Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trójmiasto z jednolitym systemem płatności

infotrans
28.09.2018 13:03
0 Komentarzy

Gdynia, podobnie jakSopot i Gdańsk, przyjęła uchwałę mającą kluczowe znaczenie dla wprowadzenia naPomorzu ujednoliconego systemu opłat za przejazdy komunikacją publiczną.

Mowa o aktach prawnych powierzających spółce InnoBalticazadania własne gmin i województwa z zakresu transportu publicznego. Po wielumiesiącach trudnych negocjacji udało się osiągnąć porozumienie pomiędzy trzemanajwiększymi organizatorami transportu publicznego w województwie, a zarazemtrzema właścicielami spółki InnoBaltica: Gminą Miasta Gdynia, Gminą MiastaGdańsk oraz Województwem Pomorskim. Każdy z tych trzech podmiotów, powierzającwykonanie niektórych zadań własnych w zakresie transportu zbiorowego spółceInnoBaltica, umożliwia jej tym samym uzyskanie dofinansowania budowy PlatformyZintegrowanych Usług Mobilności ze środków Programu Operacyjnego Infrastrukturai Środowisko. Platforma ma być miejscem, które scala wszystkie taryfy biletoweobowiązujące w województwie i umożliwia pasażerowi zakup biletu w sposóbuproszczony, niewymagający ich znajomości.

– Na tym rozwiązaniu skorzystają nie tylko mieszkańcy, aletakże turyści, często mający problem z odnalezieniem się w różnych systemach itaryfach obowiązujących w naszym regionie – mówi Marek Stępa, wiceprezydent ds.rozwoju. – To może ich zachęcić do częstszego korzystania z komunikacjimiejskiej podczas dużych wydarzeń kulturalnych czy sportowych i spowoduje, że dotarciena nie będzie prostsze.

W poniedziałek 24 września radni Sejmiku WojewództwaPomorskiego, w środę 26 września radni Gdyni, a w czwartek 27 września radniGdańska przyjęli te niezwykle ważne dokumenty.

– To dla nas wszystkich bardzo ważny i wyczekiwany moment –mówi Katarzyna Gruszecka – Spychała, wiceprezydent ds. gospodarki. –Uproszczenie systemu biletowego w Trójmieście to ułatwienie dla wszystkich osóbkorzystających z transportu publicznego i zarazem zachęta do szerszego korzystaniaz komunikacji publicznej.

InnoBaltica uzyskała już dwa unijne źródła finansowaniazwiązane z projektem PZUM. Fundusz Interreg Południowy Bałtyk pokrywa 85 proc.kosztów przeprowadzenia m.in. pilotażu (uzyskano kwotę 5,6 mln zł), natomiastinstrument ELENA zagwarantował kwotę blisko10 mln zł na pomoc techniczną – prace badawcze i analityczne związane zprojektem Platformy Zintegrowanych Usług Mobilności na Pomorzu. Aby cały tenprojekt spiąć finansowo i uzyskać kluczowe 90 mln zł dotacji na inwestycję,potrzebna jest deklaracja udziału od największych organizatorów transportu wwojewództwie pomorskim. I tą deklaracją są właśnie uchwały powierzeniowe, któreprzyjęli radni Sejmiku WP oraz Rady Miasta Gdańska i Gdyni.

Decyzje, jakie podjęli niemal jednogłośnie radni na finiszutrwającej kadencji samorządowej, dowodzą, że projekt uproszczenia systemubiletowego i ułatwienia korzystania z transportu publicznego mieszkańcom jestbardzo wyczekiwany społecznie. Uchwały są kamieniem milowym w jego tworzeniu.

O projekcie

InnoBaltica Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku to firma, którejmisją jest wdrażanie w życie innowacyjnych rozwiązań komunikacyjnych mającychbezpośredni wpływ na jakość życia ludzi.Najważniejszym realizowanym aktualnie projektem jest wprowadzenie naterenie całego województwa pomorskiego ujednoliconego systemu płatności zaprzejazdy środkami komunikacji zbiorowej, a także przejrzystego systemuinformacji pasażerskiej.

Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności pozwolimieszkańcom Pomorza korzystać z jednego z najbardziej nowoczesnych systemówpłacenia za przejazdy w Polsce. Żeby uiścić należność za podróż nie trzebabędzie kupować papierowego druczku ani wykonywać skomplikowanych czynności waplikacji telefonicznej. Spółka InnoBaltica przygotowuje program, który pozwolipasażerom zaplanować podróż i po prostupojechać – bez martwienia się, gdzie kupić bilet, ile trzeba za niego zapłacići z jakich ulg można skorzystać.

System projektowany w spółce InnoBaltica to przedsięwzięcieinnowacyjne w skali kraju, jak również Europy, zakłada bowiem zintegrowanie wzakresie wspólnego systemu poboru opłat wszystkich organizatorów i operatorówdziałających w segmencie publicznego transportu zbiorowego na obszarze regionu,ale z poszanowaniem odrębności każdego z nich i z zachowaniem jego taryf orazudzielanych ulg.

Zakłada się, że wprowadzenie systemu jednolitych, prostych iwygodnych płatności za przejazdy środkami komunikacji publicznej zwiększyatrakcyjność transportu zbiorowego, zmniejszy liczbę osób podróżującychprywatnymi samochodami osobowymi, a w konsekwencji wpłynie pozytywnie na stanśrodowiska i podniesie poziomu społecznego zadowolenia z oferty transportowej wwojewództwie pomorskim.

Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności składać się będziez następujących elementów:

· bazy centralnej, gdzie tworzone będą konta pasażerów;

· mechanizmu rozliczeniowego, który pozwoli na bezgotówkowyzakup biletów, a także przekazanie środków odpowiednim podmiotom (np. firmomprzewozowym, które zrealizowały przejazd);

· planera podróży, który pokaże, jak można dotrzeć z punktuA do punktu B, a także umożliwi bezpośrednie przejście do mechanizmu zakupubiletów;

· elementów identyfikujących pasażera podczas podróży (np.smartfon, karta pasażera NFC, karta bankomatowa czy bilet z kodem QR);

· urządzeń końcowych (urządzenia check-in/check-out,kasowniki).

Sercem całego systemu stanie się baza centralna, w którejzostaną zgromadzone konta użytkowników komunikacji zbiorowej, czyli pasażerów.Tam będą zapisane uprawnienia do ulg i podstawowe dane. Każda zarejestrowanaosoba będzie mogła powiązać ze swoim kontem kartę płatniczą, która umożliwiregulowanie należności za przejazdy.

Pasażer, wsiadając do autobusu, tramwaju czy trolejbusu,będzie musiał mieć przy sobie jedynie urządzenie, które pozwoli systemowi gorozpoznać (może to być aplikacja wtelefonie albo specjalna karta). Dalej system będzie działał już sam. Przeliczyprzejechane przystanki, dopasuje taryfę, naliczy należne ulgi (odpowiednie dla pojazdów komunikacji autobusowej czy dlapociągów), a następnie podsumuje opłaty. Ale to nie wszystko. Jeśli w ciągudoby okaże się, że pasażerowi bardziej opłacałoby się pojechać na „bilecie”dobowym niż na kilku jednorazowych – zmieni naliczone wcześniej opłaty natańszą opcję. I dopiero po takiej optymalizacji ściągnie pieniądze z kontapasażera.

W ramach programu zostanie udostępniony także planer -aplikacja umożliwiająca wytyczanie trasy przejazdu między dowolnymi miejscami zuwzględnieniem zapotrzebowania danego pasażera (w tym niepełnosprawnego).

System będzie zbudowany w taki sposób, żeby z uproszczonegomodelu płatności mogli korzystać nie tylko przewoźnicy świadczący usługikomunikacyjne w tradycyjnym rozumieniu. Będą mogli się do niego przyłączaćtakże organizatorzy, np. systemu roweru metropolitalnego, operatorzyudostępniający auta w ramach car-sharingu czy przewoźnicy komercyjni. Awszystko po to, żeby pasażer chętniej korzystał z komunikacji zbiorowej niż zprywatnego auta osobowego. Celem nadrzędnym, jaki przyświeca twórcom nowegosystemu, jest bowiem ograniczenie zanieczyszczania środowiska poprzez indywidualnyruch samochodowy.

Tworzony dla Pomorza system będzie miał jeszcze jedną ważnącechę. Pokaże przewoźnikom na bieżąco – on-line, jak dużo osób korzysta zkomunikacji zbiorowej na danych liniach; gdzie jest tłok, a gdzie autobusy czywagony kursują puste. To pozwoli przewoźnikom dostosować rozkłady i wielkośćpojazdów do rzeczywistego zapotrzebowania – zwiększyć częstotliwość nanajbardziej obleganych trasach, a obniżyć ją tam, gdzie zainteresowanie jestznikome.


Komentarze