TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Składka zmienna w metropolitarnym transporcie
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 26.06.2018 12:30:46
Składka zmienna w metropolitarnym transporcie

Miasta i gminy tworzące Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię mają do września dyskutować o wymiarze finansowania komunikacji miejskiej w przyszłym roku. Wcześniej dotychczasowi organizatorzy mają przedstawić szczegółowe wyliczenia.

Działająca od 1 stycznia br. Metropolia, która - na mocy specjalnej ustawy - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, ma od przyszłego roku przejąć na swoim terenie funkcję organizatora komunikacji od dotychczasowych organizatorów.

Obecnie, poza powołanym pod tym kątem nowym Zarządem Transportu Metropolitalnego, funkcjonują w Metropolii:

  • Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP),

  • Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach (MZKP),

  • Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach (MZK),

  • a także – odrębnie – gmina Rudziniec.

W maju zgromadzenie GZM przyjęło m.in. uchwały zakładające przejęcie od tych podmiotów zadań organizowania publicznego transportu zbiorowego w gminnych przewozach pasażerskich i zawarcie z nimi stosownych porozumień. Jednocześnie, zgodnie ze statutem Metropolii, do końca czerwca zgromadzenie zobowiązane jest ustalić wysokość części zmiennej składek rocznych poszczególnych gmin na kolejny rok (uwzględniającą finansowanie przyszłorocznej komunikacji).

Na poniedziałkową, 25 czerwca,  sesję zgromadzenia Metropolii jej zarząd przygotował projekt uchwały ws. składki zmiennej, w którym założono wzrost gminnych dotacji na komunikację miejską. Podczas poniedziałkowej sesji przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak poinformował jednak o wniesieniu autopoprawki.

Jak wyjaśnił, podłożem były m.in. wątpliwości interpretacyjne dotyczące zapisów ustawy o związku metropolitalnym w woj. śląskim i statutu GZM w zakresie przejmowania zadań gminnych i ich finansowania. Wskazał, że ostatecznie, po dyskusjach, zgodnie z zapisami ustawy Metropolia będzie chciała przejąć zadania gminne, które będą finansowane składką zmienną.

"Nie mając wiedzy, w jaki sposób one (składki zmienne - PAP) są liczone, jakie umowy są zawarte z przewoźnikami, co wpływa na wysokość kosztów transportu, poprosiliśmy trzech organizatorów: KZK GOP, MZKP i MZK o przedstawienie wyliczeń, które przekazaliśmy gminom w formie zbiorczego zestawienia. Mamy jednak sporo wątpliwości, w związku z tym, że żaden z tych podmiotów nie odbył przy tym drogi proceduralnej – nie przedstawił tych wyliczeń ani na swoim zarządzie, ani na swoim zgromadzeniu; te informacje były bardzo zgrubne" - mówił Karolczak.

W tym kontekście zarząd GZM zaproponował w poniedziałek zgromadzeniu Metropolii projekt uchwały o składce zmiennej oparty o koszty komunikacji z 2018 r. - z autopoprawką, w której pominięto szereg czynników, jak prognozy dotyczące np. kosztów paliwa, inflacji, kosztów bezpłatnej komunikacji w dni smogowe itp. "Do końca września trzech organizatorów musi odbyć dyskusję, jak ma wyglądać komunikacja (w 2019 r.)" - podkreślił przewodniczący zarządu GZM.

"Mam nadzieję, że do końca września każda gmina, która ma wątpliwości do przedstawionych wyliczeń, będzie miała szanse uzyskać informacje o sposobie tych wyliczeń, o wpływie na koszty. My poświęcimy lipiec, aby uzyskać wszystkie dane służące tym wyliczeniom i włączyć się we wspólną dyskusję od sierpnia" - zasygnalizował Karolczak wskazując, że wciąż nie są znane efekty zmian wynikające z wprowadzenia przez Metropolię nowych taryf komunikacji miejskiej.

"Dyskusja o wysokości składek, które gminy będą musiały później przyjąć w budżetach, będzie konieczna, ale w okresie powakacyjnym, we wrześniu. Teraz mamy trzy miesiące, by próbować dyskutować o kosztach, o optymalizacji siatki połączeń, o zadaniach metropolii w tym zakresie i wprowadzeniu ew. nowych rozwiązań – bo takie oczekiwania zostały sformułowane wobec Metropolii" - wskazał. "Proszę potraktować tę uchwałę bardziej, jako intencyjną, niż determinującą wysokość składek na 2019 r." - zaapelował.

Biorący udział w dyskusji prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz zaznaczył, że 2018 r. - w kontekście przejmowania organizacji komunikacji przez GZM - jest szczególny. Wskazał, że organizatorzy powinni wyliczyć składki swoich członków na 2019 r. jednak obecnie to szczególnie skomplikowane, bo np. w tym roku w KZK GOP wszedł w życie nowy sposób obliczania dotacji – w oparciu o dane z systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych.

"Pomimo że mam tutaj tysiąc pytań, będę głosował za, aby dać sobie i wszystkim czas na wykonanie tych ogromnych prac. Liczę, że to będzie weryfikowane i potem przyjmiemy ostateczną wartość składki zmiennej" - zadeklarował Frankiewicz.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
GZM
ZTM
KZK GOP
MZKP Tarnowskie Góry
MZK Tychy
  • Adam No – 26.06.2018

    To będzie miał problem. Problemem nie jest to ile która gmina ma wpłacic, a co za to będzie.

  • Patryk Kropidłowski – 26.06.2018

    "Metropolitarnym"... - trochę słabo jak na portal o transporcie :)

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....