Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Vozilla od kuchni

infotrans
31.01.2019 08:20
0 Komentarzy

Ponadrok temu na wrocławskieulice wyjechały bezemisyjne pojazdy należące do Vozilli. Podróżując pomieście w wielu miejscach możemy dostrzec charakterystyczny samochódmiejskiej wypożyczalni, której flota liczy 200 aut. Stanowią one najbardziejwidoczną część przedsiębiorstwa, u którego podstaw leży wiele procesóworaz schematówzapewniających wypożyczalni właściwe funkcjonowanie.

Wprowadzonaw listopadzie 2017 roku Vozilla jest pierwszym w Polsce miejskim systememcar-sharingowym opierającym się wyłącznie na samochodach elektrycznych. Zastworzenie MWSE odpowiedzialna jest warszawska firma Enigma specjalizująca się w projektowaniu systemówinformatycznych. Doświadczenia operatora były istotne przy tym projekcie, gdyż pozwoliłyna przeniesienie mechanizmówfunkcjonowania tradycyjnych wypożyczalni samochodów do wirtualnego świata.

Wdrożenie Vozilli poprzedziło wiele miesięcyskomplikowanych prac informatycznych, wykonywanych przez specjalnie powołany doobsługi tego projektu zespół firmy TechGarden. Nasz wysiłek został nagrodzony,ponieważ wszystkie mechanizmy od początku uruchomienia wypożyczalni funkcjonowałybardzo dobrze. Nie poprzestaliśmy na tym i cały czas rozwijamy poszczególnetechnologie. Wprowadziliśmy np.: system, który automatycznie wyłącza dostępność samochodu,któregopoziom baterii wynosi poniżej 12%, przez co takie auto możemy od razu wymienić naw pełni naładowane. Przyglądamy się również opiniom naszym użytkownikówi staramy się na bieżącona nie reagować. Przykładowo obecnie pracujemy nad dodaniem funkcji zgłaszaniausterek w pojazdach, o co często prosili kierowcy Vozilli– mówiMiłosz Franaszek, szef projektu Vozilla.

Rozmieszczeniepojazdów

Zaschemat rozmieszczenia samochodów miejskiej wypożyczalni na wrocławskich drogach w dużejmierze odpowiadają jej użytkownicy. Całość opiera się na naturalnym przepływieuczestnikówruchu w mieście. Rano większość floty przemieszcza się w okolice centrum, awieczorem rozjeżdża po obrzeżach strefy miejskiej. Obecnie po stronie Vozillirozważane jest wprowadzenie mechanizmów wspierających naturalne zjawiska wrozkładzie floty, dzięki czemu samochody powinny być bardziej dostępne w tychmiejscach, w których są najczęściej wykorzystywane.

Proces ładowania

Ładowaniestanowi największe wyzwanie dla wypożyczalni samochodów elektrycznych. Vozilla korzystaobecnie z ładowarek: własnych, miejskich oraz należących do partnerów. Składa się tona kilkanaście gniazd szybkiego (45 minut) i wolnego (4 godziny) ładowania, rozłożonychpo całym mieście. Na bazie obecnych możliwości infrastrukturalnych powstał specjalnyschemat logistyczny, dzięki któremu liczba zasilanych pojazdów w jednym czasie nie przekracza 10%całej floty. Wygląda on następująco: samochód, którego poziom baterii w momencie zakończeniawypożyczenia wynosi poniżej 12% zostaje automatycznie usunięty z aplikacji.Taka informacja zostaje przekazana do Biura Obsługi Klienta, którego pracownikwymienia dane auto na w pełni naładowane, a drugi pojazd na resztkach bateriizostaje zabrany do najbliższej ładowarki. Jest to proces odbywający się główniew nocy, przez co w ciągu dnia większość floty jest dostępna dla kierowców.

Więcej niż wypożyczalnia

Pozaproekologicznym aspektem działalności, Vozilla spełnia także inną rolę – edukacyjną.Jako pierwszy w Polsce operator elektrycznej floty pojazdów, ma zazdanie oswajać z elektromobilnością oraz uczyć mieszkańców jazdysamochodami elektrycznymi. W tym celu powstała seria filmów instruktażowych, prowadzone są działania w mediach społecznościowychoraz umieszczono oznaczenia informacyjne w autach. Kierowcy są też pod stałą opiekąBiura ObsługiKlienta działającego 24h na dobę. Różne funkcje czy lokalizacje samochodu są stalemonitorowane, dzięki czemu pracownik BOK może szybko, gdy kierowca nie spuści hamulca ręcznego lub zostawi samochód na płatnymparkingu. Natychmiastowe informowanie użytkowników w takichprzypadkach często pozwala uchronić ich przed konsekwencjami. Na wypadekewentualnych zdarzeń drogowych również wypracowano schemat postępowania: po powiadomieniuVozilli na miejscu pojawia się pracownik MWSE, który pomaga wypełnić dokumenty oraz załatwićwszelkie formalności związane z ubezpieczeniem. Działania te znacząco ułatwiają pierwszy kontakt z „elektrykiem”mieszkańcom Wrocławia oraz przyjezdnym.

Zależynam, aby użytkownicy nie bali się jazdy elektrykami, dlatego w czasie wypożyczeniaotaczamy ich szczególnąopieką. Staramy się także cały czas edukować wrocławian odnośnieprowadzenia samochodówelektrycznych, przez co z każdym miesiącem ta świadomość się zwiększa. Przezrok naszego funkcjonowania przyczyniliśmy się do poprawy infrastruktury ładowania,choć na pewno jeszcze jest wiele do zrobienia. Należy pamiętać, że niebawemnadejdzie czas przełomu w elektromobilności, wówczas mieszkańcy stolicy Dolnego Śląska będą przystosowani do funkcjonowania wnowych realiach – podsumowuje Miłosz Franaszek, szefprojektu Vozilla.


Komentarze