy innymi formami płatności.

Umowę na dostarczenie i wdrożenie ŚKUP KZK GOP podpisał zkonsorcjum Asseco Poland (obecnie Asseco Data Systems) i BRE Banku (obecniemBank) w styczniu 2012 r. Finansowany m.in. unijnymi środkami system miałzacząć działać w 2013 r. Wdrażany stopniowo w drugiej połowie 2015 r., ruszył wlistopadzie 2015 r.


Komentarze