Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Testowy monitoring pojazdów na warszawskim Nowym Świecie

infotrans
06.04.2016 12:07
0 Komentarzy

Traktem Królewskim mogą poruszaćsię jedynie pojazdy posiadające odpowiednie ? wydawane przez ZDM ? zezwolenie.Pomimo tego wielu kierowców łamie zakaz wjazdu. Dlatego rozpoczynają się testyurządzeń, które będą mogły automatycznie kontrolować wjeżdżające pojazdy.

Testy odbywająsię w ramach inicjatywy Klastra ITS (Inteligentnych Systemów Transportowych),przy udziale Politechniki Warszawskiej i Kapsch Telematic Services. Na razieobejmą odcinek Nowego Światu 
od ul. Smolnej do ul. Świętokrzyskiej.

Jak to działa?

Testowerozwiązanie będzie działało w oparciu o dane pozyskiwane z dwóch tzw.wirtualnych bram. Kamery ANPR będą odczytywały tablice rejestracyjne pojazdów iporównywały te dane z bazą zezwoleń wydanych przez ZDM. Urządzenia będąwkomponowane w wystrój Traktu Królewskiego, zgodnie z wytycznymi KonserwatoraZabytków. Trwające obecnie prace montażowe zostaną ograniczone do minimum:kamery będą zamontowane na słupach oświetleniowych, a wygląd pozostałegosprzętu będzie dostosowany do małej architektury Traktu Królewskiego.

Centralnączęść systemu stanowi serwer z oprogramowaniem obsługującym bazę danychpojazdów 
z identyfikatorem TK oraz zarządzającym wydawaniem takich identyfikatorów,nadawaniem uprawnień 
i personalizacją wydanych zezwoleń. Dane do tego serwera będą przesyłane zapomocą sieci komórkowej.

Pół roku testów

Testy potrwająpół roku. Po tym okresie będzie można ocenić przydatność takich rozwiązań dostosowania w polskich miastach: nie tylko w przypadku stref zabytkowych (jak TraktKrólewski), ale także do kontroli i egzekwowania zakazu wjazdu pojazdów ciężkich do poszczególnych stref miasta.

Na obecnymetapie dane zbierane w ramach testów posłużą wyłącznie do oceny skali zjawiskai skuteczności urządzeń. W przyszłości natomiast będą mogły być podstawą donakładania mandatów przez uprawnione służby.

Testowanysystem to w Polsce nowość. Podobne rozwiązania są jednak stosowane w innycheuropejskich miastach. Najbardziej znanym przykładem jest Londyn. Najwięcejmiast z monitorowanym ruchem 
w zabytkowych dzielnicach znajduje się jednak we Włoszech. Jest ich obecnie270: to m.in. Rzym, Mediolan, Neapol, Como czy Cremona.

Z badańprzeprowadzonych po wdrożeniu podobnych rozwiązań w innych miastach wynika, żeefektem egzekwowania ograniczeń ruchu jest znaczne obniżenie emisji spalin izanieczyszczeń. Poprawia to jakość życia mieszkańców i turystów, ogranicza teżniekorzystny wpływ spalin na historyczną architekturę. 
Nie bez znaczenia jest również fakt, że nieuprawnione pojazdy utrudniająprzejazd innym, szczególnie autobusom komunikacji miejskiej.

Komentarze