TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Transportowa piątka od stowarzyszeń dla rządu
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 06.03.2019 13:00:07
Transportowa piątka od stowarzyszeń dla rządu

Zorganizowanie transportu publicznego na jednym szczeblu samorządu, wspólne organizowanie przewozów autobusowych i kolejowych, czy nowy system finansowania - to niektóre propozycje dotyczące transportu publicznego zaprezentowane w środę - 5 marca - przez Stowarzyszenia Miasto Jest Nasze i Klub Jagielloński.

Jan Mencwel (Miasto Jest Nasze) wyjaśnił w środę - 5 marca -  na konferencji prasowej, że propozycje związane z transportem zostaną skierowane do premiera Mateusza Morawieckiego i marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego w formie petycji.

-"Kiedy rząd będzie pracował nad projektami ustaw, które mają ratować transport publiczny, to chcielibyśmy, żeby te nasze postulaty były po prostu wzięte pod uwagę przy pracach nad tymi projektami. My się chętnie jako strona społeczna włączymy, ale niestety były zapowiedzi, że ma to być zrobione bardzo szybko, więc chcemy po prostu, żeby jak najszybciej dotarły nasze postulaty do rządzących" - podkreślił Mencwel.

Po pierwsze: samorząd

Pierwszą propozycją zawartą w petycji jest zorganizowanie transportu publicznego na jednym szczeblu samorządu.

-"Obecnie odpowiedzialność jest rozmyta, transport organizują (lub nie) gminy powiaty i województwa. Brakuje w Polsce kompetentnych kadr do organizacji transportu publicznego. Naturalną bazą do tworzenia zespołów organizujących i koordynujących transport publiczny w regionach są urzędy marszałkowskie. Za organizacją transportu publicznego na poziomie województw przemawiają też korzyści skali i pozytywne efekty koordynacji różnych gałęzi transportu na jednym szczeblu" - podkreślają stowarzyszenia.

Po drugie: Z koleją

Ich kolejną propozycją jest wspólne organizowanie przewozów autobusowych i kolejowych.

-"Transport to jeden system i poszczególne gałęzie nie mogą funkcjonować w oderwaniu od siebie. Model transportowy powinien opierać się o kolej, a autobusy powinny dowozić pasażerów do linii kolejowych i jeździć tam, gdzie kolej nie dociera" - czytamy w petycji.

Zdaniem stowarzyszeń transport publiczny powinien być alternatywą dla samochodu.

-"Rozkład jazdy i sieć połączeń powinny być dostosowane do potrzeb pasażerów, a nie życie pasażerów dostosowane do rozkładu jazdy" - podkreślono w petycji.

Transportowe standardy

Stowarzyszenia proponują też minimalne standardy zapewniające bezpieczeństwo transportowe na które składają się: sieć połączeń użyteczności publicznej, co najmniej 4 pary połączeń na dzień między sąsiadującymi gminami, a także pomiędzy sąsiadującymi miastami powiatowymi, regularne kursy przez cały dzień - również w soboty, niedziele i święta, przystępne ceny, integracja taryfowa oraz stabilny rozkład jazdy i tabor dostosowany do osób starszych z niepełnosprawnościami i z wózkiem.

Ostatnim elementem zaprezentowanej "piątki transportowej" jest nowy system finansowania.

-"Zamiast obecnych dopłat do biletów ulgowych - dotacja celowa dla samorządu z budżetu państwa na współfinansowanie transportu publicznego, premiowanie samorządów, które: otwierają przewozy szkolne, zawierają porozumienia z innymi samorządami, organizują transport tam, gdzie go do tej pory nie było" - czytamy w piśmie.

Transportowe wykluczenie

-"Zgodnie z szacunkami z kwietnia 2018 r. nawet 14 mln osób w Polsce pozostawało bez dostępu do zorganizowanego transportu zbiorowego. Od tego czasu po cichu kolejni przewoźnicy ogłaszali obcięcie połączeń lub ich likwidację. Mapa białych plam wciąż się powiększa" - podkreślono w uzasadnieniu petycji.

Jak dodano, "właściwe zdiagnozowanie problemu to w polityce połowa sukcesu, dlatego cieszy, że wśród postulatów wyborczych Prawa i Sprawiedliwości ogłoszonych przez Jarosława Kaczyńskiego znalazł się ten o walce z wykluczeniem transportowym Polski +średnich miast+. Jednak od właściwej diagnozy do faktycznego rozwiązania problemu droga jest długa i największą przeszkodą nie są wcale pieniądze".

"Z tego powodu jako Stowarzyszenie Miasto jest Nasze oraz Klub Jagielloński przygotowaliśmy własną +piątkę transportową+, czyli pięć postulatów, dzięki którym Polska zyska sprawny i wydajny system transportu publicznego. W zasadniczy sposób pozwoli to zmienić realia życia na polskiej prowincji" - czytamy w uzasadnieniu petycji. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKS

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....