TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Trasy rowerowe i parkingi P&R w ramach mazowieckiego ZIT-u
TransInfo.pl - Opublikowano: 11.03.2016 12:46:43 1 komentarz
Trasy rowerowe i parkingi P&R w ramach mazowieckiego ZIT-u

Bez korków i z czystszym powietrzem ? tak zmieniają się dziś miasta na całym świecie, by być przyjazne mieszkańcom. Tego typu założenia przyświecają też najnowszym dotacjom unijnym z RPO WM 2014-2020.

Ruszyły konkursy dotyczące budowy ścieżek rowerowych, a za chwilę rozpocznie się nabór na dofinansowania do budowy parkingów P&R na terenie tzw. Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego, czyli stolicy i poszczególnych gmin z powiatów warszawskiego zachodniego, pruszkowskiego, nowodworskiego, grodziskiego, żyrardowskiego, piaseczyńskiego, otwockiego, mińskiego, wołomińskiego i legionowskiego. Tylko w tym roku zarząd województwa przeznaczył na mobilność miejską ok. 250 mln zł.

W obecnych regionalnych programach operacyjnych miasta wojewódzkie i okoliczne gminy mogą sięgać nie tylko po dotacje w konkursach organizowanych dla całego regionu, ale też dodatkowo w ramach specjalnie stworzonego przez UE mechanizmu ? Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). W przypadku Mazowsza ZIT jest realizowany w obrębie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego ? porozumienie 40 samorządów, które mają wspólnie realizować projekty. Instytucjami Pośredniczącymi ds. ZIT są m.st. Warszawa, Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych i Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie.

Ruszyły już pierwsze konkursy dla Warszawy i okolic. W tym roku z RPO WM 2014-2020 w ramach ZIT będzie ogólnie sześć naborów konkursowych na kwotę 71,91 mln euro, czyli ok. 306 mln zł. ? Rozpoczynamy właśnie konkursy, w których wyłonione zostaną projekty zrealizowane z funduszy unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Blisko 300 mln zł przeznaczonych zostanie na tzw. mobilność miejską, czyli ścieżki rowerowe i parkingi dla osób, które będą się chciały przesiąść do komunikacji miejskiej. ? podkreśla wicemarszałek Wiesław Raboszuk

To ważna chwila z tego względu, że po pierwsze nigdy nie mieliśmy możliwości, żeby sami jako gminy zaproponować to, na co chcielibyśmy, żeby środki były przeznaczone, a po drugie to pierwszy raz w historii, Warszawie z sąsiednimi gminami udało się wypracować wspólną strategię ? podsumowuje dotychczasowe prace nad ZIT Michał Olszewski, zastępca prezydent m.st. Warszawy. ? Z naszej perspektywy bardzo ważne było to, poskromienie naszych oczekiwań, które mamy jako Warszawa, bo wiemy, że im więcej projektów trafi do metropolii warszawskiej, tym bardziej będziemy my w Warszawie z tego korzystali, ponieważ większa ilość ścieżek rowerowych, parkingów ?Parkuj i Jedź? w metropolii to czystsze powietrze w Warszawie, mniej samochodów wjeżdżających do Warszawy. W tym jest pełna synergia.

Trwa właśnie nabór na wnioski o dofinansowanie projektów dotyczących edukacji. Dzięki nim dzieci w wieku przedszkolnym i uczniowie objęci wsparciem będą mogli rozwijać kluczowe kompetencje niezbędne na rynku pracy ? matematyczno-przyrodnicze, z zakresu informatyki i językowe. Do czerwca i lipca potrwają konkursy związane z usprawnianiem mobilności miejskiej ? dotyczące budowy ścieżek rowerowych i parkingów P&R. Jeszcze w pierwszym półroczy ogłoszone będą także konkursy dot. terenów inwestycyjnych oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego, a pod koniec roku będzie można w ramach ZIT starać się o dotację na tworzenie miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 (żłobków, klubów dziecięcych lub zatrudnienia dziennego).

Czas na transport

Specjalna pula unijnych pieniędzy ma pomóc w zmianie podejścia do transportu i sposobu przemieszczania się w obrębie tego obszaru. W tym roku są dwa konkursy dotyczące mobilności miejskiej ? trwający już nabór na tworzenie ścieżek rowerowych, które mają sprawić, że chętniej będziemy przesiadać się z samochodów na rowery, oraz przewidziany na 31 marca nabór na dotacje dotyczące budowy parkingów P&R. Oba typy inwestycji to nic innego jak troska o czystsze powietrze i odciążenie zakorkowanych dróg. Realizowane będą w ramach poddziałania 4.3.2 ? Mobilność miejska w ramach ZIT.

Rowerem ? zdrowiej i bez korków

Dotacje na tworzenie infrastruktury rowerowej mogą uzyskać samorządy. Obejmą one jedynie te ścieżki, które są odciążeniem zakorkowanych ulic. Mają być bezpieczną drogą do pracy, szkoły, połączeniem transportu indywidualnego z publicznym. Na dofinansowanie nie mogą liczyć trasy, które zostały zaprojektowane jako infrastruktura turystyczno-rekreacyjna.

Pozytywnie na ocenę projektu będzie wpływać m.in. ilość międzygminnych połączeń granicznych. Chodzi o to, by stworzyć sieć dróg rowerowych, które pozwolą mieszkańcom sąsiadujących ze sobą gmin przemieszczać się rowerem do pracy czy szkoły. Ścieżki powinny być też połączone z przystankami, węzłami przesiadkowymi.

Ważne będzie też zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym ? stworzenie odpowiedniego oznakowania ścieżek lub pasów dla rowerów oraz wyznaczenie śluz czy przejazdów rowerowych przez skrzyżowania. Dofinansowanie obejmie pełną infrastrukturę rowerową ? np. tworzenie miejsc parkingowych dla jednośladów, kładek i tuneli pieszo-rowerowych, a także przebudowa schodów na pochylnie, które posłużą rowerzystom.

Preferencję w konkursie będą miały projekty o dużej skali oddziaływania oraz takie, które kompleksowo rozwiązują problemy zanieczyszczenia powietrza, korków i zwiększają bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Nabór wniosków na tego typu inwestycje potrwa do 29 lipca 2016 r. W tym roku na konkursy przeznaczono z RPO WM 2014-2020 ok. 186 mln zł. Efektem końcowym do 2023 r. ma być ponad 130 km ścieżek na terenie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego.

Z samochodu do komunikacji publicznej

Dużym ułatwieniem dla kierowców w poruszaniu się w obrębie aglomeracji warszawskiej są parkingi Park&Ride (Parkuj i Jedź). Samorządy mogą ubiegać się o dofinansowanie na tworzenie takich miejsc do 30 czerwca. W tym roku przeznaczone jest na to ok. 64 mln zł w ramach ZIT. Docelowo do 2030 r. na terenie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego ma powstać dziewięć takich parkingów (w sumie z 950 miejsc parkingowych).

Konkurs jest tak pomyślany, by stworzyć kompleksowe rozwiązania. Nie chodzi tylko o budowę parkingu. Poza tym, że powinien on być skorelowany z transportem publicznym (najlepiej przy węźle przesiadkowym), to dodatkowo punktowane jest jego powiązanie ze ścieżkami rowerowymi. Ocenie podlega również to, ile miejsc parkingowych dla rowerów się w nim znajdzie.

Ze względu na potrzebę świadomego kształtowania przestrzeni publicznej duży wpływ na wysoką ocenę inwestycji będą miały obiekty, które zostały zaprojektowane w wyniku konkursu architektonicznego lub urbanistycznego.

Wnioski w obu konkursach wraz z załącznikami powinny być przygotowane i złożone za pomocą systemu elektronicznego MEWA 2.0 dostępnego w serwisie www.funduszedlamazowsza.eu.

Tegoroczne konkursy przewidziane dla ZIT w ramach RPO WM 2014-2020:

W trybie pozakonkursowym odbywają się nabory wniosków na projekty dotyczące e-usług (Poddziałanie 2.1.2 E-usługi dla Mazowsza w ramach ZIT ? na ten rok przeznaczona jest cała dostępna pula środków ? ok. 118,2 mln zł) oraz promocji gospodarczej regionu w wymiarze krajowym i międzynarodowym (Poddziałanie 3.2.1 Promocja gospodarcza regionu w ramach ZIT ? na ten rok przeznaczona jest cała dostępna pula środków ? ok. 24 mln zł).

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) to mechanizm, który został stworzony dla Warszawy i obszaru funkcjonalnego wokół. W RPO WM 2014-2020 na inwestycje zaplanowane w ramach ZIT przeznaczonych jest 165,8 mln euro, czyli ok. 700 mln zł. Liderem ZIT jest m.st. Warszawa, które od lipca 2015 r. jest też Instytucją Pośredniczącą ds. ZIT. Mazowiecki ZIT tworzy 40 powiązanych funkcjonalnie gmin: m.st. Warszawa, Błonie, Brwinów, Czosnów, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Halinów, Izabelin, Jabłonna, Jaktorów, Józefów, Karczew, Kobyłka, Konstancin-Jeziorna, Legionowo, Leszno, Lesznowola, Łomianki, Marki, Michałowice, Milanówek, Nadarzyn, Nieporęt, Nowy Dwór Mazowiecki, Otwock, Ożarów Mazowiecki, Piaseczno, Piastów, Podkowa Leśna, Pruszków, Radzymin, Raszyn, Stare Babice, Sulejówek, Wiązowna, Wieliszew, Wołomin, Ząbki, Zielonka, Żyrardów. Opracowana została Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego 2014-2020+. Tworzyły ją wspólnie samorządy wchodzące w skład porozumienia.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Mazowsze
drogi
parking
ZIT
  • Sprytnie – 14.03.2016

    W ramach rozwoju transportu zbiorowego budujemy... parkingi dla samochodów osobowych. Tak wykorzystamy pieniądze, które w poprzedniej perspektywie finansowej szły na budowę miejskich autostrad przy okazji remontów torów tramwajowych :)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....