TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Ustawa o PTZ zamrożona. ZMPD ocenia sytuację
TransInfo.pl - Opublikowano: 04.08.2016 17:30:15 1 komentarz
fot. MIB

Podczas sejmowych prac nad nowelizacją ustawy o PTZ analizę aktualnej sytuacji na polskim rynku przewozów pasażerskich przedstawił Piotr Mikiel z Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Dzięki przedwakacyjnej nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym przez Sejm, o rok później wejdzie w życie m.in. przepis, zgodnie z którym rekompensatę otrzymywać będą wyłącznie przewoźnicy, z którymi organizatorzy, czyli jednostki samorządu terytorialnego, zawarli umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, a nie jak do tej pory wszyscy przewoźnicy stosujący ulgi ustawowe.

Uchwalona ustawa przewiduje, że podmioty prowadzące działalność w zakresie regularnego przewozu osób w krajowym transporcie drogowym, kolejowym, innym szynowym, linowym, linowo-terenowym, morskim i w żegludze śródlądowej będą mogły ją nadal wykonywać na podstawie posiadanych uprawnień, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2017 r. Do tej samej daty zachowają ważność zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym, wydane na podstawie przepisów dotychczasowych. To oznacza, że niebawem znowu czekają nas spore zmian i niepewność docelowych rozwiązań. Podczas sejmowych prac nad nowelizacją ustawy o ptz analizę aktualnej sytuacji na polskim rynku przewozów pasażerskich przedstawił Piotr Mikiel z Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i jednocześnie współautor projektu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:

- ?W związku z przesunięciem terminu wejścia w życie ustawy o ptz, samorządy zaprzestały wykonywania jakichkolwiek dodatkowych czynności związanych z organizowaniem transportu.

Wyjątkiem, proszę państwa, są przede wszystkim samorządy gmin miejskich, które organizują komunikację miejską. W tych gminach transport publiczny organizowany jest od 26 lat i nie ma tam tego zagrożenia. Gminy miejskie wiedzą, że muszą zorganizować transport komunikacji miejskiej i organizują. Pozostałe jednostki samorządu terytorialnego są w tym zakresie bardziej opieszałe.

Jeżeli mowa o marszałkach województw, warto jeszcze wskazać, że wszystkie urzędy marszałkowskie w naszym kraju ogłosiły swoje plany transportowe i są także dwa województwa, które w ogóle nie przewidują organizacji w transporcie drogowym. To jest województwo łódzkie i województwo śląskie. Oba województwa w ogóle nie przewidziały przewozów wojewódzkich w transporcie drogowym, skupiając się tylko i wyłącznie na transporcie kolejowym. Pozostałe województwa w mniejszym lub większym zakresie planowały organizację przewozów w transporcie drogowym. Niektóre w ostatnim czasie, pod koniec 2015 r. pod wpływem nacisku jednostek samorządu niższego szczebla poprawiały swoje plany transportowe i chociaż w minimalnym zakresie uwzględniały transport drogowy.

Jest jeszcze bardzo ważna informacja, proszę państwa. Otóż w ciągu ostatnich 10 lat liczba linii komunikacyjnych w transporcie drogowym spadła o 50%. Również o 50% spadła liczba pasażerów w publicznym transporcie zbiorowym. Mamy coraz większy obszar naszego kraju, do którego nie dojeżdża żaden środek transportu publicznego. Z tego punktu widzenia przedłużanie terminu wejścia w życie utrzymuje tendencję spadkową i musimy mieć tego świadomość.

Proszę państwa, z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym wiązano pewne nadzieje. Przede wszystkim na to, że zachęci albo zmobilizuje się samorządy do tego, żeby chciały się zająć transportem zbiorowym. Wiemy, że urzędy marszałkowskie zajmują się transportem kolejowym na poziomie wojewódzkim i wiemy, że gminy miejskie organizują komunikację miejską. W pozostałym zakresie od lat widzimy bardzo dużą bierność i trzeba to sobie dzisiaj powiedzieć, żebyśmy mieli świadomość sytuacji.

Proszę państwa, odnosząc się do propozycji zmian ? staram się, oczywiście, patrzeć na problem niezależnie, to przesunięcie terminu wejścia w życie jest przede wszystkim dobrą informacją dla opieszałych samorządów. To trzeba powiedzieć, proszę państwa, bo sześcioletni okres przejściowy wydawał się dostatecznym terminem na to, żeby się przygotować. Jak powiedział pan poseł Rzońca, były jednak samorządy, które się do tego przygotowały. Jak powiedziałem, gdy na początku roku dotarła informacja, że jest przesunięcie terminu, część samorządów w ostatnim momencie opóźniła czy wstrzymała swoje prace. Może też dlatego statystyki są takie niekorzystne.

Na pewno rozwiązanie z przesunięciem terminu wejścia w życie jest korzystne dla tej części przewoźników w transporcie drogowym, która w dużej części korzysta z dopłat do biletów ulgowych. Jednak proszę pamiętać, że dziś jest on zapewniony tylko tam, gdzie są potoki pasażerów. Tam, gdzie ich nie ma żaden przewoźnik komercyjny nie przyjdzie i to jest problem dla samorządu, jak znaleźć środki, żeby zorganizować transport na danym obszarze chociaż w minimalnym zakresie. Stąd też ważny jest element prawa wyłącznego, o którym również dzisiaj wspomnieliśmy, bo trzeba mieć albo pieniądze na organizację transportu, a wydaję się, że ciężko będzie je uzyskać w budżecie, albo inny instrument, który pozwala chronić to, co jest finansowane ze środków publicznych.

Proszę państwa, tak było w Polsce także w okresie międzywojennym. Cały transport przewozu osób, który był finansowany ze środków publicznych podlegał ochronie. Dziś trudno sobie wyobrazić, żeby bez tego instrumentu można było w przyszłości skutecznie zorganizować transport.

Dla kogo zatem, proszę państwa, projekt jest złą informacją? Przede wszystkim dla pasażera, o czym mówiłem. Zwłaszcza dla tego, który już dziś nie ma czym dojechać i jeszcze przez rok nie będzie miał. Wstrzymanie o rok to także opóźnienie możliwości polepszenia jakości taboru, który świadczy usługi przewozowe. Żaden przewoźnik nie zainwestuje, jeżeli nie ma pewności co do tego, że ma podpisaną umowę na realizację usług przewozowych w określonym czasie. Dlaczego w miastach widać poprawiający się tabor? Bo tam mamy umowy długookresowe a więc przewoźnik jest w stanie zainwestować w tabor, bo wie, że on mu się zamortyzuje. W pozostałym zakresie te możliwości są oczywiście ograniczone.?


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ZMPD
sejm
ptz
MIB
ustawa
  • Lops – 04.08.2016

    Wreszcie jakiś rozsądny głos w tej sprawie, ale do kogo on trafi?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....