Prezentacja Studium Transportowego w Jaworznie
W poniedziałek – 21 marca – tuż po godz. 10.00 w Sali ObradUrzędu Miejskiego rozpoczęła się pierwsza publiczna prezentacja wyników StudiumTransportowego wschodniej części aglomeracji górnośląskiej. Najpierw założeniai metodologię przeprowadzonych badań oraz wnioski płynące z opracowaniaprzedstawili twórcy studium z firmy inkom s.c., a w drugiej części spotkaniawszyscy jego uczestnicy mogli wziąć udział w dyskusji na temat mobilnościmiejskiej w kontekście zaprezentowanego dokumentu. Swoimi spostrzeżeniami podzielilisię m.in. prezydenci Paweł Silbert i Arkadiusz Chęciński oraz radni z Sosnowcai Mysłowic.
Przygotowane Studium jest bezprecedensowym opracowaniemzajmującym się mobilnością miejską. Nie tylko ze względu na wielosektorowość,nie tylko z powodu obszerności badanego terenu, ale głównie z powodu wyjątkowejwspółpracy trzech miasta – Sosnowca, Mysłowic i Jaworzna, które sfinansowałybadania. Trzy miasta w poczuci odpowiedzialności za wiarygodność Studiumzamówiły pomiary również poza swoimi miejskimi granicami – od Wojkowic przezDąbrowę Górniczą, Będzin, Czeladź i Sławków. Pomierzono setki tysięcysamochodów, autobusów i pociągów. Przepytano reprezentantów kilkunastu tysięcygospodarstw domowych. I cała ta wiedza została przetworzona na potrzebyzaprezentowanej dokumentacji.
Wśród najważniejszych wniosków wynikających ze sporządzonegoStudium Transportowego znalazły się:
Przeanalizowany,projektowany układ drogowy spełnia kryteria efektywności ekonomicznej nadobrych parametrach, pod warunkiem zoptymalizowania zakresu jego realizacji.
Docelowy układkomunikacyjny obszaru analiz nie może być projektowany w oderwaniu odpozostałej części aglomeracji na co wyraźnie wskazują wyniki badań zachowańkomunikacyjnych mieszkańców, które wykazały silne powiązaniawewnątrzregionalne, oraz prognozowane utrudnienia komunikacyjne w nadchodzącychlatach.
Docelowy układkomunikacyjny musi być oparty na silnym podsystemie komunikacji zbiorowejopartej głównie o trakcję szynową (tramwaj, kolej). Trakcja autobusowa z uwagina brak możliwości wprowadzenia w obszarach zurbanizowanych aglomeracjibuspasów w miarę wzrostu ruchu drogowego (do około roku 2025 /+ 10 lat/) będziewyczerpywała swoje możliwości rozwojowe przy jednoczesnym spadku parametróweksploatacyjnych.
Super pilnymzadaniem (z uwagi na czas jaki musi upłynąć od pomysłu do realizacji) jestpodjęcie decyzji o przystąpieniu do projektowania i realizacji niezależnego,szynowego systemu ruchu pasażerskiego obejmującego swym zasięgiem całąaglomerację poszerzoną o obszary tradycyjnie silnie z nią powiązane.Zaniechanie tych działań doprowadzić może w perspektywie 10-15 do zapaścikomunikacyjnej regionu i do znacznego spadku jego atrakcyjności jako miejsca doinwestowania i mieszkania.
Przeprowadzoneanalizy ruchowe i ekonomiczne realizacji Drogowej Trasy Średnicowej wschódwykazały zasadność jej realizacji.
Uzyskane parametryefektywności ekonomicznej DTŚ z nawiązką spełniają wymogi pozwalające nauzyskanie dofinansowania inwestycji ze środków UE.
Opracowane wramach realizacji studium transportowego bazy danych i powiązane z nimi modeleruchowe powinny stać się codziennym narzędziem w dalszych pracach nad regionemw wielu dziedzinach jak:
– szerokorozumiana komunikacja,
– ekologiatransportu,
– urbanistyka,
– demografia.
Studium już żyjewłasnym życiem stanowiąc bazę do analiz i opracowań okołokomunikacyjnych.
Pełny zapis spotkania, podczas którego prezentowano wynikiStudium Transportowego wschodniej części aglomeracji górnośląskiej znajduje sięTUTAJ.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze