Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prezentacja Studium Transportowego w Jaworznie

infotrans
22.03.2016 16:02
0 Komentarzy

W poniedziałek – 21 marca – tuż po godz. 10.00 w Sali ObradUrzędu Miejskiego rozpoczęła się pierwsza publiczna prezentacja wyników StudiumTransportowego wschodniej części aglomeracji górnośląskiej. Najpierw założeniai metodologię przeprowadzonych badań oraz wnioski płynące z opracowaniaprzedstawili twórcy studium z firmy inkom s.c., a w drugiej części spotkaniawszyscy jego uczestnicy mogli wziąć udział w dyskusji na temat mobilnościmiejskiej w kontekście zaprezentowanego dokumentu. Swoimi spostrzeżeniami podzielilisię m.in. prezydenci Paweł Silbert i Arkadiusz Chęciński oraz radni z Sosnowcai Mysłowic.

Przygotowane Studium jest bezprecedensowym opracowaniemzajmującym się mobilnością miejską. Nie tylko ze względu na wielosektorowość,nie tylko z powodu obszerności badanego terenu, ale głównie z powodu wyjątkowejwspółpracy trzech miasta – Sosnowca, Mysłowic i Jaworzna, które sfinansowałybadania. Trzy miasta w poczuci odpowiedzialności za wiarygodność Studiumzamówiły pomiary również poza swoimi miejskimi granicami – od Wojkowic przezDąbrowę Górniczą, Będzin, Czeladź i Sławków. Pomierzono setki tysięcysamochodów, autobusów i pociągów. Przepytano reprezentantów kilkunastu tysięcygospodarstw domowych. I cała ta wiedza została przetworzona na potrzebyzaprezentowanej dokumentacji.

Wśród najważniejszych wniosków wynikających ze sporządzonegoStudium Transportowego znalazły się:

Przeanalizowany,projektowany układ drogowy spełnia kryteria efektywności ekonomicznej nadobrych parametrach, pod warunkiem zoptymalizowania zakresu jego realizacji.

Docelowy układkomunikacyjny obszaru analiz nie może być projektowany w oderwaniu odpozostałej części aglomeracji na co wyraźnie wskazują wyniki badań zachowańkomunikacyjnych mieszkańców, które wykazały silne powiązaniawewnątrzregionalne, oraz prognozowane utrudnienia komunikacyjne w nadchodzącychlatach.

Docelowy układkomunikacyjny musi być oparty na silnym podsystemie komunikacji zbiorowejopartej głównie o trakcję szynową (tramwaj, kolej). Trakcja autobusowa z uwagina brak możliwości wprowadzenia w obszarach zurbanizowanych aglomeracjibuspasów w miarę wzrostu ruchu drogowego (do około roku 2025 /+ 10 lat/) będziewyczerpywała swoje możliwości rozwojowe przy jednoczesnym spadku parametróweksploatacyjnych.

Super pilnymzadaniem (z uwagi na czas jaki musi upłynąć od pomysłu do realizacji) jestpodjęcie decyzji o przystąpieniu do projektowania i realizacji niezależnego,szynowego systemu ruchu pasażerskiego obejmującego swym zasięgiem całąaglomerację poszerzoną o obszary tradycyjnie silnie z nią powiązane.Zaniechanie tych działań doprowadzić może w perspektywie 10-15 do zapaścikomunikacyjnej regionu i do znacznego spadku jego atrakcyjności jako miejsca doinwestowania i mieszkania.

Przeprowadzoneanalizy ruchowe i ekonomiczne realizacji Drogowej Trasy Średnicowej wschódwykazały zasadność jej realizacji.

Uzyskane parametryefektywności ekonomicznej DTŚ z nawiązką spełniają wymogi pozwalające nauzyskanie dofinansowania inwestycji ze środków UE.

Opracowane wramach realizacji studium transportowego bazy danych i powiązane z nimi modeleruchowe powinny stać się codziennym narzędziem w dalszych pracach nad regionemw wielu dziedzinach jak:

– szerokorozumiana komunikacja,

– ekologiatransportu,

– urbanistyka,

– demografia.

Studium już żyjewłasnym życiem stanowiąc bazę do analiz i opracowań okołokomunikacyjnych.

Pełny zapis spotkania, podczas którego prezentowano wynikiStudium Transportowego wschodniej części aglomeracji górnośląskiej znajduje sięTUTAJ.

Komentarze