TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Przedwyborcza walka komunikacją - przykład Opola
PAP TransInfo,pl - Opublikowano: 30.03.2018 19:00:30
Przedwyborcza walka komunikacją - przykład Opola

Zdaniem prezydenta miasta, czwartkowa uchwała radnych o bezpłatnych przejazdach zagraża MZK. Dodatkowo zablokowano wymianę gruntów za dworzec PKS Opole.

-"Przyjmując w czwartek, 29 marca, uchwałę o bezpłatnych przejazdach MZK dla posiadaczy samochodów wraz z towarzyszącą im osobą dorosłą i dziećmi, radni rozpoczęli najdroższą w Polsce kampanię wyborczą, powiedział na konferencji prasowej prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski.

Podczas czwartkowej sesji Rada Miasta Opole przyjęła uchwałę, dzięki której od nowego roku z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską mogą skorzystać posiadacze samochodów wraz z towarzyszącą osobą i dziećmi do lat 18. Z ulgi może skorzystać tyle osób, na ile jest zarejestrowane auto. Zdaniem prezydenta Wiśniewskiego, uchwała jest wyłącznie elementem kampanii politycznej - jak to określa - "karmazynowej opozycji" PiS i PO.

-"Miasto Opole stara się rozbudowywać linie autobusowe, kupuje nowoczesne autobusy i stara się przekonać do korzystania z MZK przy pomocy jakości usług. Ale nie ma nic za darmo. Wpływy ze sprzedaży biletów MZK to rocznie od 16 do 18 mln złotych. Nie wiemy jeszcze, w jakim stopniu zostaną zmniejszone przez nieodpowiedzialną decyzję radnych, ale być może niedługo odczujemy skutki uchwały, kiedy zabraknie pieniędzy na obsługę linii i ze spółki zaczną odchodzić słabo opłacani kierowcy" - wyjaśniał w piątek Wiśniewski.

Zdaniem zarządu miasta, zmniejszenie dochodów może mieć także negatywny wpływ na możliwość odzyskania kilkunastu milionów złotych podatku VAT przy okazji zakupu 61 nowoczesnych autobusów przez MZK.

Druga strona

Inicjator uchwały, Krzysztof Drynda z klubu Razem dla Opola uważa, że prezydent Wiśniewski niepotrzebnie straszy mieszkańców i pracowników spółki. Przywołuje przy tym przykład Nysy, gdzie przez pewien czas kierowcy mogli korzystać z darmowych przejazdów komunikacją miejską.

-"Założenie, że naraz wszyscy obecni użytkownicy MZK zaczną korzystać z ulg, jest fikcją. Jeżeli założymy, że wpływy ze sprzedaży biletów zmniejszyłyby się nawet o 20 proc, to w przypadku Opola będzie to nieco ponad trzy miliony złotych. Skąd wziąć te pieniądze? Ze stu milionami na stadion prezydent nie miał problemu, więc z tego samego źródła powinien wygospodarować tę kwotę. We wspomnianej Nysie dzieci i młodzież mogą kupić bilet miesięczny na wszystkie linie za 9 złotych. Tymczasem bilet miesięczny MZK dla młodzieży w Opolu nawet na jedną linię to wydatek kilkudziesięciu złotych. My chcemy zachęcić tych, którzy obecnie jeżdżą samochodami - tak czy inaczej nie kupując obecnie biletów - by przesiedli się do autobusów i wybrali ten środek komunikacji jako podstawowy sposób poruszania po mieście" - uważa Drynda.

Zdaniem radnego Przemysława Pospieszyńskiego z klubu radnych PO, obawy prezydenta są przedwczesne i nie mają żadnego uzasadnienia.

-"Zakładanie z góry czarnego scenariusza, bez zbadania potoków podróżnych i obciążenia poszczególnych linii, jest niepotrzebnym straszeniem. Co prawda myśleliśmy o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów tylko dla młodzieży szkolnej i studentów, jednak uchwała jest krokiem w dobrą stronę, bo przyzwyczaja najmłodszych do korzystania z komunikacji publicznej jako sposobu przemieszczania się po mieście. Przy rekordowych dochodach miasta, przekraczających miliard złotych, kilka dodatkowych milionów rekompensaty na komunikację publiczną nie powinno być problemem" - podkreśla Pospieszyński.

Czwartkowa uchwała

Wniosek uchwały przygotowali radni klubu Razem dla Opola. Zgodnie z nowym prawem, posiadacz samochodu wraz z jedną osobą dorosłą i niepełnoletnimi dziećmi będzie mógł jeździć bezpłatnie komunikacją miejską. Liczba osób zwolnionych z obowiązku zakupu biletów będzie uzależniona od liczby miejsc w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Jak wyjaśniał pomysłodawca uchwały, radny Krzysztof Drynda, jest to przejaw troski zarówno o ochronę środowiska, jak i element polityki prorodzinnej.

-"Do tej pory funkcjonowała zasada, zgodnie z którą w jeden dzień tygodnia z bezpłatnej jazdy autobusami MZK mógł korzystać tylko posiadacz auta. Efekty były mizerne. Proponowana przez nas zmiana może w zasadniczy sposób wpłynąć na sposób poruszania się mieszkańców Opola po mieście. Teraz rodzic, lub rodzice, zamiast zawozić dzieci do szkoły samochodem, będą mogli dojechać z nimi do przedszkola czy szkoły, a potem udać się do pracy. To zarówno będzie zysk dla środowiska, jak i budżetów domowych" - argumentował Drynda.

Przeciwko propozycji radnych wystąpił prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski. Jego zdaniem, nie wskazano źródła finansowania uchwały, która ma wejść w życie od nowego roku, a z powodu braku wpływów z biletów miejskiej spółce komunikacyjnej grozi upadłość.

"Do stycznia pozostało jeszcze dużo czasu. Nie widzę podstaw, by MZK musiało upadać. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, znajdziemy sposób na wsparcie spółki" - zapewnił Drynda.

Problemy z dworcem PKS

Radni Opola przyjęli też w czwartek uchwałę ograniczającą możliwość samodzielnego dysponowania przez prezydenta miasta Arkadiusza Wiśniewskiego nieruchomościami o wartości przekraczającej 800 tys. złotych. Powodem była utrata zaufania rady do urzędującego prezydenta.

W ubiegłym tygodniu Krzysztof Drynda, przewodniczący klubu radnych Razem dla Opola, poinformował o skierowaniu pod obrady rady wniosku o zmniejszenie tej kwoty do 800 tysięcy zł. Powodem miała być utrata zaufania do urzędującego prezydenta po ujawnieniu przez opolskiego przedsiębiorcę Ryszarda Wójcika treści listu intencyjnego, jaki podpisał na początku ub.r. z przedstawicielem zarządu miasta, a dotyczącym wymiany gruntów będących w jego posiadaniu, na tereny należące do gminy Opole.

Zgodnie z listem, miasto miało otrzymać należący do Wójcika teren dworca PKS i tereny zielone w dzielnicy Grudzice. W zamian biznesmen oczekiwał działek w innych częściach miasta - m.in. położonego w centrum Opola targowiska, gdzie chciał zbudować osiedle mieszkaniowe.

Transakcję podzielono na dwie części. Pierwsza, w trakcie której miasto otrzymało teren PKS została zrealizowana. Druga została zablokowana przez radnych, którzy woleli sprzedać teren w drodze przetargu. Biznesmen spotkał się z przewodniczącymi klubów, chcąc wyjaśnić powody ich decyzji. Okazało się wówczas, że radni nie wiedzieli o ustaleniach między nim a prezydentem Wiśniewskim.

"Pan Wójcik przyszedł do nas mówiąc, że przekazał miastu teren PKS, choć zarobił na tym niewiele, ale liczył że na drugiej turze zamiany zarobi więcej. Nie mamy nic przeciwko wymianie jako takiej, ale sposób w jaki działa pan prezydent, budzi nasze zaniepokojenie" - powiedział przewodniczący klubu radnych PiS Sławomir Batko.

"Byliśmy jako radni oszukiwani przez pana prezydenta. Zwodził nas, radnych i mieszkańców Opola. Nasza propozycja radykalnego zmniejszenia kwoty, powyżej której prezydent będzie musiał uzyskać zgodę rady, jest wyrazem utraty zaufania do pana Wiśniewskiego i jego stylu zarządzania miastem" - argumentował radny Drynda.

Swoje zastrzeżenia zgłosili także radni opozycyjnej PO i Mniejszości Niemieckiej. W obronie prezydenta stanął klub radnych Arkadiusza Wiśniewskiego.

"Wiemy już, że pan Wójcik nie przekazałby dworca PKS, gdyby nie miał obiecanego terenu targowiska. Nie wiemy, czy za jakiś czas nie przyjdą do nas kolejni przedsiębiorcy, z którymi podpisano takie listy i będą domagać się ich realizacji. Jesteśmy zdecydowanie przeciwni +podstolikowym+ transakcjom w tajemnicy przed radą. W ten sposób cofamy się do czasów prezydenta Leszka Pogana (były prezydent Opola z ramienia SLD skazany za korupcję -przyp. red)" - powiedział Zbigniew Kubalańca (PO).

Prezydent Wiśniewski nie zgodził się z opinią radnych. Jak zapewnił, jego działania były całkowicie zgodne z prawem i przyniosły miastu wyłącznie korzyści. Zdaniem Wiśniewskiego, oczekiwana przez radnych pełna jawność transakcji spowoduje, że miasto będzie na przegranych pozycjach podczas zakupów gruntów. "Nic z tego dobrego dla miasta nie wyjdzie" - powiedział.

Zdaniem prezydenta, atak ze strony części radnych to przejaw kampanii wyborczej prowadzonej przez - jak to określił - "karmazynową" koalicję PiS i PO. "Karmazyn to kolor buraczany z domieszką niebieskiego. Jako prezydent miałem i będę miał prawo do podpisywania listów intencyjnych. Zablokowaliście dzisiaj budowę aquaparku. Swoimi działaniami szkodzicie miastu" - powiedział Wiśniewski.

Za przyjęciem uchwały ograniczającej uprawnienia prezydenta głosowało 17 radnych. Dziesięciu było przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
kampania
bilet
ulga
BKM
MZK Opole
  • Krzysztof Kantor – 30.03.2018

    Takie uroki tfu demokracji

  • Jakub Królicki – 30.03.2018

    I tak są wszystkie przetargi na Autobusy są ustawione koleżeństwo/ rodzina radzie nadzorczej itp zostać zmienione

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....