TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Śląskie ze studium transportowym dla GZM
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 29.08.2017 08:36:43 1 komentarz
Śląskie ze studium transportowym dla GZM

Studium transportowe na potrzeby powstającej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii powstanie do końca 2019 r. Od połowy września ruszą badania ankietowe, które zbierając część potrzebnych danych, obejmą m.in. blisko 20 tys. gospodarstw domowych.

Studium ma ujmować wszystkie elementy związane z perspektywą rozwoju centralnej części woj. śląskiego - w kontekście m.in. transportu, infrastruktury drogowej czy zrównoważonej mobilności miejskiej. Opracowanie ma ułatwić samorządom metropolii planowanie i wzmacnianie dotychczasowych działań w zakresie usprawnienia i integracji komunikacji, poprawy bezpieczeństwa czy zmniejszenia zanieczyszczeń.

Związek metropolitalny pod nazwą Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstał 1 lipca 2017 r., a zacznie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - zrzeszy 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób.

Studium transportowe dla powstającej metropolii zamówił Związek Subregionu Centralnego Woj. Śląskiego – organizacja utworzona m.in. dla koordynacji środków unijnych z wykorzystaniem mechanizmu tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (zarządza w tym kontekście ponad miliardem złotych).

Prace nad dokumentem rozpoczęły się jeszcze przed formalnym utworzeniem metropolii. Jak poinformował PAP Adam Dziugieł ze Związku Subregionu Centralnego, z wybranym wykonawcą – konsorcjum firm z sopocką spółką PBS na czele – prowadzone są obecnie końcowe ustalenia nt. badań ankietowych dotyczących podróży mieszkańców po regionie, jakie na potrzeby studium będą prowadzone od 19 września do 18 listopada br.

Badania te – z udziałem ankieterów - mają odbyć się w blisko 20 tys. wylosowanych gospodarstwach domowych. Dodatkowe będą prowadzone w centrach handlowych, na parkingach wielkopowierzchniowych czy też na przystankach komunikacji miejskiej oraz kolejowej.

Aby ankieterom udało się pozyskać jak najwięcej informacji, badania poprzedzi rozpoczynana z początkiem września akcja informacyjno-promocyjna, która obejmie m.in. banery reklamowe, reklamę mobilną, ulotki, ogłoszenia, plakaty w środkach komunikacji oraz stronę internetową (gdzie również będzie można wypełnić ankietę).

Inicjatorzy przedsięwzięcia chcą w ten sposób uprzedzić mieszkańców, aby ci - spotykając ankieterów - nie mieli obaw, że chodzi np. o wyłudzanie informacji. Ankieterzy będą bowiem pytali m.in. o informacje wrażliwe, np. kto, kiedy wychodzi i wraca do domu, aby móc potem szczegółowo zobrazować podróże w regionie.

Po zakończeniu badań wykonawca będzie gromadził i opracowywał dane. Wiosną 2018 r. rozpocznie się kolejna część diagnostyczna: pomiary ruchu, weryfikacja przepływów pojazdów w wybranych miejscach pomiarowych. Po opracowaniu tych wyników, od czerwca 2018 r. rozpocznie się tworzenie komputerowych modeli ruchu.

Potem powstać mają modele prognostyczne oraz analizy ruchu. Te prace scenariuszowe mają ułatwić pokazanie przyszłości transportu w regionie i zaproponowanie pod tym kątem optymalnych rozwiązań czy inwestycji. Na koniec powstać ma plan mobilności miejskiej, a złożone w całość opracowanie będzie jeszcze konsultowane społecznie. Cały dokument ma być gotowy do końca 2018.

Szczegółowe badania będą prowadzone na obszarze metropolii oraz Jaworzna (studium zamawiano, zanim jeszcze to miasto zdecydowało o nieprzystępowaniu do nowego organizmu). Część badań ankietowych czy też badań ruchu zostanie wykonana także na terenie wokół metropolii oraz w przylegających do subregionu centralnego gminach sąsiednich województw.

W przygotowanie studium zaangażowały się już: Związek Subregionu Centralnego, poszczególne samorządy, organizatorzy publicznego transportu zbiorowego, Górnośląski Związek Metropolitalny oraz urząd marszałkowski i jego spółka Koleje Śląskie. Ostatnio do tej grupy dołączyli też przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych.

Satysfakcję z zaangażowania w prace nad studium zarządcy kolejowej infrastruktury wyraził w rozmowie z PAP prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński - w kontekście wcześniejszej informacji, że w obecnej perspektywie finansowej PLK nie zrealizują rozbudowy linii kolejowej E 65 na odcinku Będzin-Katowice-Tychy. Inwestycja ta umożliwiłaby tworzenie kolei metropolitalnej.

W tej sprawie Chęciński spotkał się niedawno z wiceministrem infrastruktury Andrzejem Bittelem i przedstawicielami PLK. Uzyskał informację, że powodem rezygnacji z przedsięwzięcia są niewystarczające środki europejskie (z programu CEF), deklarację wiceministra Bittela co do starań, aby kolej metropolitalna znalazła się w rządowym Programie dla Śląska, a także zobowiązanie PLK do włączenia się w prace nad koleją metropolitalną (w kontekście studium i współpracy z metropolią).

"Jest propozycja, aby - jak już ukonstytuują się władze metropolii – podpisały one z PLK porozumienie o współfinansowaniu projektowania czy też szerszej współpracy, aby wspólnie przeznaczyć pewne środki na rozwój transportu szynowego w metropolii. Ze strony PLK jest pełna otwartość na taką współpracę" - wyjaśnił Chęciński.

Jak informował wcześniej Związek Subregionu Centralnego, celem powstającego studium transportowego jest wsparcie powstającej metropolii w realizacji jej ustawowych zadań. Wśród nich są planowanie, koordynacja, integracja i rozwój publicznego transportu zbiorowego (w tym transportu drogowego, kolejowego i innego transportu szynowego), a także zrównoważonej mobilności.

Jednym z celów studium ma być wyznaczenie wspólnego kierunku polityki transportowej dla wszystkich objętych nim samorządów (metropolii plus Jaworzna). Ma to być szczególnie zasadne wobec specyfiki konurbacji śląsko-dąbrowskiej, w której obecnie szereg miast na prawach powiatów ma własne, odrębne priorytety transportowe.

Dziugieł wyjaśnił, że dokument w tym kontekście wskaże m.in. postulowanie kierunki planowania przebiegu nowych połączeń drogowych czy rowerowych. Koordynatorzy przedsięwzięcia uczulili już samorządy, że sugestie studium mogą nie pokrywać się z ich indywidualnymi politykami; mają jednocześnie nadzieję, że samorządy w tym zakresie zweryfikują swoje plany.

Dokument finansują m.in. Związek Subregionu Centralnego i Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (oraz być może po wyborze władz Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia). Jego przygotowanie wspierają środki Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna. Wartość zamówienia wynosi blisko 6 mln zł.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
metropolia
  • chris – 29.08.2017

    Od opracowania stadium do wykorzystania daleka droga, można przypuszczać że bardzo wyboista. Nie uda się podzielić interesów miejskich władz i ich spółek komunalnych z interesem społecznym. KZK tez miał jakieś badania, wyniki i co? Jak likwidował tramwaje tak dalej to robi. (linia 18)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....