Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rok nowego systemu biletowego w Bydgoszczy

infotrans
16.10.2019 10:30
0 Komentarzy

System sprzedażybiletów w autobusach i tramwajach przy użyciu zwykłej karty zbliżeniowej ma jużrok. I korzysta z niego coraz więcej bydgoszczan – już niemal 200 tys. osóbmiesięcznie wybiera ten sposób zapłaty za przejazd komunikacją miejską.

W nocy z 9 na 10 października 2018 roku ruszył w mieścienajnowocześniejszy system sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Tym samymBydgoszcz stała się drugim miastem w Polsce, po Wrocławiu, z bezgotówkowymsystemem biletowym w komunikacji miejskiej, który obejmuje całe miasto. Podobnerozwiązania działają m. in. w Londynie, Barcelonie, Mediolanie, Madrycie iOstrawie i są bardzo wygodne zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.

Na czym on polega? Zamiast tradycyjnego biletu komunikacjimiejskiej, za przejazd autobusem lub tramwajem płacimy zwykłą kartą płatniczą.W terminale wyposażone są wszystkie tramwaje i autobusy – wystarczy wybraćrodzaj biletu i przyłożyć swoją kartę bankomatową. Samo jej przyłożenie jestrównoznaczne ze skasowaniem biletu, a indywidualny numer transakcji w systemie– potwierdzeniem jej dokonania. Ta sama karta płatnicza, za pomocą którejkupiliśmy bilet, posłuży także podczas kontroli.

To duży komfort dla mieszkańców, ale też dla turystów,którzy nie muszą szukać punktów sprzedaży biletów papierowych, ani odliczaćgotówki przy zakupie biletu u kierowcy. I coraz więcej bydgoszczan przekonujesię do systemu Open Paymant System. W pierwszych miesiącach jegofunkcjonowania, jedynie 3 proc. mieszkańców, którzy korzystają z biletówjednorazowych, zdecydowało się na system OPS. Pod koniec zeszłego roku, było tojuż 8 proc. Natomiast w 2019 roku – już 13 procent bydgoszczan kupuje biletyjednorazowe w systemie OPS, a aż 25 proc. – bilety czasowe. 

W sumie przez rok działalności systemu sprzedano 1 mln 510tys. 534 biletów. Najwięcej w autobusach, bo aż 75 proc. Najczęściej kupowanymbiletem jest bilet jednorazowy za 3 zł, który zakupiony był przeszło 800 tys.razy, a także bilet jednorazowy ulgowy – pasażerowie kupili go ponad 500 tys.razy. Pozostała część to bilety czasowe. Do wyboru są jednogodzinne normalne iulgowe, a także bilety dobowe.

Warto dodać, że dużym zainteresowaniem cieszą się też biletydla uczniów – tylko we wrześniu sprzedano 9 tys. 153 bilety miesięczne (10 zł)i 3 tys. 994 bilety roczne (100 zł).

Sprzedaż biletówsystemie OPS w liczbach

Tylu pasażerów skorzystało z zakupu biletu na tramwaj lubautobus za pomocą karty zbliżeniowej:

– styczeń 2019 – 86 tys.

– kwiecień – 138 tys.

– sierpień 2019 – 194 tys.

JAK KUPIĆ BILET WSYSTEMIE OPS

Wybór biletu (lub biletów) jaki chcemy kupić na ekraniekasownika.  Naciśnięcie przycisku KUPUJĘ;

Przyłożenie do czytnika zbliżeniowej karty płatniczej (bezpodawania PIN) bądź smartfona obsługującego technologię NFC/HCE;

Zakup biletu w tej formie jest równoznaczny z jegoskasowaniem.

KONTROLA BILETU

Urządzenia nie będą drukowały papierowych biletów,potwierdzeniem dokonania zakupu będzie indywidualny numer zapisany w systemiecentralnym. Karta będzie służyć do zapłaty za przejazd i jednocześnie będzieidentyfikatorem w przypadku kontroli. Sama procedura kontroli biletowej jest niezwykle prosta. Wystarczyprzyłożyć do czytnika kontrolerskiego kartę, którą przeprowadziliśmytransakcję. Warto podkreślić, że nie ma potrzeby oddawania karty kontrolerowi -tak jak nie jest niezbędnym przekazanie jej kasjerowi przy płaceniu zbliżeniowow terminalu sklepowym.

Kontroler nie będzie mieć dostępu do żadnych danych nakontrolowanej karcie płatniczej. Za pomocą czytnika dostanie z SystemuCentralnego jedynie informacje dotyczące biletu przypisanego do karty, którastanowi wyłącznie identyfikator płatności.

Co więcej, tokeny transakcji opłaconych za pomocą bankowychkart płatniczych będą dostępne dla czytników kontrolerskich niezależnie odpojazdu, w którym opłata została wniesiona, co jest bardzo istotne wodniesieniu do biletów czasowych umożliwiających pasażerom przesiadki.


Komentarze