Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rewolucja komunikacyjna w Gorzowie Wielkopolskim

infotrans
07.09.2017 09:16
0 Komentarzy

Blisko 10 kilometrównowych torów tramwajowych, przebudowa kilkunastu odcinków miejskich ulic orazbudowa ponad 20 nowych wiat przystankowych i małej infrastruktury wokółrealizowanych inwestycji to plan miasta na najbliższe lata.

Rozpoczęła się realizacja największego projektu komunikacyjnegow powojennym Gorzowie.

W czerwcu prezydent Jacek Wójcicki w Ministerstwie Rozwojupodpisał umowę na dofinasowanie projektu System zrównoważonego transportumiejskiego w Gorzowie Wlkp. Inwestycja ma wartość blisko 200 milionów złotych,z czego prawie 85 milionów to dofinasowanie z Unii Europejskiej, w ramachPriorytetu VI (Rozwój Niskoemisyjnego Transportu Zbiorowego w miastach).

– Rozpoczynamy ogromny projekt modernizacji naszegotransportu publicznego. To przede wszystkim projekt, który ma na celuzmodernizowanie linii tramwajowych, budowę nowej linii, zakup tramwajów orazmodernizację infrastruktury komunikacyjnej. To przedsięwzięcie jest największymprojektem inwestycyjnym, realizowanym w mieście od kilkudziesięciu lat. Takdużego projektu obejmującego zasięgiem praktycznie całe miasto, do tej pory niebyło – powiedział we wtorek prezydent Wójcicki.

W ramach szeregu inwestycji w Gorzowie, wyremontowanych iwybudowanych od podstaw zostanie łącznie prawie 10 km linii tramwajowych. Wrazz nimi zmodernizowane zostanie kilka ulic. Wdrożony zostanie system dynamicznejinformacji pasażerskiej i zainstalowany nowy monitoring. Inwestycje dotyczątakże taboru, czyli autobusów i tramwajów.Część zadań jest w trakcie realizacji.

I. Przebudowa ul. Kostrzyńskiej w Gorzowie Wlkp. –przebudowa torowiska na odcinku od Placu Słonecznego do pętli na Wieprzycach

Czas realizacji III kw. 2017 r. – II kw. 2018 r.

– odcinek od Placu Słonecznego do węzła S3,

– łącznie 3 km przebudowy,

– wzmocnienia i poszerzenie istniejącej drogi do szerokości7 m,

– przebudowa torowiska tramwajowego wraz z pętlą przy ul.Warzywnej,

– budowa chodników, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych,kanalizacji deszczowej, nowe nasadzenia zieleni,

– przystanki o długości 30 m, które są połączone z przejściamidla pieszych o długości 4m.

II. Przebudowa drogi i torowiska wzdłuż ulicy Sikorskiego

Czas realizacji III kw. 2017 r. – II kw. 2019 r.

– odcinek od Cichońskiego do ul. Dworcowej,

– wymiana torowiska przy skrzyżowaniu z ul. Jancarza,

– łącznie 1,5 km do przebudowy,

– wymiana całej infrastruktury towarzyszącej: chodników,małej architektury, peronów przystankowych,

– przebudowa sieci kanalizacji deszczowej i sieciwodociągowej,

– wymiana 7 wiat przystankowych,

– postawiona zostanie jedna wiata rowerowa ,

– start planowany na IV kwartał 2017.

III. Przebudowa drogi w zakresie przebudowy torowiska – ul.Walczaka na odcinku od stacji Shell (ul. Walczaka 25B) do Ronda Gdańskiego

Czas realizacji III kw. 2017 r. – III kw.2018

– odcinek od stacji SHELL do Ronda Gdańskiego,

– łącznie 1,1 km do przebudowy wraz odwodnieniem,

– przebudowa zjadów oraz skrzyżowań: Walczaka zDowgielewiczowej,

– 4 nowe wiaty z ławkami.

IV. Przebudowa drogi wraz z przebudową torowiskatramwajowego w ul. Chrobrego na odcinku od skrzyżowania z ulicą Sikorskiego do skrzyżowaniaz ulicą Roosevelta

Czas realizacji III kw. 2018 r. – IV kw. 2019 r.

– odcinek od Sikorskiego do Roosevelta,

– łącznie 1,7 km do przebudowy,

– wymiana całej infrastruktury towarzyszącej: chodników,małej architektury, peronów przystankowych,

V. Przebudowa drogi wraz z przebudową torowiska w ul.Dworcowej

Czas realizacji: III – IV kw. 2018 r.

– 180 m nowego toru i trakcji,

– 1 nowa wiata,

– nowa nawierzchnia jezdni i chodników,

– będzie odwrócony kierunek ruchu, ruch od”Rolnika” do dworca PKP.

VI. Budowa nowej linii tramwajową na odcinku od Ronda OfiarKatynia do skrzyżowania z ul. Szarych Szeregów

Czas realizacji II kw. 2019 r. – III kw. 2021

– łączna długość – 3,4 km ,

– przebudowa skrzyżowań: Piłsudskiego z Czereśniową,Piłsudskiego z ul. Niepodległości, Ronda Górczyńskiego, ul. Okulickiego z ul.Kombatantów,

– wiata rowerowa i parking samochodowy przy torzeodstawczym,

– 3 nowe zatoki autobusowe,

– 9 par przystanków tramwajowych.

Prezydent zapowiedział, że projekt rozpocznie się odprzebudowy budowy Kostrzyńskiej, która ruszy w najbliższych dniach. Następniezmodernizowane zostaną kolejne ulice miasta wraz z torowiskami tramwajowymi.Wśród nich będą ulice Sikorskiego, Chrobrego oraz Dworcowa, gdzie powstaniewęzeł przesiadkowy. Modernizacji zostanie poddane torowisko wzdłuż ulicyWalczaka. Za jeden z najtrudniejszych etapów projektu prezydent uznał budowęnowej linii tramwajowej na największe gorzowskie osiedle mieszkaniowe Górczyn.

Miejski Zakład Komunikacji uczestniczy w realizacjiprojektu. Zadaniem spółki jest modernizacja zajezdni oraz zakup nowychtramwajów. Prezes MZK Roman Maksymiak uznał, iż po zakończeniu tych inwestycjitabor komunikacji w Gorzowie będzie jednym z najnowocześniejszych w Polsce, alenajpierw mieszkańcy muszą uzbroić się w cierpliwość.

– Żeby było lepiej,to musimy przejść przez ten zły okres. Jeszcze w tym miesiącu zostaniepodpisana umowa na dostawę tramwajów. Sądzimy, że z końcem 2018 roku pierwszetramwaje w Gorzowie się pojawią. Sądzę, że będą to takie tramwaje, które będą wsam raz dla Gorzowa. Zostały uszyte na miarę Gorzowa w zakresie wielkości, wzakresie wyposażenia, tego wszystkiego, co oczekuje miasto Gorzów – powiedziałMaksymiak.


Komentarze