TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Sejm przyjął ustawę metropolitalną dla Śląska
PAP mtb/ biw/ tl/ PAP - Opublikowano: 10.03.2017 10:17:18
Sejm przyjął ustawę metropolitalną dla woj. śląskiego

Projekt ustawy metropolitalnej dla woj. śląskiego przyjął w czwartek Sejm. Zgodnie z obecnymi planami ustawa powinna zostać opublikowana na przełomie marca i kwietnia, metropolia w woj. śląskim powstać na jej gruncie 1 lipca, a zacząć działać 1 stycznia 2018 r.

Utworzenie związku wykonującego część zadań publicznych od lat postulują samorządy konurbacji katowickiej. Prace nad rządowym projektem ustawy Sejm rozpoczął 10 lutego, kierując go do komisji. 21 lutego projekt rozpatrzyły połączone komisje administracji i spraw wewnętrznych oraz samorządu terytorialnego i polityki regionalnego. Drugie czytanie odbyło się w środę, tego dnia połączone komisje rozpatrzyły też poprawki.

Za przyjęciem projektu ustawy o związku metropolitalnym dla woj. śląskiego głosowało w czwartek 432 posłów; 1 był przeciw, 6 posłów wstrzymało się.

Sprawozdawca komisji poseł Jerzy Polaczek (PiS) akcentował, że obecny rządowy projekt "jest dobrym fundamentem prawnym kształtującym i decydującym w sposób istotny o przyszłości regionu, a przede wszystkim jest działaniem na rzecz jego przebudowy". "Jestem pewien, że wspólnota miast tworzących przyszły związek metropolitalny dobrze wykorzysta tę historyczną szansę" - zadeklarował.

Przygotowany przez MSWiA projekt dla woj. śląskiego ma zastąpić obowiązującą, przyjętą przez rząd PO-PSL i podpisaną przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawę z 2015 r. o charakterze uniwersalnym. Według rządu, zawiera ona szereg wad.

Obecna ustawa nie została wdrożona, ponieważ rząd nie przyjął wymaganych przez nią rozporządzeń. Zgodnie z jej założeniami, metropolia miała powstać w woj. śląskim 1 stycznia 2017 r. Przedstawiciele rządu deklarują jednak wolę, aby powstała ona 1 lipca, a zaczęła działać 1 stycznia 2018 r.

Aby to ułatwić, Sejm przyjął w czwartek jako jedyną wniesioną przez klub PiS poprawkę skracającą vacationem legis ustawy - z 14 dni od ogłoszenia do dnia następującego po dniu ogłoszenia. Wnioskodawca, poseł Polaczek argumentował, że wszystkie zainteresowane samorządy śledzą prace nad projektem i pracują nad niezwłocznym wdrożeniem przyszłej ustawy ? skrócenie vacationis legis pozwolić ma też samorządom lepiej wpisać się w obecnie przewidywane ustawą terminy tworzenia metropolii.

Procedura przyjęta w obecnym projekcie przewiduje, że związek tworzy rozporządzeniem Rada Ministrów, co - jak zakładano pierwotnie - powinno nastąpić do 31 III. Wobec sygnałów m.in. części samorządów i opozycji, że miasta nie zdążą w takim terminie przeprowadzić w tym roku formalności, po pierwszym czytaniu komisje przyjęły m.in. poprawkę zmieniającą termin wydania rozporządzenia na 30 czerwca.

Wobec głosów samorządów także projektowany termin zwołania pierwszego posiedzenia zgromadzenia tworzonego związku został wówczas przez komisje wydłużony - z jednego do dwóch miesięcy (od utworzenia związku). Z kolei z powodu założenia, że ustawa zostałaby opublikowana na przełomie marca i kwietnia, termin trzech miesięcy na wyrażenie opinii m.in. przez samorządy zainteresowane utworzeniem związku - po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami - został przez komisje skrócony do dwóch miesięcy.

W trzecim czytaniu Sejm odrzucił m.in. wnioski mniejszości zmierzające do zachowania uniwersalności ustawy. Poseł Polaczek argumentował, że zawarty w ustawie zestaw instrumentów jest przede wszystkim dostosowany do szczególnej sytuacji urbanistyczno-administracyjnej całej konurbacji śląskiej. Za nieporozumienie uznał oczekiwanie, że rozwiązania uniwersalne z obowiązującej ustawy miałyby służyć w sposób spójny także innym inicjatywom tego typu.

Szef MSWiA Mariusz Błaszczak argumentował w Sejmie, że w Polsce istnieją dwie metropolie: warszawska i śląska. Zapowiedział, że opracowane zostaną także inne rozwiązania dla pozostałych ośrodków, będących aglomeracjami.

Zgodnie z rekomendacją połączonych komisji, Sejm odrzucił ponadto inne poprawki współtwórcy ustawy z 2015 r. - posła Marka Wójcika (PO). Za "największe niebezpieczeństwo" w proponowanej przez rząd procedurze tworzenia metropolii uznał on ustanowienie progu minimalnej liczby jej mieszkańców na 2 mln osób (motywował to liczebnością zainteresowanych metropolią miast regionu). Wójcik zgłosił poprawkę obniżającą próg do miliona mieszkańców.

Odnosząc się do poprawki Wójcika, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Sebastian Chwałek mówił na środowej komisji, że osiągnięcie przez gminy zainteresowane metropolią łącznej liczby 2 mln mieszkańców jest niezagrożone. Podkreślił, że tak ustalone kryterium wynika z woli rządu i zainteresowanych samorządów, by metropolia była silna.

Również przewodnicząca Górnośląskiego Związku Metropolitalnego, prezydentka Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik akcentowała przed połączonymi komisjami, że liczba 2 mln mieszkańców jest "niezagrożona" i będzie "świadczyła o metropolii". Według danych GZM, uchwały o woli przystąpienia do związku metropolitalnego podjęło w styczniu 2016 r. - na bazie obowiązującej ustawy - 25 gmin, które zamieszkuje ok. 2,15 mln mieszkańców. Było jednak wśród nich 85-tys. Jaworzno, które nie chce przystąpić do związku.

Sejm odrzucił też poprawkę zakładającą utworzenie drogi wyjścia gmin członkowskich z metropolii. Chwałek przypominał podczas obrad komisji, że obecnie projekt nie zakłada możliwości opuszczenia metropolii ? zgodnie bowiem z oceną rządu i samorządów wyjście którejś gminy zagrażałoby jej trwałości. Wiceminister zaznaczył, że w drastycznej sytuacji ? rozpadu metropolii ? parlament może znowelizować ustawę.

Inne, również odrzucone poprawki wiązały się z zastrzeżeniami opozycji dotyczącymi umieszczonego w projekcie obowiązku przygotowania przez samorząd Katowic, który będzie odpowiedzialny za proces tworzenia przyszłej metropolii, dwuletniego planu jej dochodów i wydatków, załączanego do wniosku o jej utworzenie.

Nie przeszła też poprawka opozycji skreślająca przepis zakładający uchylenie obowiązującej ustawy o związkach metropolitalnych (dla woj. śląskiego obowiązywałaby wówczas ustawa szczególna; dla pozostałych potencjalnych metropolii ? ustawa uniwersalna).

Sejm odrzucił też dwie poprawki zgłoszone przez klub Kukiz'15. O pierwszej - przewidującej rozszerzenie zakresu zadań metropolii o związane z turystyką i kulturą fizyczną, w tym obejmujące tereny rekreacyjne i urządzenia sportowe - wiceminister Chwałek podczas obrad komisji mówił, że to zakres nieuzgodniony z samorządowcami. Przypomniał, że takie kompetencje w świetle ustawy gminy będą mogły przekazać związkowi na zasadzie porozumienia.

Odrzucona została też poprawka klubu Kukiz'15 zakładająca poszerzenie katalogu podmiotów, którym związek metropolitalny może udzielać pomocy, w tym finansowej, o samorządowe jednostki sektora finansów publicznych oraz samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych przepisów w celu wykonywania zadań publicznych.

Według ustawy, związek metropolitalny ma być zrzeszeniem gmin woj. śląskiego, charakteryzujących się istnieniem silnych powiązań funkcjonalnych oraz zaawansowaniem procesów urbanizacyjnych, położonych na obszarze spójnym pod względem przestrzennym, który zamieszkują co najmniej 2 mln mieszkańców.

Związek ma wykonywać zadania publiczne w zakresie m. in. rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w tym transportu drogowego, kolejowego oraz innego transportu szynowego, a także zrównoważonej mobilności miejskiej, metropolitalnych przewozów pasażerskich, współdziałania w ustalaniu przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich na obszarze związku oraz promocji związku i jego obszaru.(PAP)


mtb/ biw/


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
metropolia
Śląsk
sejm
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....