Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stołeczny ZTM sprawdza jak działa klimatyzacja

infotrans
10.06.2019 10:25
0 Komentarzy

Komfort podróży jestbardzo ważny, dlatego codziennie pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego sprawdzajądziałanie klimatyzacji.

Codziennie pracownicy ZTM kontrolują działanie klimatyzacji– wsiadają do pojazdu z termometrem i sprawdzają temperaturę. I tak np. wczwartek 6 czerwca sprawdzili 172 pojazdy. W 12 z nich wykrylinieprawidłowości. W takim przypadku pojazd WTP może być odesłany do zajezdni(decyzję podejmuje dyżurny ZTM), a operator obsługujący daną linię ukaranyfinansowo.

Coraz więcej pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznegojest wyposażonych w klimatyzację, choć trzeba pamiętać, że po aglomeracjijeżdżą też pojazdy, które takich urządzeń nie mają – to ok. 200 autobusów i ok.250 tramwajów. Wtedy świeże powietrze wpada do pojazdu przez otwarte okna iszyberdachy w suficie. Do tego jeszcze systemy klimatyzacyjne mogą się różnićpomiędzy poszczególnymi typami autobusów. Obecnie wszystkie nowe autobusypodstawiane przez przewoźników mają już klimatyzację, a Tramwaje Warszawskieprzygotowują się do podpisania umowy na kupno 213 nowoczesnych, klimatyzowanychskładów.

W najnowszych pojazdach klimatyzacja jest automatyczna -chłodzeniem steruje komputer a prowadzący pojazd nie ma wpływu na jejdziałanie. Moc chłodzenia uzależniona jest od temperatury panującej nazewnątrz. Jeśli temperatura przekracza 20 stopni i powietrze z nawiewu niewystarcza, włącza się klimatyzacja, która dąży do tego, by wewnątrz autobusubyło około 22 stopni Celsjusza. Jeśli upały są wyższe, to w autobusie teżbędzie cieplej, zawsze jednak komputer będzie dążył do tego, by uzyskaćtemperaturę o ok. 6 stopni niższą od panującej na zewnątrz. W ten sposób pasażerowie,wchodzący do pojazdu z rozgrzanego przystanku i tak odczują przyjemną różnicę.W starszych pojazdach klimatyzacja może być włączona lub wyłączona ręcznie alejuż jej praca jest automatyczna. Za utrzymanie odpowiedniej temperatury wklimatyzowanych tramwajach odpowiadają czujniki. Temperatura w wagonie powinnabyć utrzymana na poziomie około 20 stopni.

Zdarza się, że mimo włączonych urządzeń klimatyzacyjnychpasażerowie odczuwają zbyt wysoką temperaturę. Otóż klimatyzatory w pojazdachkomunikacji miejskiej mają bardzo trudne zadanie do wykonania – ochłodzeniewnętrza, gdy pojazd zatrzymuje się co kilkaset metrów i otwiera drzwi, przezktóre wpada ciepłe powietrze. Dodatkowo jeszcze powietrze wewnątrz „ogrzewają”pasażerowie, a ich liczba zmienia się na każdym przystanku. Dlatego też czasamitemperaturę wewnątrz pasażerowie mogą odczuwać jako niekomfortową.


Komentarze