Współpracujące przy finansowaniu komunikacji kolejowej samorządy Rybnika i Wodzisławia Śląskiego porozumiały się z marszałkowskimi Kolejami Śląskimi nt. wspólnych biletów kolejowo-autobusowych. Bilety takie można kupować od 1 listopada, na razie testowo – do końca roku.
Wraz z tzw. korektą tegorocznego kolejowego rozkładu jazdy, wprowadzoną 10 czerwca, między Rybnikiem i Wodzisławiem Śląskim pojawiły się dodatkowe pociągi - pierwszy raz w woj. śląskim dofinansowane nie tylko przez samorząd województwa, ale też przez miasta.
Wcześniej między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim kursowało siedem par pociągów Kolei Śląskich na dobę, głównie w relacji Katowice – Chałupki/Bohumin – Katowice. Od czerwcowej korekty to już 23 pary pociągów KŚ (dodatkowe pojedyncze połączenia zapewniają Przewozy Regionalne).
Wraz ze staraniami o dodatkowe kursy pociągów tamtejsze samorządy starają się poprawiać dostęp do kolei. Jak podał we wtorek rybnicki urząd miasta, z początkiem listopada w sprzedaży pojawiły się bilety, umożliwiające podróżowanie Kolejami Śląskimi oraz autobusami komunikacji miejskiej w Rybniku, w Wodzisławiu Śląskim lub w obu miastach – w zależności od opcji.
Bilet ma nazwę USB (Uniwersalny Subregionalny Bilet). Według władz miast ma ona wskazywać, że formuła współpracy jest otwarta na innych organizatorów transportu w subregionie zachodnim woj. śląskiego. Obecnie bilet, prócz pociągów Kolei Śląskich, umożliwia korzystanie z komunikacji miejskiej Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku oraz z autobusów miejskich w Wodzisławiu Śląskim.
Bilet – sprzedawany na razie tylko przez Koleje Śląskie - jest dostępny w wielu wersjach. Cena każdej z nich składa się z dwóch części: z ceny biletu kolejowego oraz biletu na komunikację miejską. W zależności od uprawnienia do ulg upusty naliczane są od każdej części, np. studenci korzystają z ulgi 51 proc. w stosunku do części "kolejowej" oraz 50 proc. - w stosunku do części "miejskiej".
Pasażer może też wybrać liczne opcje związane z zasięgiem. Dostępne są np. warianty na pociągi między oboma miastami i komunikację miejską tylko w Rybniku lub tylko w Wodzisławiu. Są m.in. wersje na komunikację kolejową i autobusową w obrębie obu miast, a także rozszerzone o gminy, z którymi Rybnik podpisał porozumienia o wspólnej organizacji komunikacji.
Biletowy test
-"Obecne porozumienie można nazwać testowym. Obowiązuje do końca bieżącego roku; jest to dobry czas na docieranie się i obserwację, jak się rozwija sytuacja. Kolejarze też jeszcze pracują na przykład nad tym, by bilety USB były dostępne w punktach sprzedaży na terenie Rybnika i Wodzisławia" - zasygnalizował, cytowany, prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
"Wprowadzone rozwiązanie ma swoje zalety i wady. Szkoda, że Koleje Śląskie nie porozumiały się z Przewozami Regionalnymi, które obsługują kilka połączeń, wtedy integracja po stronie kolejowej byłaby kompletna. Liczę, że w kolejnym okresie uda się wypracować lepsze rozwiązanie" - dodał Kuczera.
Wielostronne negocjacje
Główny specjalista ds. transportu w rybnickim magistracie Bartosz Mazur zastrzegł, że już dotychczasowe negocjacje były trudne, bo porozumienie ma charakter wielostronny. Jak jednak zaznaczył, wobec rozległości Rybnika korzyści czasowe z dojazdu pociągami z oddalonych od centrum dzielnic, jak Niewiadom czy Niedobczyce, mogą być znaczne.
"W porównaniu do biletu na same autobusy trzeba dopłacić 30 zł, by oprócz wszystkich autobusów ZTZ w mieście jeździć też pociągami Kolei Śląskich na terenie miasta" - wskazał Mazur. Jak dodał, np. bilet trzydziestodniowy na strefę rybnicką (autobusy ZTZ i pociągi w granicach miasta) kosztuje 100 zł bez zniżek, 49,60 zł dla studentów i 55,20 zł dla uczniów.
Szczegółowy cennik jest dostępny na stronach Kolei Śląskich – obejmuje wszystkie możliwe warianty zasięgu oraz kombinacji ulg. Bilety można kupować w kasach biletowych na dworcach oraz u drużyn konduktorskich.
Podobne rozwiązanie działa od poniedziałku w Katowicach. Wprowadzony tego dnia do sprzedaży Bilet Katowicki to bilet kolejowy dostępny w całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, ale ważny tylko na terenie Katowic. Miasto postanowiło, by wdrożyć takie rozwiązanie wraz z uruchomieniem pierwszego tam węzła przesiadkowego - przy dworcu kolejowym w dzielnicy Ligota.
Bilety Katowickie są biletami imiennymi miesięcznymi. Bez zniżek kosztują 119 zł. Ich wprowadzenie poprzedza planowane przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię uruchomienie dla wszystkich swoich 41 miast i gmin członkowskich wspólnego biletu autobusowo-tramwajowo-kolejowego - prawdopodobnie w pierwszych miesiącach 2019 r.(PAP)
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.