Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sprint przyspieszy opolskie autobusy. Dzięki ITS

infotrans
15.01.2020 10:30
0 Komentarzy

10 stycznia władze Opola i przedstawiciele firmySprint, podpisali umowę na budowę Inteligentnego Systemu Transportu (ITS). Najego zrealizowanie przeznaczone zostanie ok. 37,8 mln złotych.

Zakończenie praczaplanowano na ostatni kwartał 2021 roku. Opole otrzymało na tę inwestycjędofinansowanie z Unii Europejskiej.

Podstawą systemu ITS będą urządzenia monitorującenatężenie ruchu na 49 najbardziej ruchliwych skrzyżowaniach w całym mieście. Napodstawie pomiarów system będzie w stanie określić gdzie tworzą się korki i takregulować cyklami świateł na innych skrzyżowaniach, aby rozładowywać zatory iusprawniać komunikację.

Waldemar Matukiewicz, wiceprezes firmy Sprint zaznaczył, żedzisiaj trudno dokładnie określić o ile minut system usprawni ruch wśródmieściu, natomiast na podstawie ITS który wdrożono już w Chorzowie, czyBielsku-Białej to w tych miastach czas przejazdu skrócił się od kilkunastu tokilkudziesięciu procent.

– Priorytet będą miały na przykład autobusy. Gdy zbliżą się doskrzyżowania, wówczas włączy się dla nich zielone światło. Podobne urządzenia będą montowane również w karetkach czy radiowozach – podkreślił Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola.

Inne zadania

W ramach opolskiego ITS-u powstanie system rozpoznawaniatablic rejestracyjnych samochodów, który pozwoli weryfikować czas przejazduprzez miasto. Wówczas będziemy wiedzieli, które ulice są zakorkowane, po tożeby wybrać alternatywną trasę przejazdu.

Do tego inwestycja obejmie też m.in. systeminformacji parkingowej o wolnych miejscach i naprowadzania na nie kierowców, wczym pomoże specjalnie utworzona aplikacja mobilna. W strategicznych miejscachzostaną zamontowane elektroniczne tablice zmiennej treści informujące ooptymalnych trasach przejazdu, stacje meteorologiczne mierzące też poziomhałasu i zanieczyszczeń oraz kamery monitorujące przejazdy samochodów. Donagrań z monitoringu dostęp będzie miała policja oraz straż miejska. Wszystkobędzie podpięte do Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym, którebędzie się mieścić w Parku Naukowo-Technologicznym.

Od podpisania umowy firma Sprint ma 8 miesięcy nawykonanie projektu, natomiast prace związane z położeniem 20 kilometrówświatłowodu, montażem kamer, tablic informacyjnych na głównych skrzyżowaniach,mają się zakończyć w październiku 2021 roku.

Na zdjęciach od lewej: Waldemar Matukiewicz -Wiceprezes Zarządu Sprint S.A., Arkadiusz Wiśniewski – Prezydent Miasta Opola,Renata Ćwirzeń-Szymańska – Skarbnik Miasta Opola, Małgorzata Stelnicka -Wiceprezydent Miasta Opola, Teresa Sobel-Wiej – Dyrektor Miejskiego ZarząduDróg w Opolu.

Komentarze